Page 124 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 124

FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                               CEVAP ANAHTARI
             sadece aşağı sınıflarca uygulanmıştır. Daha sonra kilise büyük   birlikte İslam coğrafyasının yorumlarıyla tanınan Antik Yu-
             zorluklarla kendisini feodal aristokrasiden ve pagan kültürün-  nan felsefesinde Platon ve Aristoteles etkisi görülmüştür. Yeni
             den kurtarmayı başarmıştır. Bu kurtuluş Avrupa’nın karanlık   dönemde akıl giderek inançtan bağımsızlaşmış ve bu dönemin
             çağlardan sıyrılmasının nedenidir.            karakteristiğini oluşturmuştur. Felsefenin konusu insan, doğa
                                                           ve evren olmuştur. Bilim de bundan etkilenmiş; doğa, deney ve
          16. Etkinlik
                                                           gözlem metotlarını kullanmaya başlamıştır.
           Yönerge
                                                         3.  MÖ 6. Yüzyıl-MS 2. Yüzyıl Felsefesi başlangıçta bir doğa felse-
          1.  Fârâbî, akılda bir sezgi gücünün bulunduğunu ve insan zihnin-  fesi görünümündedir. Sokrates ve sofistlerle birlikte bu dönem
             de doğuştan getirilen düşünceler olduğunu kabul etmiştir.  bilgi ve ahlak konularına, daha sonra Platon ve Aristoteles’in
          2.  Fârâbî, felsefede Aristoteles’in sisteminden ve Platinos’un varlık   etkisiyle bilgi, varlık ve değer konularına doğru bir değişim gös-
             konusundaki görüşlerinden yararlanmıştır.     termiştir. MS 2. yüzyıl ve 15. yüzyıl arasında ise Hristiyanlık ve
          3.  Fârâbî, insan için en büyük erdemin bilgi olduğunu söylemiştir.  İslam felsefesi olarak iki temel anlayış vardı. 12. yüzyılda başla-
                                                           yan çeviri faaliyetleri, göçler ve matbaanın da etkisiyle Batı coğ-
          4.  Hep  etkin  akıl,  bu dünyadaki  varlıkların maddi  ögelerini ve   rafyası, İslam ve Antik Yunan felsefesiyle tanışmıştır. Bundan
             insan ruhlarını  yaratan varlıktır. İnsan aklının  yönelebileceği   sonraki felsefe, dinin etkisinden sıyrılmış akla ve bilime dayalı
             en yüksek hedeftir.  Hep etkin akla ulaşmak, mutluluğa eriş-  insan konusuna yönelmiştir. Aklın inançtan bağımsız oluşu bu
             mek, Tanrı’ya ulaşmaktır. Bu durum sanatçılar, filozoflar, bilim   dönemin karakteristik özelliğini oluşturur.
             adamları, iyi yöneticiler ve peygamberler için söz konusudur.
                                                         27. Etkinlik
          19. Etkinlik
                                                         2. Yönerge
           1. Yönerge
                                                           • Skolastik düşüncede felsefenin konusu dindir. Modern dü-
          1.  Çeviri faaliyetleri ile beraber İslam dini ile özellikle Antik Yu-  şüncede ise felsefenin konusu insan, doğa ve evrendir.
             nan merkezli felsefi düşünsel birikim etkileşime geçmiştir ve   • Skolastik düşüncede teoloji, felsefeye egemendir. Modern
             felsefe dine yaklaşmıştır.                      düşüncede ise bilim, felsefeyi etkilemiştir.
          2.  İslâm coğrafyasında felsefenin gelişimi sağlanmıştır. Batı fel-  • Skolastik düşüncede bilim, Tanrı’nın yarattığını anlamak için
             sefesi bu gelişimden etkilenmiştir. Etkileşim ilerledikçe Batı’da   önemlidir. Modern düşüncede ise bilim, sağlayacağı yarar-
             Rönesans düşünsel ortamının ortaya çıktığı görülür. Batı’nın   dan dolayı önemlidir.
             felsefeye dönüşü İslâm coğrafyasındaki gelişimler üzerindendir.  • Skolastik düşüncede doğa, din ve akıl ile açıklanabilir. Mo-
                                                             dern düşüncede doğa, deney ve akılla açıklanabilir.
           2. Yönerge                                      • Skolastik düşüncede hayatın tüm unsurları dine bağlıdır.
                                                             Modern düşüncede ise toplumsal hayat dünyevidir.
          1.  Vardır. Rönesans’la felsefenin tekrar Batı’da özgürce yapılabildi-  • Skolastik düşüncede birey geri plandadır. Modern düşünce-
             ği görülür. Özellikle İtalya merkezli olduğu tarihsel bir gerçek-  de birey ön plana çıkmıştır.
             tir. Haritaya bakılacak olursa İslâm coğrafyasının giderek ge-  • Skolastik düşüncede düşünürler, kiliseye bağlıdır. Modern
             nişlediği ve bu merkezle sınır durumuna geldiği görülür. Çeviri   düşüncede ise düşünürler, otoriteye bağlı değildir.
             eserlerinin özellikle Endülüs’te (Şimdinin İspanya’sında) olması   • Skolastik düşünce inanç merkezlidir. Modern düşünce ise
             Batı’nın düşünsel gelişimini hızlandırmıştır.   insan merkezlidir.
                                                           • Skolastik düşüncede hukuk, kilisenin etkisindedir.  Modern
          24. Etkinlik
                                                             düşüncede ise hukuk alanında devlet belirleyici unsurdur.
           Yönerge
          1.  Hacı  Bektâş  Veî’nin  “Makalat”  adlı  eserinden  alınan  alıntıda   28. Etkinlik
             imanın şartının önce inanmak olduğundan ve arifler katında   1. Yönerge
             imanın akıl üzerinde olduğundan bahsedilir. Mesnevi’de insa-
             nın cevher olduğundan ve her şeyin ona hizmet için yaratıldı-  1.  Thomas More “Ütopya” adlı eserinde günlük yaşam, yöneticilik,
             ğından bahsedilir. Yûnus Emre, şiirinde hiç kimseye kin tutma-  hukuk, adalet, sağlık, askerî yapı, kölelik, yeme içme, dinî hayat,
             yacağından ve bütün alemin bir olduğundan bahseder.   aile yapısı gibi konulara yer vermiştir.
          2.  Tasavvuf düşüncesinde insan, yaratılmışların en şereflisidir.   2.  Ülkede planlı ekonomi sistemi geçerlidir. Yalnızca en gerekli
             Akıl sahibi olması sebebiyle de diğer varlıklardan ayrılır. İnan-  olan nesneler üretilir, bireyin yoksulluğuna neden olabilecek
             cın bilgisi hiçbir zaman akıl ile çelişmez. Akıl, gerçeğin bilgisini   her türlü lüks üretim yasaktır. More’a göre o dönemin İngilte-
             verdiği için küçümsenmemelidir. Ancak tasavvufta esas olan   re’sinde bütün kötülükler, mal ve mülkün zengin, işsiz güçsüz
             kalptir. Gönül ile yaratanı bulmak gerekir. Akıl, bizlere bu dün-  bir sınıfın elinde toplanmış olmasından kaynaklanmaktadır. Bu
             yanın bilgisini verir. Ancak Allah’a ulaşmak için aşk ile yanan   yüzden halk, maddi ve manevi yoksulluğa düşmüştür. İnsanla-
             bir gönül lazımdır.                           rın yoksulluğa düşmesinden dolayı suç olayları artmıştır.

          26. Etkinlik                                   3.  Ütopya toplumunun temel özelliği sınıfsız toplum oluşudur.
                                                           Burada herkes, köleler dışında birbirine eşittir. Kadın-erkek
           Yönerge
                                                           arasında fark gözetilmemiştir. Toplumda eşitlik ilkesi egemen-
          1.  Bu sorunun cevabı öğrenci tarafından verilecektir.  dir. Toplumun mutluluğunu gerçekleştirmenin tek yolu eşitlik
          2.  On ikinci yüzyıldan itibaren Batı, ilk olarak İslam ilimleri, An-  ilkesinin uygulanmasıdır. Mal ve mülkün tek tek kişilerde top-
                                                           landığı, mülkiyetin tek kişi için hak sayıldığı yerlerde eşitlikten
             tik Yunan, Hint ve Mısır eserlerini Arapçadan kendi dillerine   söz edilemediği gibi gerçek bir toplumsal huzur ve refah da
             çevirmeye başlamıştır. Bu çeviri hareketi 14. yüzyılda Alman-  bulunmaz. Aileyi yaşlı bilge bir kadın ve erkek yönetir. İngiliz
             ya ve Fransa’yı, oradan da bütün Avrupa’yı etkisi altına almaya   düşünür Thomas More, nesnel koşullardan ve toplumsal yasa-
             başlamıştır. 16. yüzyıla gelindiğinde Antik Yunan felsefesinin   lardan değil de adalet, özgürlük ve eşitlik gibi soyut ilkelerden
             neredeyse tamamı Batı tarafından öğrenilmiştir. Rönesans’la
                                                           hareketle gerçekleşmesi somut dünyada olanaksız olan fakat


          122
   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129