Page 111 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 111

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10             51

             2. ÜNİTE > Hikâye  Kazanım A.2.4: Metindeki çatışmaları belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi                  Çatışmalarda Empatinin Önemi                             25 dk.
             Amacı      Metindeki çatışmayı bulabilmek, bu çatışmaya sebep olan bireysel farklılıklar üzerinde düşünebilmek.            Bireysel

              Yönerge Metni okuyunuz. Aşağıdaki soruları okuduğunuz metin çerçevesinde cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                 Bahar ve Kelebekler

              (…)
              Genç kız gülümsedi. Böyle büyükninesinin böyle hiddetli serzenişlerini her vakit dinler, bazen
              onunla münakaşa ederdi.
               “Hiç siz okumaz mıydınız, büyüknineciğim?” diye sordu.

              “Okurduk. Kibar ve zengin efendiler kızlarına Farsça öğretir, Câmi dersi gösterirlerdi. Tuhfe-i Veh-
              bi’yi okuturlardı. Fuzuli’nin, Baki’nin gazellerini ezberlerdik. Mesnevi’yi anlardık. Mükemmel seci-
              ler, kafiyeler yapar, kocalarımızla müşaare eder, hafızamıza, zekâmıza, nüktelerimize onları hayran
              ederdik. O vakit bir kadın için en büyük övgü, ‘erdemli, edepli, şair, akıllı vb. kadın’dı. Şimdi siz
              Frenk mürebbiyeler elinde büyüyor, kendi lisanınızın güzelliklerini tanımıyor; başka memleketlerin,
              başka şeylerini öğreniyorsunuz. Onlara benzemek istedikçe kendi benliğinizden uzaklaşıyor, etrafı-
              nızdan nefret ediyor, hakikaten sevinç ve saadetten mahrum kalıyorsunuz.

              (…)
              Eşyamızı, giysilerimizi, evlerimizi değiştirirken ruhlarımızı da değiştirmişti. Her şey yalan, her şey
              sahte, her şey taklit oldu. Geleneklerimiz öldü. Saadetten uzak bir hayale, yetişilmez bir hülyaya
              dönüştü… Âdetlerimizle beraber sevinçlerimiz de söndü. Şimdi şaşkın ve ıstırap çeken bir nesil…
              Her şeyden nefret eden, her şeyi fena gören, her şeyi karanlık gören, berbat, hasta tedavisi imkân
              haricinde bir nesil… Ah şimdiki hastalıklı ve veremli muhit…
              Büyükninenin gözleri kapanıyordu. Seksen sene evvelki saadetlerin bugünkü ıstıraplarla seri ve ani
              karşılaştırması, zihninde şiddetli bir yorgunluk meydana getiriyor, onu hâlâ yaşadığına pişman edi-
              yordu. Genç ve esmer kız, yüz yaşına girmeye birkaç adımı kalmış olan bu annesinin annesinin
              annesinin annesine, bu çifte büyükninesine dalgın dalgın bakarak onun zamanındaki kadınların
              saadeti ne olabileceğini tahayyül ediyordu. Fakat bunu bulamıyordu.
              (…)
                                                                          Ömer Seyfettin, Toplu Hikâyeleri I

              Kelime Dağarcığı:
              Câmi: Molla Câmi olarak bilinen İranlı âlim ve şair Nurettin Abdurrahman Câmi (1414-1492). Tuhfe-i Vehbi: 18. yüzyıl
              Divan şairlerinden Sünbülzade Vehbi’nin (1718?-1809) yazdığı 1783 tarihli Türkçe-Farsça manzum sözlük. müşaare: Bir-
              birine şiir söyleme. Frenk: Osmanlıların Avrupalılara, özellikle Fransızlara verdikleri ad. tahayyül: Hayalde canlandırma.


             1.  Yukarıdaki metinde yer alan karakterlerin çatışmasına sebep olan iki unsur söyleyiniz.













                                                                                                   109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116