Page 103 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 103

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     47

             5. ÜNİTE > 20. YÜZYIL FELSEFESİ     Kazanım: 11.5.2. 20. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açıklar. b) Türkiye’de
             Alan Becerileri: Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi  felsefi düşünceye katkıda bulunan felsefeciler üzerinde durulur.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi                  TÜRK FELSEFECİLER SERGİSİ                                 40 dk.
             Amacı      Türkiye’de felsefi düşünceye katkıda bulunan felsefecilerle ilgili bilgilere güvenilir kaynaklardan ulaşabilme             Grup
                        ve ulaştığı bilgileri kullanarak görsel bir ürün hazırlayabilme .


             Yönerge  Türkiye’de felsefeye katkısı olan düşünürlerle ilgili bir afiş hazırlayınız. Bunun için aşağıdaki aşa-
                     maları sırasıyla takip ediniz.
                                                                        »  Öğretmeniniz eşliğinde 6-8 ki-

                            Rıza Tevfik             Hasan Ali              şilik  gruplar  oluşturunuz.  Yan-
                           BÖLÜKBAŞI                                       daki  şekilde  verilen  Türkiye’de
                                                     YÜCEL
                                                                           felsefeye katkıda bulunan felse-
                                                                           fecilerden birini seçiniz.

                                                                        »  Düşünürün kısa hayat hikayesi,
                  Nusret HIZIR                                             eserleri, özlü sözleri ve felsefi
                                                       Takiyettin
                                                     MENGÜŞOĞLU            görüşleri hakkında bilgi edini-
                                      Hilmi Ziya                           niz ve onunla ilgili görseller top-
                                       ÜLKEN
                                                                           layınız.

                                                          Nurettin      »  Etkinlik öncesi edindiğiniz bil-
                       Macit                              TOPÇU            gileri ve topladığınız görselleri
                     GÖKBERK                                               öğretmeninizle paylaşınız ve
                                                                           hangilerinin kullanılacağını be-
                                       Aydın                               lirleyiniz.
                                       SAYILI
                                                                        »  Renkli kartonlar,  yapıştırıcı,
                         Mübahat                    İoanna                 makas, bant, ip vb. malzemeleri
                         TÜRKEL                   KUÇURADİ                 kullanarak ele aldığınız düşünür
                         KÜYEL                                             hakkında afiş hazırlayınız.

                                                                        »  Afişlerinizi sınıfta sergileyip afi-
                                                                           şinizle ilgili sırasıyla 5 dakikalık
                                                                           sunum yapınız. Aşağıda verilen
                                                                           metni okuyunuz.
            Şekil 5.1: Türk Felsefeciler Çınarı
                                                TÜRKLERDE FELSEFE
              Türklerin felsefeyle ilişkisi, bu ilişki ister özgün katkı ya da ister Batı düşüncesinin naklî düzeyinde gerçekleş-
              sin, ister “pür” felsefe olarak ya da ister sadece bir tür toplum felsefesi ya da hatta salt sosyolojik düşünce olarak
              tezahür etmiş olsun, uzun süreli bir ilişki olmuştur. Zaman zaman duraklamaya da uğrayan bu ilişkide Türkle-
              rin bazen doğulu kaynaklara özellikle de İslami bir zemine dayanırken zaman zaman da önce Yunan felsefesi,
              sonra da başta pozitivizm ve modern Avrupa felsefesi olmak üzere Batı düşüncesine yöneldikleri söylenebilir.
              Öte yandan Fârâbî gibi üst düzey filozoflarda Mevlânâ gibi birinci sınıf gönül adamlarında alabildiğine öz-
              gün ve yaratıcı iken özellikle Osmanlı’nın gerileme döneminden itibaren bütün yaratıcılığını yitirdiği, Tanzi-
              mat-Meşrutiyet döneminde nakil düzeyinin ötesine çok fazla geçemediği gibi muzdarip olduğu ikiliklerden
              kendisine güç ve yaratıcılık kazandıracak sentezlere ulaşamadığı hemen herkes tarafından bilinen bir olgudur.
              Onun Cumhuriyet döneminde de nakil düzeyini önemli ölçüde tamamlamış olmasına rağmen yaratıcı düşün-
              ce düzeyine henüz varmadığı söylenebilir. (…)




                                                                                                   101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108