Page 200 - Felsefe - 10 | Beceri Temelli
P. 200

FELSEFE 10                                       Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          75. Etkinlik: Farklı Görüş                     78. Etkinlik: Hakikatle Ne Yapılır?
          a.  Yeni bir toplum biçimi ortaya çıkaran modernizmin yıkıcı   a.  İnsanın salt gerçeği bilmesi onu sadece bilgi sahibi yapar. Metinde
             sonuçları olduğu, bu sonuçların evrensel olduğu, bilim ve tekno-  geçen ifadede ise gerçeğin bir faydası olmadığı sürece insanı dü-
             lojinin bu yıkıcılığa karşı başarısız kaldığı, yeni toplum şeklinde   şünsel olarak yoran bir özelliği olduğu ifade edilmektedir. Burada
             geleneksel davranış biçimlerinin değiştiği ve hayatta kalmanın   felsefenin ilk anlamı olan bilgelik sevgisi tanımına bir eleştiri
             yeni yetenekler gerektirdiği düşüncesi metnin temel görüşüdür.  yapılmaktadır. Bilginin değeri konusunda faydacı anlayışa vurgu
          b.  Modernizmin ortaya çıkardığı yeni toplum tipinin çeşitli adları   yapılmaktadır.
             olabilir. Bilgi toplumu, postmodern toplum, G5 toplumu, sanayi   b.  İnsanın salt gerçeği bilmesi onu sadece bilgi sahibi yapar. Metinde
             sonrası toplum, dijital çağ toplumu, sanal toplum vb. bunlardan   geçen ifadede ise gerçeğin bir faydası olmadığı sürece insanı
             bazıları olabilir.                             düşünsel olarak yoran bir özelliği olduğu ifade edilmektedir. Bu-
          c.   Modernleşme, tabiatı gereği lokal sonuçlar yerine evrensel sonuç-  rada felsefenin ilk anlamı olan bilgelik sevgisi tanımına eleştiri ve
             lar içermektedir. Silah sanayisi, havacılık, elektronik ve bilgisayar/  bilginin değeri konusunda faydacı anlayışa vurgu yapılmaktadır.
             internet teknolojilerindeki gelişmelerin sonuçları yerel değil   c.   Gerçeği olduğu gibi görmenin sadece aklı oyalayan bir yanı oldu-
             evrenseldir. Savaş ve çatışmalardaki evrensel karakter, küresel   ğu ve bu oyalanmayı modern zamanın öncesinin “eski” insanın
             ısınma vb. örnekler yerelden çok evrenselliğe işaret etmektedir.  uğraşısı olarak görüldüğü belirtilmktedir. “Yeni” insan gerçekten
          ç.   Metinde ele alınan konuya farklı açıdan bakılabilir. Örneğin   fayda sağlamayı bilen olarak ifade edilmektedir. Faydacı (pragma-
             modernleşmenin insan hayatına dönük kolaylaştırıcı yönleri, tek-  tist) bakış açısı yeni insanın temel özelliği olarak iddia edilmekte-
             noloji, ulaşım, iletişim, haberleşme ve bilgiye ulaşma konusunda   dir.
             sağladığı faydalar üzerinde durulabilir.
          d.   Bu metinde modernleşmenin toplumları nasıl dönüştürdüğü, ne
             tür tehditleri ve yıkıcı sonuçları bulunduğu, bu olgunun ortaya
             çıkaracağı yeni toplum tipinde geleneksel davranış biçimlerinin
             nasıl değiştiği ve bu yeni toplum biçiminde ayakta kalmaya
             dönük yeteneklerin neler olduğu bilgisi yer almaktadır.
          77. Etkinlik: İthaka
          a.  Yol, hayatı ya da bir hedefe ulaşırken takip edilecek yöntem, plan
             ve programı temsil edebilir. Yolculuk, doğumdan ölüme kadar
             geçen zamanı ve yaşananları temsil edebildiği gibi bir hedefe
             ulaşma sürecini de temsil edebilir. Poseidon, Lestrigonlar, Kik-
             loplar yaşamda ya da bir hedefe ulaşmaya çalışırken karşılaşılan
             güçlükleri temsil edebilir. Bu güçlükler sadece dışsal nedenler
             değil korku, kaygı, hırs vb. içsel nedenler de olabilir.
          b.  İthaka; hayatın sonu, ulaşılmaya çalışılan herhangi bir hedef,
             hakikate, bilgeliğe ulaşma, aydınlanma anlamlarına gelebilir.
          c.   Kelime anlamı “bilgelik sevgisi” olan, merak ve hayret duygusu
             ile yola çıkan, sonuçtan çok sürece odaklanan felsefe, bu özellik-
             leri dikkate alındığında bir ithaka yolculuğu olarak düşünülebilir.
             Şair de “Sana bu güzel yolculuğu verdi İthaka/O olmasa yola hiç
             çıkmayacaktın/Ama sana verecek bir şeyi yok bundan başka/
             Onu yoksul buluyorsan, aldanmış sanma kendini/Geçtiğin bunca
             deneyden sonra öyle bilgeleştin ki…” dizelerinde benzer şeyler
             söylemektedir. Çok büyük beklentilere kapılmayan, merak ve
             hayretle yolculuğun tadını çıkaran yolcunun edindiği deneyim-
             lerle zaten bilgeliğe ulaşacağını düşünmektedir.


























          198
   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204   205