Page 115 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 115

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     53

             5. ÜNİTE > 20. YÜZYIL FELSEFESİ     Kazanım: 11.5.4. 20. yüzyıl felsefesi örnek düşünce ve argümanları felsefi açıdan de-
             Alan Becerileri: Sorgulama                ğerlendirir. b) T. Mengüşoğlu’nun “İnsan Felsefesi” adlı eserinden alınan ve
                                                       derlenen bir metinden hareketle filozofun “insanı bir bütün olarak gören”
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  düşüncelerinin tartışılması sağlanır.

             Etkinlik İsmi                        İNSAN OLMAK                                        40 dk.
             Amacı      Takiyettin Mengüşoğlu’nun “insanı bir bütün olarak gören” düşüncesini tartışabilme.            Grup


             Yönerge  Aşağıda Takiyettin Mengüşoğlu’nun “İnsan Felsefesi” adlı eserinden alınan bir metin verilmiştir.
                     Metinde altı çizili olarak verilen yerlerin açıklamasını yan tarafa yazınız. Açıklamalarınızdan ha-
                     reketle Mengüşoğlu’nun “insanı bir bütün olarak gören” düşüncesinin olanağını tartışınız. Tartışma
                     sonuçlarınızı metnin yan tarafında boş bırakılan yere  not ediniz.

                               İNSAN
             İnsan hangi ırktan, hangi kültür çevresinden olursa
             olsun, nasıl bir kültür basamağı üzerinde bulunursa
             bulunsun; bu, insanın insan olarak kendisine özgü
             özelliklerini ortadan kaldırmaz. İmdi insan kültürü
             ister “sembolik formlar”, isterse “polar karşıtlıklar”
             veya başka bir teori açısından açıklansın; bu, insanın
             varlık-yapısı, insanın kendisi için önemli değildir.
             İnsanın kendisi için, felsefi antropoloji için daha
             önemli  olan  insanda  bütün  insanlara  has  olan
             varlık ve eylem ögelerinin bulunduğunu göster-
             mektir. Bilgi, yapıp-etme, değer-duygusu, inanma,
             özgürlük, tarihsellik, mitos, sanat, dil ve benzerleri
             bu çeşit varlık ve eylem ögeleridir ve bunlar bütün
             insanlara hastırlar.
             (...) İnsanın şurada şöyle, burada böyle yapıp-et-
             mesi önemli değildir; tersine insanın yapıp-eden
             bir varlık olması önemlidir. Aynı şekilde bir insan
             grubunun Yahudi, birçok insan gruplarının Hris-
             tiyan, Müslüman, Budist veya başka herhangi bir
             inanca sahip olmaları önemli değildir. İnsan hangi
             kültür basamağı üzerinde bulunursa bulunsun, onun
             inanan bir varlık olması önemlidir. Bu inanmanın
             “objesi”, tapınma şekli, çeşitli dinlerde, çeşitli insan
             gruplarında çok değişebilir hatta inanma şekilleri
             arasında birbiriyle bağdaşamayan farklar olabilir fa-
             kat gene de insan bir şeye inanmaktadır. Bu inanılan
             şey ne olursa olsun, gene de inanma ortadan kalk-
             maz.
             Mitos, tarih, dil, sanat hakkında da aynı şey geçer-
             lidir. İnsanlık dünyasında birçok mitosun yan yana
             bulunması önemli değil, önemli olan insanın mitos-
             lar kurabilen bir varlık olmasıdır. Aynı şekilde bir
             ulusun jeopolitik durumu, biyolojik, kalıtsal özellik-
             leri, manevi nitelikleri yüzünden şu veya bu şekildeki
             olaylarla karşılaşması, şu veya bu şekilde bir tarihsel
             akışa sahip olması önemli değildir.
             Önemli olan insanın tarihsel bir varlık olması, üç
             boyutlu bir zaman içinde yaşaması ve bunu bilme-
             sidir.
                     Takiyettin Mengüşoğlu " İnsan Felsefesi" adlı eserinden
                                              alıntılanmıştır.



                                                                                                   113
                                                        Hazırlayan: Esra YARDIMCI
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120