Page 107 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 107

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     49

             5. ÜNİTE > 20. YÜZYIL FELSEFESİ     Kazanım: 11.5.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle 20. yüzyıl filozoflarının felsefi
             Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık     görüşlerini analiz eder. b) H. Bergson’un “Bilincin Dolaysız Verileri Üzeri-
                                                       ne Deneme” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  filozofun bilginin kaynağı konusundaki düşüncelerinin irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                        SEZGİSEL BİLGİ                                    120 dk.
             Amacı      H. Bergson’un “Bilincin Dolaysız Verileri Üzerine Deneme” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metin-           Bireysel
                        den hareketle filozofun bilginin kaynağı konusundaki düşüncelerini analiz edebilme.

             Yönerge  Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.



                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                            yönergeyi takip ediniz.






                                                                     H. Bergson


                       ÇAĞDA
                    FİLOZOFLAR                     İÇGÜDÜ VE SEZGİ






              Bergson felsefesinde sezgi; içgüdü ve zekâ olmak üzere iki bilme vasıtası-
              nın dışında, mutlak olanı ve metafiziğe ait olanı bizim bilmemizi sağla-
              yan en temel bilme biçimi olarak ortaya çıkar. Sezgi, içgüdü ve zekâdan
              farklı olmakla beraber hem içgüdü hem de zekâdan faydalanır.


             İçgüdünün ve zekânın bir sente-  yapılan tartışmalarda öne çıkan me-
             zi  olarak  düşünülen  sezgi,  gerçeği   tafizik konusu, Bergson tarafından
             dolaysız kavramakla içgüdüden ve   kendi sezgi bilgisinin imkânı bağla-
             zekânın içgüdüyü tutkularından   mında olumlanır. Bu yüzden o, sez-
             kurtarması ve içgüdüde uyku hâ-  giyi temellendirmek için metafiziğin   Varlığımız
             linde olan bilinci tam olarak uyan-  ne olduğuna dair bir temellendir-
             dırmasıyla da zekâdan faydalanır.   mede bulunur. Amacı bilimin iler-   zamandan
             (Bergson, 1986, 231) Bergson’un   leyebilmesini sağlayacak bir felsefe
             metafizik  boyutlu  sezgisi  aynı  za-  oluşturmak olan Bergson’a göre me-  çok
             manda mistisizm yörüngeli bir yana   tafizik, sezgi yöntemini kullanarak
             da sahiptir. Mistisizmi  Hristiyan   sürenin,  oluşun  ve  evrimin  hakiki    mekânda
             azizlerin  ruhunda  mücessemleşmiş   anlamlarını vererek bilimleri bütün-
             bir olgu olarak algılamış olan Ber-  leyebilir. (Bergson, 2014)        geçiyor.
             gson, bu derin tecrübe durumunu   (…)
             bilginin mutlak bir postülatı olarak
             algılamıştır.                    Bergson’a göre metafiziğe imkân
                                              tanıyan yeteneğimiz sezgidir. Ve
             Sezgi bilgisi varlık hakkında kesinlik   sezginin  birçok  şiddet  dereceleri
             etmede en belirleyici ve mutlak bir   olduğu gibi felsefenin de birçok de-
             yöntemdir. Varlığın gerçek bilgisini   rinlik dereceleri vardır. O’na göre
             elde etmede felsefe tarihi boyunca   “Sezgiye ulaşmak için duyular ile




                                                                                                   105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112