Page 112 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 112

51       FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



           bilim topluluğunun üyesi olmaya   da onun kadar iyi çözemediği çetin   niliklerine, sonra da icatlara
           hazırlayan en esaslı unsurdur. Yap-  bir bulmacayı çözebileceği inancı   yani kuramdaki yeniliklere
           tıkları araştırma ortak bir paradig-  ve iddiasıdır. İnsanlığın gelmiş geç-  bakmamız gerekiyor. Ancak
           ma üzerine kurulu olan insanlar   miş en büyük bilimsel kafalarının   hemen göreceğimiz gibi kesif
           bilimsel uygulamada ayrı kurallara   çoğu, tüm mesleki çabalarını bu   ile icat yahut olgu ile kuram
           ve ölçütlere bağlıdır. Bu bağlılık ve   tür çetin bulmacalara adamışlardır.  arasındaki bu ayrım aşırı de-
           bunun sonucu ortaya çıkan fikir   (…)                          recede yapaydır. Bu yapaylık
           birliği/olağan bilimin yani başka   Bulmaca çözücü bir faaliyet olarak   aslında denememizin bazı ana
           bir deyişle belli bir araştırma gele-  incelemekte bulunduğumuz ola-  savları açısından önemli bir
           neğinin doğması ve süregitmesinin   ğan bilim, son derece birikimci bir   ipucu sayılabilir. Bu  bölümde
           ön koşullarıdır. (…)            çabadır ve asıl hedefi olan, bilimsel   bazı seçilmiş kesif örneklerini
           Nitekim şimdiye kadar gördüğü-  bilgi dağarcığının kapsam ve ke-  incelerken bunların bir başına
           müz gibi bilim camiasının para-  sinlik bakımından düzenli olarak   olaylar değil, düzenli  olarak
           digma sayesinde elde ettiği şey tam   genişletilmesi konusunda da gayet   tekrar  eden  bir  yapıya  sahip



              Bir bilim çevresi bazı sorulara

           sağlam yanıtlar bulduğu kanısına

              varmadıkça, esas araştırmanın

              başlaması söz konusu değildir.









                                                                                       Görsel 5.21: T. Kuhn
           da böyle bir koşuldur, yani paradig-  başarılıdır. Bütün bu yönleriyle en   yaygın süreç parçaları olduğu-
           ma geçerliliğini koruduğu sürece   alışkın olduğumuz bilimsel çalışma   nu çabucak göreceğiz. Kesif,
           bir yanıtı olduğunu bildiğimiz tür   imgesine tam bir kesinlikle uyar.   bir aykırılığın farkına varılma-
           soruları seçmeye yarayan bir ölçüt-  Fakat bu görüntüde bilimsel giri-  sıyla başlar, yani doğanın ola-
           tür. Olağan bilimin günümüzde bu   şimin standart ürünlerinden birisi   ğan bilimi yöneten paradigma
           kadar hızla ilerleme kaydetmesinin   eksik kalmaktadır: olağan bilim, ne   kaynaklı beklentilere herhangi
           bir nedeni de uygulayıcılarının çö-  olgu nede kuram düzeyinde yenilik   bir şekilde aykırı düştüğünün
           zümlenmesinde kendi yetersizlik-  bulma peşinde değildir ve zaten ba-  anlaşılması  gerekmektedir.
           lerinden başka hiçbir mazeret ya   şarılı olması da yenilik bulmaması-  Kesif süreci bundan sonra ay-
           da  engel  tanımadıkları  sorunlar   na bağlıdır. Fakat öte yandan bi-  kırılığın baş gösterdiği alanın
           üzerine eğilmeleridir. Bilimsel çaba-  limsel araştırmanın sürekli olarak   olabildiğince geniş şekilde
           nın arasında tabii ki yararlı olmak,   ortaya çıkardığı yeni ve beklenme-  taranmasıyla  sürer. Bu süre-
           yeni alanlar açmak, düzen kurmak   dik görüngülerle karşılaşmaktayız.   gelene kadar değiştirilmesiyle
           ya da eskiden kurulu inançları yeni-  Bilim  adamları da sürekli  olarak   mümkündür. Yeni tür bir olgu-
           den sınamak gibi işlevleri olacaktır   köktenci yeni kuramlar geliştir-  nun benimsenmesi, kuramda
           ama olağan bir araştırma sorunu ile   mekteler. (...)          basit bir ilaveden öte bazı uyar-
           meşgul olan bireyin aslında hiçbir   Eğer bilimin bu özelliğini şimdiye   lamalar gerektirir ve bu uyar-
           zaman doğrudan bu saydıklarımızı   kadar söylediklerimizle bağdaştır-  lama tamamlanıncaya kadar
           yaptığı görülmez. Bir kez araştır-  mak istiyorsak paradigma öncü-  -yani bilim adamı doğayı farklı
           maya girildikten sonra kişiyi dürten   lüğünde yapılan araştırmanın aynı   bir tarzda görmeyi öğrenene
           amaç bambaşka bir nitelik kazanır,   zamanda paradigma değişikliği   kadar- yeni olgu tam anlamıyla
           başka bir düzeye geçer. Onun artık   yaratmanın da en etkili yolu oldu-  bilimsel bir olgu sayılamaz.
           tek düşüncesi, becerisini yeterince   ğunu kabul etmemiz gerekiyor.  (...)   T. Kuhn, “Bilimsel Devrimlerin Ya-
           kullanabilmesi hâlinde kendinden   Öyleyse şimdi sormamız gereken   pısı” adlı eserinden alıntılanmıştır.
           önce hiç kimsenin çözemediği ya   ilk olarak kesiflere yani olgu ye-





          110
                                                     Hazırlayan: Sarper Serkan AVCI
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117