Page 163 - Türk Dili ve Edebiyatı - 10 | Beceri Temelli
P. 163

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 10             76

             2.ÜNİTE > Hikâye  Kazanım A.2.12: Metinde edebiyat, sanat ve fikir akımlarının/anlayışlarının yansımalarını değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi                        Nesillerin Ruhu                                    25 dk.
             Amacı      Metni; bağlı olduğu edebî dönem, akım, gelenek, topluluk açısından değerlendirmek. Metni aynı, benzer,            Bireysel
                        farklı veya karşıt anlayıştaki metinlerle karşılaştırmak.
             1.Yönerge Metni okuyunuz. Aşağıdaki soruları okuduğunuz metin çerçevesinde cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
                                                       Müjde

              Sabaha yakındı. Arkamızda bıraktığımız tepelerin üstü morlaşıyordu. Genç şairlerle bizi siperlere
              doğru götüren arabalar, karanlığın içinde, birbirinden intizamsız kafilelerle ayrılmış, tıpkı bir “dargın
              seyyahlar” kervanı gibi ilerliyordu. Sağımızda siyah körfezin denizi, uyanık dalgalarıyle ötüyor, sazlığa
              benzeyen karaltılar ta sahile kadar uzanıyordu.
              (…)

              Kibrit, fener yakılmayacaktı. Ömründe ilk defa harp mıntıkasına giren acemi bir asker heyecanı duyu-
              yorduk. Gözlerimiz görünmeyen ufuklarda kruvazör, torpido hayalleri arıyordu. Araba arkadaşım
              şairlerin gözlüklüsü:
              – Bakın, diye açık perdeden parmağını uzattı, bir ziya var. Hafif bir ziya…
              – Nerde?
              – Denizin ortasında…
              (…)
              – Torpido falan olsa zaten aydınlık göstermez.
              – Ama bacasından bir kıvılcım çıksa yine görünür.
              – Tutalım ki kenarda bir torpido var. Yoldan geçen her arabaya ateş eder mi?
              – Eder ya…
              Şairlerin en genci bana:
              – Niçin edecek?
              diye sordu. Latife etmek istedim:
              – Düşman, her arabayı cephane farzetmeğe mecburdur.
              – Yok canım..
              – Ya arabadakiler yaralılarsa?..
              – Yaralılar geceleyin, fenerleri söndürülmüş arabalarla gizlice götürülmez.
              – Eee?..
              – …
              Yolun birkaç kilometre süren sahil kısmını, konuşurken nasıl geçtiğimizi duymadık. Yine denizin sesi
              sustu. Yine küçük tepelerin mahmur sükûnu başladı. Göğün morlaşan kenarı eriyor, menekşe rengine
              giriyordu. Etrafımızdaki çalılar uyumuş seyirci gölgeler gibi göründü; arabamız durdu. Eğildim:
              – Ne oldu?

                                                                           Ömer Seyfettin, Bütün Hikâyeleri
              Kelime Dağarcığı:
              kruvazör: Hızlı savaş gemisi. mahmur: Süzgün. torpido: Denizcilikte bot.


             1.  Metni göz önünde bulundurduğunuzda Ömer Seyfettin’in cümle kurma biçimi, sözcük seçimi,
                 işlediği konu ile ilgili neler söyleyebilirsiniz?







                                                                                                   161
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168