Page 200 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 200
FELSEFE 10 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
75. Etkinlik: Farklı Görüş 78. Etkinlik: Hakikatle Ne Yapılır?
a. Yeni bir toplum biçimi ortaya çıkaran modernizmin yıkıcı a. İnsanın salt gerçeği bilmesi onu sadece bilgi sahibi yapar. Metinde
sonuçları olduğu, bu sonuçların evrensel olduğu, bilim ve tekno- geçen ifadede ise gerçeğin bir faydası olmadığı sürece insanı dü-
lojinin bu yıkıcılığa karşı başarısız kaldığı, yeni toplum şeklinde şünsel olarak yoran bir özelliği olduğu ifade edilmektedir. Burada
geleneksel davranış biçimlerinin değiştiği ve hayatta kalmanın felsefenin ilk anlamı olan bilgelik sevgisi tanımına bir eleştiri
yeni yetenekler gerektirdiği düşüncesi metnin temel görüşüdür. yapılmaktadır. Bilginin değeri konusunda faydacı anlayışa vurgu
b. Modernizmin ortaya çıkardığı yeni toplum tipinin çeşitli adları yapılmaktadır.
olabilir. Bilgi toplumu, postmodern toplum, G5 toplumu, sanayi b. İnsanın salt gerçeği bilmesi onu sadece bilgi sahibi yapar. Metinde
sonrası toplum, dijital çağ toplumu, sanal toplum vb. bunlardan geçen ifadede ise gerçeğin bir faydası olmadığı sürece insanı
bazıları olabilir. düşünsel olarak yoran bir özelliği olduğu ifade edilmektedir. Bu-
c. Modernleşme, tabiatı gereği lokal sonuçlar yerine evrensel sonuç- rada felsefenin ilk anlamı olan bilgelik sevgisi tanımına eleştiri ve
lar içermektedir. Silah sanayisi, havacılık, elektronik ve bilgisayar/ bilginin değeri konusunda faydacı anlayışa vurgu yapılmaktadır.
internet teknolojilerindeki gelişmelerin sonuçları yerel değil c. Gerçeği olduğu gibi görmenin sadece aklı oyalayan bir yanı oldu-
evrenseldir. Savaş ve çatışmalardaki evrensel karakter, küresel ğu ve bu oyalanmayı modern zamanın öncesinin “eski” insanın
ısınma vb. örnekler yerelden çok evrenselliğe işaret etmektedir. uğraşısı olarak görüldüğü belirtilmktedir. “Yeni” insan gerçekten
ç. Metinde ele alınan konuya farklı açıdan bakılabilir. Örneğin fayda sağlamayı bilen olarak ifade edilmektedir. Faydacı (pragma-
modernleşmenin insan hayatına dönük kolaylaştırıcı yönleri, tek- tist) bakış açısı yeni insanın temel özelliği olarak iddia edilmekte-
noloji, ulaşım, iletişim, haberleşme ve bilgiye ulaşma konusunda dir.
sağladığı faydalar üzerinde durulabilir.
d. Bu metinde modernleşmenin toplumları nasıl dönüştürdüğü, ne
tür tehditleri ve yıkıcı sonuçları bulunduğu, bu olgunun ortaya
çıkaracağı yeni toplum tipinde geleneksel davranış biçimlerinin
nasıl değiştiği ve bu yeni toplum biçiminde ayakta kalmaya
dönük yeteneklerin neler olduğu bilgisi yer almaktadır.
77. Etkinlik: İthaka
a. Yol, hayatı ya da bir hedefe ulaşırken takip edilecek yöntem, plan
ve programı temsil edebilir. Yolculuk, doğumdan ölüme kadar
geçen zamanı ve yaşananları temsil edebildiği gibi bir hedefe
ulaşma sürecini de temsil edebilir. Poseidon, Lestrigonlar, Kik-
loplar yaşamda ya da bir hedefe ulaşmaya çalışırken karşılaşılan
güçlükleri temsil edebilir. Bu güçlükler sadece dışsal nedenler
değil korku, kaygı, hırs vb. içsel nedenler de olabilir.
b. İthaka; hayatın sonu, ulaşılmaya çalışılan herhangi bir hedef,
hakikate, bilgeliğe ulaşma, aydınlanma anlamlarına gelebilir.
c. Kelime anlamı “bilgelik sevgisi” olan, merak ve hayret duygusu
ile yola çıkan, sonuçtan çok sürece odaklanan felsefe, bu özellik-
leri dikkate alındığında bir ithaka yolculuğu olarak düşünülebilir.
Şair de “Sana bu güzel yolculuğu verdi İthaka/O olmasa yola hiç
çıkmayacaktın/Ama sana verecek bir şeyi yok bundan başka/
Onu yoksul buluyorsan, aldanmış sanma kendini/Geçtiğin bunca
deneyden sonra öyle bilgeleştin ki…” dizelerinde benzer şeyler
söylemektedir. Çok büyük beklentilere kapılmayan, merak ve
hayretle yolculuğun tadını çıkaran yolcunun edindiği deneyim-
lerle zaten bilgeliğe ulaşacağını düşünmektedir.
198