Page 196 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 196

FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          55. Etkinlik: Çevre Etiği                      58. Etkinlik: Mumun Titrek Işığında Bir Karagöz
          a.   İnsanın doğaya yönelik tutumu doğanın ve insan yaşamının   1. Perdede görünenler geçici varoluşa sahiptir, perde kapanınca yok
             yok olması sonucunu getirebilir. Çevre etiği, çevre sorunlarına
             yönelik yeni bakış açıları kazandırabilir.    olurlar. Yaratılmışlardır. Varlıkları için yaratıcıya bağımlıdırlar.
                                                           Çokluk hâlindedirler. Birliğe dâhil olurlar.
          b.   Tarihte yaşanan büyük doğal afetler, savaşlar ve salgınlar in-  Üstat, perdede varlıkları hareket ettirendir yani metafor uyarınca
             sanların yaşamlarını yeniden sorgulamalarına sebep olmuştur.   evrendeki varlıkların hareketini sağlayan Tanrı’dır. Nitelikleri kalı-
             II. Dünya Savaşı sonrasında Birleşmiş Milletlerin kurulması da   cı, diğer varlıklardan bağımsız varlığı olan, evrenin yaratıcısı olan
             bu duruma örnek olarak gösterilebilir. Birçok salgın hastalığın   ve kimseye ihtiyaç duymayandır. Bir olan ve çokluğu içine alandır..
             temelinde insanların vahşi hayatla temasının olduğu bilimsel   2.
             kanıtlarla gösterilmektedir. Bu açıdan bakıldığında insanın
             çevreye duyarlı ve saygılı bir hayat kurma gerekliliği ortaya   a.   Perde ortadan kalkınca çokluk üstadın birliğinde toplanır. Perde
             çıkmaktadır. Bu anlamda çevre etiğinin önemi de gittikçe   üstatla bir olur ancak üstat perde ile bir olmaz. Üstadın varlığı
             artmaktadır.
                                                            perdeninkinden ötedir ve perdeyle özdeş değildir. Perde meta-
          c.   Hukuk, insan yaşamını düzenlemek amacıyla oluşturulmuş   forundan hareketle Tanrı’nın evrenle bir ve aynı olmadığı ifade
             yazılı kurallar bütünüdür. Devletler bu kuralların hayata geçi-  edilebilir.
             rilebilmesi için kurumlar ortaya çıkarır, aynı zamanda eğitim   b.   Tanrı evren ile aynı değildir, evrenden ötedir. Bu ifade Panente-
             öğretim gibi araçlarla kurallara yönelik bilinç oluşturulmasını   izm görüşüne karşılık gelir. Üstadın varlığı perdeden bağımsız
             sağlamaya çalışır. Toplumlar, kendi kültürel yaşamları ve gele-  olup perdenin varlık nedenidir.
             ceklerine yönelik tutumlar ortaya koymaktadır. Birey ise kişisel
             yaşantısında duyarlı olmayı ve gerektiğinde çevreyi koruma   c.   Üstat, perdedeki (evren) varlıkların hareketini yönetmekte,
             konusunda baskı araçları oluşturmayı sağlamalıdır.  perdeyi kaldırmaktadır. Üstat metaforu Tanrı’nın evrendeki
         ç.   Devletler çevreyi korumak üzere yasal düzenlemeler yapabilir.   hareket ve düzenleme eylemi bulunduğu gösterir. Buradan
             Ayrıca kurumları vasıtasıyla gerekli önlemleri alır. Birey ve   Tanrı’nın evrene müdahalesinin olduğu ve evrene içkin olduğu
             toplum kendi oto kontrolünü oluşturabilir.     yargısına varılır.
                                                            Muhabbet perdesinin kurucusu, sona erdireni ve nedeni üstat-
                                                            tır. Tanrı’dır. Bu yönüyle Tanrı evrenden bağımsız olduğundan
          56. Etkinlik: Özgürlük ve Sorumluluk
                                                            Tanrı evrene aşkındır denilebilir.
          3.                                                Sonuç olarak Tanrı, evrene hem aşkın hem de içkindir.
         a.   Özgür iradesi ile yaptığı tercihin sonucuna katlanması beklen-  59. Etkinlik: Dinlere Farklı Yaklaşımlar
             mektedir. Bu nedenle şikâyet etmesi değil sorumluluğunu
             üzerine alması ve çözüm üretmesi gerekmektedir.  1.
         b.   Metne göre sorumluluk bireyin hiçbir baskı altında kalmadan   a.   Dinî kapsayıcılık ve dini dışlayıcılık arasındaki temel fark dinî
             yapacağı tercihlere bağlanmıştır.
                                                            kapsayıcılığın doğru kabul edilen dinin dışında diğer dinlerin
         c.   Sonucunun üstlenilmediği eylemler ahlaki olarak “iyi” kavramı   yetersiz olsa da belli ölçülerde kabul edilmesi gerektiği düşün-
             ile değerlendirilmez. Bireyden beklenen özgür iradesi ile yaptı-  cesidir. Dini dışlayıcılık ise tek bir doğru dinin olabileceğini
             ğı tercihlerin sonucunu üstlenmesidir.         savunur.
         ç.   Bireyin tercih yapıyor olması onun özgür olduğu anlamına gel-  b.   Her öğrenci kendi bakış açısıyla değerlendirme yapacaktır.
             mez. Bireyi tercihe zorlayan şartlar olabilir. Yapılan tercih özgür   Cevaplarda küreselleşme, tanıma, etkileşim, propaganda vb.
             irade ile gerçekleşmemiş olabilir. Dolayısıyla zorunlu tercihleri   unsurların tartışmalara yön vermesi beklenmektedir.
             özgürlük olarak görmemek gerekir.
                                                        c.   Dinlere yaklaşımların farklı olmasının birçok nedeni olabilir.
          57. Etkinlik: Din Felsefesi Nedir?                Kabul edilen dinin emirleri, kültürel farklılıklar, toplumlar arası
                                                            uzlaşım ve çatışmalar, felsefi tutumlar vb. durumlar dinlere
           1.                                               farklı yaklaşımı oluşturmuştur.
                                                         2.
          a.   İnsanın tüm üretimlerinde felsefe ve dinin izleri mevcuttur.
             İnançlı olsun olmasın her insanı bu iki alanın etkisi kuşatır.
             Buna insanın bilme merakını da eklemek gerekir.            Din Olgusuna Farklı Yaklaşımlar
          b.   Düşünürler, felsefe-teoloji ilişkisinin ürünü olan sorunları   Tanrı’nın
             meşru zeminde çözmek adına tartışmaya konu olan inanç   Varlığına   Dinî Ço-  Dini Dışla- Dini Kapsa-  Non-Teizm
             yargılarını analiz ederler. Aynı zamanda bu düşünürler, kendi   İlişkin Yak-  ğulculuk  yıcılık  yıcılık
             inançlarına veya inançsızlıklarına dair oluşturdukları görüşleri-  laşımlar
             ni temellendirme gayreti içerisindedirler.  Teizm       x        x        x
                                                         Deizm                                 x
                                                         Monoteizm   x        x        x
                                                         Politeizm   x        x        x
                                                         Panteizm    x        x        x
                                                         Pananteizm  x        x        x
                                                         Ateizm                                x
                                                         Agnostisizm                           x



          194
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201