Page 106 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 106
48 FELSEFE 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
daha yukarıya yönelen bir içgüdü yan bir iyilik ve kötülük yoktur. O mağarasına sıçrayarak girdi.
dersiniz. Fakat bunların hepsi bir- daima kendini yenmeye mecbur- Onu meğer bu ses oyunundan
dir ve bir sırdır. dur. sonra ne tuhaf bir tiyatro bek-
Şu noktayı reddedeceğime, ölmeyi Siz değer biçenler, iyi ve kötü hak- liyormuş! Gündüzün gördüğü
tercih ederim! Nerede aşağılama ve kındaki sözleriniz ve değerleriniz- bütün tipler yan yana orada
yaprak dökümü varsa orada hayat le yanlışlık yapıyorsunuz. Bu gizli oturuyorlardı. Sağdaki ve sol-
kendini güç uğruna feda eder. sevginizle ruhunuzun parlayışı, daki krallar, eski büyücü, papa,
Ben bir savaş, bir oluş, bir hedef titreyişi ve coşuşu bundandır. gönüllü dilenci, gölge, ruhun
vicdanı, falcı, eşek; en çirkin
ve çelişkiler hedefi olmaya mec- Fakat değerlerinizden daha güçlü adam başına bir taç geçirmiş ve
burum. Benim irademi keşfeden, bir kuvvet ve daha büyük bir zafer beline iki erguvan kuşak sar-
onun hangi eğri yollardan gitmeye doğar. Yumurta ve kabuğu buna mıştı. Çünkü o, bütün çirkinler
mecbur olduğunu da bulur. çarpılarak kırılır. gibi güzelleşmeye heveslidir.
Ne yaratsam ve ne kadar sevsem İyilik ve kötülükte bir yaratıcı ol- Bu bulanık topluluğun ortasın-
az. Sonunda ona ve sevgime düş- mak isteyen, önce bir yıkıcı olmaya
Övme ve yermenin üstüne çıka-
bildiğiniz ve iradeniz bir sevenin
iradesi olarak her şey hükmetmek
istediği an, erdemlerinizin
kaynağıdır.
Görsel 5.18: Nietzsche
man olmaya mecburum, iradem ve değerleri yıkmaya mecburdur. da Zerdüşt’ün kartalının tüyle-
böyle ister! En büyük kötülük, en yüksek iyilik ri diken diken olmuştu. Çünkü
Ve sen ey anlayan, irademin bir pa- için gereklidir. Bu iyilik ise yaratı- sorulan soruları cevaplandır-
tikası ve bir ayak izisin. Gerçekten cılıktır. maya gururu izin vermiyordu.
benim güç iradem senin iradenin Acaba bu çok kötü bir şey midir? Zeki yılan, kartalın boynuna
ayakları üstünde de gerçeğe doğru Bunu konuşalım ey güçlüler, sus- dolanmıştı. Bütün bunları Zer-
yol alır. mak daha kötüdür. Gizlenen bü- düşt, büyük şaşkınlıkla gördü.
Var olmak iradesini ortaya atan, tün gerçekler zehirli olurlar. Bizim Sonra konuklarına dikkatle
gerçeği söyleyememiştir. Böyle bir gerçeklerimizden parçalanacak her baktı, ruhlarını okudu, yeni-
irade yoktur. şey, varsın parçalansın, daha kuru- den hayrete düştü. Bu aralık
topluluk ayakta Zerdüşt’ün ko-
Çünkü var olmayan bir şey, isteye- lacak nice yapılar var. nuşmasını bekliyordu. Zerdüşt
mez. Ve varlığı olan bir şey daha ne (…) şöyle dedi:
varlığı isteyebilir? İkindi üzeriydi ki Zerdüşt uzun, “Siz şaşırmışlar! Siz garbiler!
Nerede yaşam varsa orada irade boşuna aramalardan ve dolaşma- Sizin yardım dileyen sesinizi
vardır, fakat yaşama iradesi değil, lardan sonra mağarasına dönmüş mi duydum? Bugün bütün gün
güç iradesi. Ben bunu öğretiyo- bulunuyordu. Fakat mağarasına boşuna aradığım adamın nere-
rum! yirmi adım kadar yaklaştığı zaman de bulunması gerektiğini şimdi
Yaşayan için birçok şey hayattan hiç beklemediği bir şey oldu. Bü- biliyorum; yüksek insan. Yük-
daha değerlidir. Ve değer biçen gibi yük yardım dileyen sesi yeniden sek insan kendi mağaramda
konuşan, güç iradesidir. duydu. Garipti ki ses, bu defa ken- bulunuyor!
Bir zamanlar yaşam bana bunu öğ- di mağarasından geliyordu. Uzun,
garip bir çığlık! Zerdüşt bunun
retti. Siz en egemenler, kalbinizde- birçok sesten oluştuğunu fark etti. Nietzsche, “Böyle Buyurdu Zer-
ki bilmeceyi bununla çözüyorum. Ses uzaktan dinlendiği zaman tek düşt” adlı eserinden alıntılanmıştır.
Evet, size söylüyorum; sonu olma- bir ağızdan çıkıyor gibiydi. Zerdüşt
104
Hazırlayan: Fatma GÜNGÖR ÇAKIN