Page 114 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 114

52       FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü




                         DAYANIŞMA

          İnsani dayanışma bir olgudur. Dayanışma insanın
          kendi başına yaşamayacağı için kaçamadığı bir ka-
          derdir. Çünkü sade kendi elinin emeği ile insan ya-
          şayamaz. Gruptan koptuğu zaman tehlikelerle hatta
          ölümle karşı karşıyadır. En azından iradesini kendi
          içine kendi şey için hapsettiği zaman, insanın var-
          lık sebebi artık ortadan kalkmıştır, doğrusu o artık
          var bile değildir. İki şekilde olur. Birinci safhada in-
          san yaşamak için başkaları ile dayanışmayı hareket
          gayesiyle kabul eder. Bu pasif boyun eğilen ve razı
          olunan bir dayanışmadır. İkincisinde ise insan baş-
          kaları için yeni güçlerle yeni dayanaklar meydana
          getirmek suretiyle dayanışmayı yaratır. İnsan esir
          doğar kendi hareketini yaratmak suretiyle hürriye-
          tini kazanır. Birinci şekil yani dayanışmanın birinci
          derecesini göz önüne alanlar, onu ferdin kendisine
          boyun eğmeye mecbur olduğu bir gerçeklik olarak
          kabul ederler. Bunlar, ferdin dayanışmayı istemek
          ve onu bir olgu olarak yaratmak hususundaki asli
          rolünü hesaba katmaksızın ferde sağladığı yararla-
          rı ve yüklediği vazifeleri dikkate alırlar. Fakat onlar
          unutuyorlar ki dayanışma bir gerçeklik olmadan ve
          gerçekleşmeden önce ferdin bir idealidir, ferdi hare-
          ketin genişleyip yayılmasıdır.
          Dayanışmanın iki fena sonucu vardır. O, bir taraftan
          ferdin hürriyetine saldırıda bulunur diğer taraftan
          da asalak yaşamaya zemin hazırlar, dayanışmacı ha-
          reket ancak menfaat dış iradelere bağlandığı taktirde
          verimlidir.
                         HAKİMİYET

          Hakimiyet  dayanışmanın devamı ve  zorunlu ta-
          mamlayıcısıdır. Dayanışmacı hareketin mümkün
          olabilmesi için ferdi iradelerin birbirlerine yaklaş-
          ması belli bir tarzda birleşmesi fertlerin kendi öz-
          lemlerinde uyum gerekir. Hakimiyet, ferde kendini
          zorla kabul ettiren bir güçtür. Fert dayanışma içeri-
          sinde kalmak için buna razı olur.
          Fert hürriyetinin hiçbir hükümet şeklinde hatta de-
          mokraside bile korunması mümkün değildir. Daya-
          nışmayı meydana getiren her hareket, zorunlu ola-
          rak hakimiyeti kurmaya yöneliktir. Aleme yayılan
          ferdi hareket, kaçınılmaz bir şekilde dayanışmaya
          yönelir ve aynı sebepten dolayı hakimiyeti berabe-
          rinde getirir.

                Nurettin Topçu, “İsyan Ahlâkı” adlı eserinden alıntılanmıştır.










          112
                                                   Hazırlayan:  Emine Serap YILMAZ
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119