Page 127 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 127

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11



                                                  CEVAP ANAHTARI
                Şekip Tunç, Suphi Ethem, Nurettin Topçu, Necati Öner, Süley-
                man Hayri Bolay gibi isimler sayılabilir.
             2.  İstanbul Üniversitesi, Ankara Üniversitesi, Ortadoğu Teknik
                Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi gibi üniversitelerdir.
             52. Etkinlik
             Yönerge
               Nurettin Topçu, metot ve anlayış bakımından hareket felsefe-
               sini savunur. Hareket felsefesi ise insanlığın kurtuluşunu ah-
               laki ve moral değerlerin yükselişinde gören felsefi bir akımdır.
               Hareket, düşüncenin içsel hâlidir. Hareket, biyolojik olarak yer
               değiştirme anlamında değildir. İnsanın kendini ve başka var-
               lıkları değiştirmesiyle  alakalıdır. Topçu’ya göre  “bir hareket
               ancak kendinden daha üstün bir düzene yönelirse” isyan adını
               alır.  “Dayanışma zorunlu bir insani olgudur.” ve bu özelliğiy-
               le insan iradesini kuşatır. İnsan, zorunlu olarak bir toplumsal
               yapı içinde doğar ve kendi hareketini oluşturmak için çalışır.
               Dayanışmanın iki şekli vardır. Birincisi, ferdin gönüllü rızasıy-
               la oluşur. İkincisi, ortaya çıkan toplumun başka bir toplumla
               girdiği ilişkidir. Hakimiyet, dayanışmanın devamı ve zorunlu
               tamamlayıcısıdır.
               Topçu, felsefesinde her alanı hatta her sorunu ahlakla direkt
               bir ilişki içinde görür ve onları hiçbir şekilde ahlaktan bağımsız
               olarak düşünmez ve ele almaz. Bu sebeple onun felsefesinin te-
               melini, odak noktasını ahlak oluşturur. Ahlak, hem tüm felsefi
               disiplinlerin ve alanların üstünde onların bir tacı gibidir hem
               de bütün bu alanların temelindeki olgudur.  Topçu, ahlak soru-
               nunun çözümlenmesine işe öncelikle çağının temel sorununu
               tespit ederek başlar. Ona göre geçmiş toplumlarda olduğu gibi
               çağımızda hatta ülkemizde de her alanda yaşanan sorunların
               kaynağının başında ahlak sorunu gelmektedir. Ahlakı evrensel
               bir sorun olarak gören düşünürümüz, bu sorunu felsefesinin te-
               meli olan “hareket felsefesinin” metodunu kullanarak ve en so-
               nunda da din meselesiyle birleştirmek suretiyle çözmeye çalışır.

             53. Etkinlik
             Yönerge
               İnsan ontolojik temelde antropolojik bir varlık olarak tanımlan-
               mıştır. Önemli olan tüm insanlara has olanları gösterebilmektir.
               İnsanın tek bir özelliğinden yola çıkmak yerine, insanın tüm
               yapısı ve eylemlerini göz önünde bulundurmak gerekir. İnsanı
               üretken ve ahlaki boyutlarıyla bir bütün olarak görmek gerekir.
               İnsan kendisini ve tüm insanları bu şekilde tanımalı ve eylemle-
               rinin sorumluluğunu üzerine alabilmelidir.



























                                                                                                   125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132