Page 113 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 113

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     52

             5. ÜNİTE > 20. YÜZYIL FELSEFESİ     Kazanım: 11.5.4.  20.  yüzyıl  felsefesi  örnek  düşünce  ve  argümanları  felsefi  açıdan
             Alan Becerileri: Sorgulama                değerlendirir.  a)  N.  Topçu’nun  “İsyan  Ahlakı”  adlı  eserinden  alınan  veya
                                                       derlenen bir metinden hareketle düşünürün ahlak hakkındaki görüşlerinin
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  tartışılması sağlanır.

             Etkinlik İsmi                       AHLAKLI OLMAK                                       40 dk.
             Amacı      Nurettin Topçu'nun ahlâk görüşlerini tartışabilme.                           Grup



             Yönerge  Aşağıda N. Topçu’nun “İsyan Ahlakı” adlı eserinden bir metin verilmiştir. Metinde ahlak ile ilgi-
                     li öne çıkan yargıları işaretleyerek yan tarafa açıklamasını yazınız. Açıklamalarınızdan hareketle
                     Topçu’nun insana kazandırmak istediği ahlak anlayışını insanın özgür eylemleri açısından tartışı-
                     nız. Tartışma sonuçlarınızı metnin yan tarafında boş bırakılan yere  not ediniz.



                          HAREKET AHLAKI

              İradenin eseri olan her hareket mükemmele, daha
              mükemmel harekete doğru bir atılıştır. Bu iradenin
              kendi kuvvetini denediği bir egzersizdir. En küçük
              gayreti gerektiren bir hareket bile vücudun bütün
              kuvvetleri birleşir. (…) Hareket saf bir kendiliğin-
              den oluş değil engellenmiş bir kendiliğinden oluş-
              tur.
              O, ferdî iradenin adeta bir özeti gibidir. İnsan ken-
              dini ancak hareketi içinde tanır ve sonra hareket
              ondan bir yaprak gibi kopar. İnsan kendini ve eş-
              yayı hareket ederek tanır. Her gerçek bilgi, aslında
              hareketin meyvesi olan inançtır. Bu inanç insanda
              daha yüksek bir hareketin doğmasına yol açar. Her
              gerçek bilgi, yani her inanç basit bir taklit olmadı-
              ğından ferdi yeni bir harekete hazırlar.
              Gitgide genişleyen hareket, evrensel bir nizama
              açılır. Hareketini evrensel ölçüye vurarak ve ken-
              di hareketinde evreni kucaklayarak orada kendi
              şuurunu araması, işte insanın ahlaki davranışı bu
              şekilde olmalıdır. Evrensel nizama doğru giden ha-
              reketi fert ve toplumun zevk ve ihtiyaçları yönünde
              çevirmek üzere duran engeller, o nispette insan esa-
              retinin muhtelif şekilleri olmaktadır.
              Önce kendi ferdi hayatını, sonra da toplum haya-
              tını yaşayan insan, hayat ve toplum tarafından ko-
              nulmuş nizamı takibe mecbur kalır. O hâlde ahlaki
              hareket evrensel iradeye yeniden kavuşmak üzere
              bir çeşit tabiat değiştirme (conversion) ile bu esareti
              aşmaktan ibaret olmaktadır.
              Buradaki tabiat  değişimden  maksadımız,  bütün
              hareketlerimizin ve bilgilerimizin kendisine tabi
              olduğu evrensel iradeyi araştırmaktır.












                                                                                                   111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118