Page 103 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 103
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11 47
5. ÜNİTE > 20. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.5.2. 20. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açıklar. b) Türkiye’de
Alan Becerileri: Felsefi Kavram ve Bilgi Edinimi felsefi düşünceye katkıda bulunan felsefeciler üzerinde durulur.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi TÜRK FELSEFECİLER SERGİSİ 40 dk.
Amacı Türkiye’de felsefi düşünceye katkıda bulunan felsefecilerle ilgili bilgilere güvenilir kaynaklardan ulaşabilme Grup
ve ulaştığı bilgileri kullanarak görsel bir ürün hazırlayabilme .
Yönerge Türkiye’de felsefeye katkısı olan düşünürlerle ilgili bir afiş hazırlayınız. Bunun için aşağıdaki aşa-
maları sırasıyla takip ediniz.
» Öğretmeniniz eşliğinde 6-8 ki-
Rıza Tevfik Hasan Ali şilik gruplar oluşturunuz. Yan-
BÖLÜKBAŞI daki şekilde verilen Türkiye’de
YÜCEL
felsefeye katkıda bulunan felse-
fecilerden birini seçiniz.
» Düşünürün kısa hayat hikayesi,
Nusret HIZIR eserleri, özlü sözleri ve felsefi
Takiyettin
MENGÜŞOĞLU görüşleri hakkında bilgi edini-
Hilmi Ziya niz ve onunla ilgili görseller top-
ÜLKEN
layınız.
Nurettin » Etkinlik öncesi edindiğiniz bil-
Macit TOPÇU gileri ve topladığınız görselleri
GÖKBERK öğretmeninizle paylaşınız ve
hangilerinin kullanılacağını be-
Aydın lirleyiniz.
SAYILI
» Renkli kartonlar, yapıştırıcı,
Mübahat İoanna makas, bant, ip vb. malzemeleri
TÜRKEL KUÇURADİ kullanarak ele aldığınız düşünür
KÜYEL hakkında afiş hazırlayınız.
» Afişlerinizi sınıfta sergileyip afi-
şinizle ilgili sırasıyla 5 dakikalık
sunum yapınız. Aşağıda verilen
metni okuyunuz.
Şekil 5.1: Türk Felsefeciler Çınarı
TÜRKLERDE FELSEFE
Türklerin felsefeyle ilişkisi, bu ilişki ister özgün katkı ya da ister Batı düşüncesinin naklî düzeyinde gerçekleş-
sin, ister “pür” felsefe olarak ya da ister sadece bir tür toplum felsefesi ya da hatta salt sosyolojik düşünce olarak
tezahür etmiş olsun, uzun süreli bir ilişki olmuştur. Zaman zaman duraklamaya da uğrayan bu ilişkide Türkle-
rin bazen doğulu kaynaklara özellikle de İslami bir zemine dayanırken zaman zaman da önce Yunan felsefesi,
sonra da başta pozitivizm ve modern Avrupa felsefesi olmak üzere Batı düşüncesine yöneldikleri söylenebilir.
Öte yandan Fârâbî gibi üst düzey filozoflarda Mevlânâ gibi birinci sınıf gönül adamlarında alabildiğine öz-
gün ve yaratıcı iken özellikle Osmanlı’nın gerileme döneminden itibaren bütün yaratıcılığını yitirdiği, Tanzi-
mat-Meşrutiyet döneminde nakil düzeyinin ötesine çok fazla geçemediği gibi muzdarip olduğu ikiliklerden
kendisine güç ve yaratıcılık kazandıracak sentezlere ulaşamadığı hemen herkes tarafından bilinen bir olgudur.
Onun Cumhuriyet döneminde de nakil düzeyini önemli ölçüde tamamlamış olmasına rağmen yaratıcı düşün-
ce düzeyine henüz varmadığı söylenebilir. (…)
101