Page 111 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 111

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     51

             5. ÜNİTE > 20. YÜZYIL FELSEFESİ     Kazanım: 11.5.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle 20. yüzyıl filozoflarının felsefi
             Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık     görüşlerini analiz eder. d) T. Kuhn’un “Bilimsel Devrimlerin Yapısı” adlı ese-
                                                       rinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun bilim anlayışı-
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  nın irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                         PARADİGMA                                        120 dk.
             Amacı      T. Kuhn’un “Bilimsel Devrimlerin Yapısı” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle            Bireysel
                        filozofun bilim anlayışını analiz edebilme.
             Yönerge   Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.



                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                            yönergeyi takip ediniz.





                                                                       T. Kuhn


                       ÇAĞDA
                    FİLOZOFLAR                          PARADİGMA






              Ders kitapları kabul edilmiş olan kuramsal yapıyı yorumlar, hemen he-
              men bütün başarı uygulamalarını örnekler ve bu uygulamaları örnek
              gözlem ve deneylerle karşılaştırırlar. Bu tür kitaplar 19'uncu yüzyıldan
              itibaren yaygınlaşmaya başlamadan önce bilim dünyasının birçok ünlü
              klasiği benzer bir işlevi yerine getiriyordu.


             Aristoteles'in “Physica” eseri, Pto-  topluluğun ilerideki çabalarına bıra-
             lemy'nin “Almagest”i, Newton’un   kacak kadar açık uçluydu, yani daha
             “Principia ve Opticks” eserleri,   da yeni gelişmelere açıktı.
             Franklin’in  “Electricity”,  Lavoi-  Bu iki özelliği paylaşan başarılar için   Yaşanan
             sier’nin “Chemistry” ve Lyell’in   bundan sonra “paradigma” terimini
             “Geolgy” kitapları, bütün bunlar ve   kullanacağım ki bu terim “olağan   yeni
             diğer yapıtlar, belli bir araştırma ala-  bilim” deyimiyle yakından bağlantı-
             nında geçerli sayılan sorunların ve   lıdır. Bunu kullanmaktaki amacım,   paradigmaya
             yöntemlerin gelecekte uygulama ya-  kabul edilmiş bazı gerçek bilimsel
             pacak kuşaklar için tanımlanmasın-  uygulama örneklerinin -yasa, ku-     geçiş
             da uzun süre hizmet gördüler. Bunu   ram, uygulama ve bilimsel araçla-  bilimsel bir
             yapabilmelerini de iki can alıcı özel-  rın hepsini kapsayan örneklerin- iç
             liğe sahip olmalarına borçluydular:   tutarlılığına  sahip  tikel  araştırma   devrimdir.
             her birinin temsil ettiği başarı ya   geleneklerinin kaynaklandığı birer
             da ilerleme, rakip bilimsel etkinlik   model olduklarını göstermektir.
             tarzlarına bağlanmış olanları çevre-  (…) Yukarıda açıklama amacıyla
             lerinden koparıp kendilerine çeke-  saydığımız  örneklerden  daha  uz-
             cek kadar yeni ve benzersizdi. Aynı   manlaşmış olanlar da dâhil, para-
             zamanda da çeşitli birçok sorunun   digmaların incelenmesi, öğrenciyi
             çözümünü, yeniden oluşacak bir   ileride içinde uygulama yapacağı



                                                                                                   109
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116