Page 111 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 111
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11 51
5. ÜNİTE > 20. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.5.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle 20. yüzyıl filozoflarının felsefi
Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık görüşlerini analiz eder. d) T. Kuhn’un “Bilimsel Devrimlerin Yapısı” adlı ese-
rinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun bilim anlayışı-
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi nın irdelenmesi sağlanır.
Etkinlik İsmi PARADİGMA 120 dk.
Amacı T. Kuhn’un “Bilimsel Devrimlerin Yapısı” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle Bireysel
filozofun bilim anlayışını analiz edebilme.
Yönerge Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.
! Etkinliği gerçekleştirmek için
“Ekler” bölümünde verilen
“Metin İnceleme” başlıklı
yönergeyi takip ediniz.
T. Kuhn
ÇAĞDA
FİLOZOFLAR PARADİGMA
Ders kitapları kabul edilmiş olan kuramsal yapıyı yorumlar, hemen he-
men bütün başarı uygulamalarını örnekler ve bu uygulamaları örnek
gözlem ve deneylerle karşılaştırırlar. Bu tür kitaplar 19'uncu yüzyıldan
itibaren yaygınlaşmaya başlamadan önce bilim dünyasının birçok ünlü
klasiği benzer bir işlevi yerine getiriyordu.
Aristoteles'in “Physica” eseri, Pto- topluluğun ilerideki çabalarına bıra-
lemy'nin “Almagest”i, Newton’un kacak kadar açık uçluydu, yani daha
“Principia ve Opticks” eserleri, da yeni gelişmelere açıktı.
Franklin’in “Electricity”, Lavoi- Bu iki özelliği paylaşan başarılar için Yaşanan
sier’nin “Chemistry” ve Lyell’in bundan sonra “paradigma” terimini
“Geolgy” kitapları, bütün bunlar ve kullanacağım ki bu terim “olağan yeni
diğer yapıtlar, belli bir araştırma ala- bilim” deyimiyle yakından bağlantı-
nında geçerli sayılan sorunların ve lıdır. Bunu kullanmaktaki amacım, paradigmaya
yöntemlerin gelecekte uygulama ya- kabul edilmiş bazı gerçek bilimsel
pacak kuşaklar için tanımlanmasın- uygulama örneklerinin -yasa, ku- geçiş
da uzun süre hizmet gördüler. Bunu ram, uygulama ve bilimsel araçla- bilimsel bir
yapabilmelerini de iki can alıcı özel- rın hepsini kapsayan örneklerin- iç
liğe sahip olmalarına borçluydular: tutarlılığına sahip tikel araştırma devrimdir.
her birinin temsil ettiği başarı ya geleneklerinin kaynaklandığı birer
da ilerleme, rakip bilimsel etkinlik model olduklarını göstermektir.
tarzlarına bağlanmış olanları çevre- (…) Yukarıda açıklama amacıyla
lerinden koparıp kendilerine çeke- saydığımız örneklerden daha uz-
cek kadar yeni ve benzersizdi. Aynı manlaşmış olanlar da dâhil, para-
zamanda da çeşitli birçok sorunun digmaların incelenmesi, öğrenciyi
çözümünü, yeniden oluşacak bir ileride içinde uygulama yapacağı
109