Page 127 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 127
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11
CEVAP ANAHTARI
Şekip Tunç, Suphi Ethem, Nurettin Topçu, Necati Öner, Süley-
man Hayri Bolay gibi isimler sayılabilir.
2. İstanbul Üniversitesi, Ankara Üniversitesi, Ortadoğu Teknik
Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi gibi üniversitelerdir.
52. Etkinlik
Yönerge
Nurettin Topçu, metot ve anlayış bakımından hareket felsefe-
sini savunur. Hareket felsefesi ise insanlığın kurtuluşunu ah-
laki ve moral değerlerin yükselişinde gören felsefi bir akımdır.
Hareket, düşüncenin içsel hâlidir. Hareket, biyolojik olarak yer
değiştirme anlamında değildir. İnsanın kendini ve başka var-
lıkları değiştirmesiyle alakalıdır. Topçu’ya göre “bir hareket
ancak kendinden daha üstün bir düzene yönelirse” isyan adını
alır. “Dayanışma zorunlu bir insani olgudur.” ve bu özelliğiy-
le insan iradesini kuşatır. İnsan, zorunlu olarak bir toplumsal
yapı içinde doğar ve kendi hareketini oluşturmak için çalışır.
Dayanışmanın iki şekli vardır. Birincisi, ferdin gönüllü rızasıy-
la oluşur. İkincisi, ortaya çıkan toplumun başka bir toplumla
girdiği ilişkidir. Hakimiyet, dayanışmanın devamı ve zorunlu
tamamlayıcısıdır.
Topçu, felsefesinde her alanı hatta her sorunu ahlakla direkt
bir ilişki içinde görür ve onları hiçbir şekilde ahlaktan bağımsız
olarak düşünmez ve ele almaz. Bu sebeple onun felsefesinin te-
melini, odak noktasını ahlak oluşturur. Ahlak, hem tüm felsefi
disiplinlerin ve alanların üstünde onların bir tacı gibidir hem
de bütün bu alanların temelindeki olgudur. Topçu, ahlak soru-
nunun çözümlenmesine işe öncelikle çağının temel sorununu
tespit ederek başlar. Ona göre geçmiş toplumlarda olduğu gibi
çağımızda hatta ülkemizde de her alanda yaşanan sorunların
kaynağının başında ahlak sorunu gelmektedir. Ahlakı evrensel
bir sorun olarak gören düşünürümüz, bu sorunu felsefesinin te-
meli olan “hareket felsefesinin” metodunu kullanarak ve en so-
nunda da din meselesiyle birleştirmek suretiyle çözmeye çalışır.
53. Etkinlik
Yönerge
İnsan ontolojik temelde antropolojik bir varlık olarak tanımlan-
mıştır. Önemli olan tüm insanlara has olanları gösterebilmektir.
İnsanın tek bir özelliğinden yola çıkmak yerine, insanın tüm
yapısı ve eylemlerini göz önünde bulundurmak gerekir. İnsanı
üretken ve ahlaki boyutlarıyla bir bütün olarak görmek gerekir.
İnsan kendisini ve tüm insanları bu şekilde tanımalı ve eylemle-
rinin sorumluluğunu üzerine alabilmelidir.
125