Page 106 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 106

49        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü




           (...)
           Bre, bu oğlana ad koyacak kadar var mıdır dedi. Evet sultanım, fazladır dediler.
           Pay Püre Bey kudretli Oğuz beylerini çağırdı misafir etti. Dedem Korkut geldi, oğlana ad koydu. Der:
               Ünümü anla sözümü dinle Pay Püre Bey
               Allah Taâla sana bir oğul vermiş tutu versin
               Ak sancak kaldırınca Müslümanlar arkası olsun
               Karşı yatan kara karlı dağlardan aşar olsa
               Allah Taâla senin oğluna aşıt versin
               Kanlı kanlı sulardan geçer olsa geçit versin
               Kalabalık kafire girince
               Allah Taâla senin oğluna fırsat versin
               Sen oğlunu Bamsam diye okşarsın
               Bunun adı boz aygırlı Bamsı Beyrek olsun
               Adını ben verdim yaşını Allah versin

           dedi. Kudretli Oğuz beyleri el kaldırdılar dua kıldılar, bu ad bu yiğide kutlu olsun dediler.
                                                                   Muharrem ERGİN, Dede Korkut Kitabı
           Kelime Dağarcığı:
           bezirgân: Tüccar. derbent: Geçit.

          1. Bir metindeki temel duygu veya kavram “tema” olarak adlandırılır. Temaları ifade eden kavramlar
              soyuttur. Örneğin yalnızlık, aşk, umut, yaşama sevinci gibi kavramlar bir hikâyede tema olarak işle-
              nebilir. Dede Korkut Hikâyeleri’nde genel tema olarak kahramanlık işlenmektedir. Bu hikâyelerden
              biri olan Kam Pürenin Oğlu Bamsı Beyrek hikâyesinden alınan bu bölümün teması nedir?





          2. Bamsı’nın ad almasına sebep olan olay, Avnik Kalesi’nin kâfirlerinin bezirgânların mallarını yağma-
              lamalarıdır. Bir toplumda ideal bir kahraman, kavram ya da bir sembol ortaya çıkmışsa, orada karşı
              bir güç ya da kavram aranmalıdır. Bu hikâyede idealleştirilen her bir nesnenin ardında bu karşı güç
              kendini göstermektedir. Bu karşı güç nedir ve neyi sembolize etmektedir?






          3. Farsçada “bam”, “gök” demektir ve Beyrek’in adının “göksel” manasına geldiğini gösterir. Okuduğunuz
              metinde Beyrek’e neden “Bamsı” adı verilmiş olabilir?





          4. a) Kam Pürenin Oğlu Bamsı Beyrek hikâyesinden alınan bu bölümde kültürümüze ait hangi değerle-
                rimiz yer almaktadır?





              b) Bu değerlerin metne yansıtılmasında temanın nasıl bir katkısı olduğunu düşünüyorsunuz?






          104
                                                                                        Hazırlayan: Filiz ŞEN
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111