Page 122 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 122

FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                               CEVAP ANAHTARI
          1. Etkinlik                                    4. Etkinlik
           1. Yönerge                                    Yönerge
          1.  Felsefe, insanı anlama çabasının bir ürünü olarak ortaya çık-  1.  Herakleitos ve Parmenides’in değişime yaklaşımları farklı olsa
             mıştır.                                       da her iki düşünür de değişimden hareketle asıl varlığa ulaşmış-
          2.  Tanrı, Clement’e göre bazı insanları düşünce ve bilgelikle dona-  tır. Ama körü körünelikten uzak, tek kaynağa takılıp kalmadan
             tarak yaratmıştır. Akıl ve bilim, insanı hikmete götürür ki bu da   aklın yanında onun algılayış gücünü de işe katmışlardır. Bu sa-
             imandır. İnanç, felsefe tarafından doğrulanmaktadır.  yede materyalizm kadar idealizmin ve rasyonalizmin de öncüsü
                                                           olmuşlardır.
          2. Yönerge
                                                        2.  Değişim, sorgulama ile ön kabulleri ve dogmaları reddederek
          1.  Felsefe, insanın kendini çevreleyen evrenin bilmecesine verdiği   ulaşılan sonuçtur. Felsefi bilginin en önemli özelliği de sorgu-
             cevaptır. İnsan, kendini çevreleyen evrene korkuyla değil merak   layıcı olmasıdır. Medeiros’un şiirinde bahsettiği “küçük dozda
             ve şaşkınlıkla yaklaşmıştır. Bu tavır sonucunda şeylerin gerçek   ölüm” kavramı da sorgulamayan, değişmeyen, ön kabullerle
             doğasını anlamak üzere akılcı açıklamalar yapma çabası içine   hareket edenlerin yaşayacağı zihinsel durağanlığı tarif eden bir
             girmiştir.                                    kavramdır. Bir yerde değişim yoksa sorgulama ve araştırma da
          2.  Felsefe, insanlık tarihinin binlerce yıllık birikiminin ürünüdür.    yoktur. Sorgulama, araştırma ve değişimin olmadığı yerde fel-
             Bu noktada yazının bulunması çok önemli bir gelişmedir. İnsa-  sefe olamaz; bu da bir çeşit küçük ölümdür.
             nın düşündüklerini yazıya dökmesi, bilginin doğru bir şekilde
             aktarımını ve paylaşımını mümkün kılmıştır.  5. Etkinlik
          3.  Sokrates, mutlak etik değerlerden yola çıkarak gerçek bilgeliği   1. Yönerge
             aramıştır. İlk medeniyetlerde ortaya konan ürünlere bakıldığın-
             da insan davranışları üzerine ahlaki sorgulamaların yapıldığını   1.  Felsefenin sorduğu ilk soru, “Tüm varlıkların ilkesi/başlangıcı
             görüyoruz. Kozmos ve erdem anlayışına dönük bu arayış, insa-  nedir?” sorusudur ki buna literatürde “arkhe (ἀρχή) problemi”
             nın evreni ve kendini anlama çabası olarak felsefenin doğuşuna   denir.
             kaynaklık etmiştir.                         2.  Bu düşünürleri arkhe açıklamalarında teklik ve çokluk, soyutluk
                                                           ve somutluk açısından ele almak mümkündür. Anaksimandros,
          2. Etkinlik                                      çokluğu belirsiz bir töz açıklamasıyla ve soyut bir yaklaşımla ele
           Yönerge                                         almıştır. Öğretmeni Thales ve öğrencisi Anaksimenes ise varlı-
                                                           ğın kaynağına tek bir neden koymuş ve nicel olarak ölçülebilir
          1.  1.  Thales/Anaksimandros/Anaksimenes         bu nedenlerle de somut olarak konuyu açıklamıştır. Bu sınıflan-
             2.  Anaksagoras/Herakleitos/Ksenofanes        dırmada Anaksimandros’un yalnız kalacağı söylenebilir.
             3.  Epiktetos
             4.  Diogenes                                2. Yönerge
             5.  Lukianos
             6.  Aristoteles                             1.  Tao birdir, mutlaktır hem görünen hem de görünmeyen alem-
                                                           dir. Tao, tüm yaşamın ilkesi olan en yüce akıldır.
          2.  1. Anaksagoras     6. Herakleitos          2.  Parmenides ve Herakleitos arasındaki temel fark, onların “var-
             2. Ksenofanes       7. Lukianos               lık”tan, “var olan”dan ne anladıkları ile ilgili farklı düşünme bi-
             3. Aristoteles      8. Anaksimenes            çimlerinde saklıdır. Parmanides için gerçeklik, ebedî ve değiş-
             4. Epiktetos        9. Diogenes               mez olan, yaratılmamış ve yok edilemez olan, sürekli ve kalıcı
             5. Thales           10. Anaksimandros         olan “bir”dir. Herakleitos için ise evren, sürekli bir hareket, başı
                                                           sonu olmayan bir değişim ve devinimdir.
          3. Etkinlik
                                                         3.  Herakleitos, kendinden önceki doğa filozoflarından farklı ola-
           1. Yönerge
                                                           rak varlığı bir oluş olarak görür. O, aynı zamanda zıtlıkları da
                                                           sever ve onları zorunlu görür çünkü oluş ancak onunla müm-
                                                           kündür. Zıtlar, aynı zamanda çokluk demektir Çokluk olmadan
                                                           birlik, birlik olmadan çokluk olmaz.
                                                           Parmenides, kendinden önceki doğa filozoflarından farklı
                                                           olarak varlığı hareketsiz olarak algılar.  Gerçeğin tümü tek ve
                                                           hareketsiz bir maddeden oluşmaktadır. Var olan her şey değiş-
                                                           mez, devinimsiz bir madde kütlesi olmalıdır. Bu sebeple görüp
                                                           duyduklarımız bir yanılgıdan ibarettir. Doğruya duyular değil
                                                           akıl ulaşır. Doğa filozofları ise dış dünyadaki varlıkların kendi-
                                                           sinden doğup geldiği ilk maddenin bulunması ile ilgilenmiştir.
                                                           Farklı açıklamalar getirseler bile ilk madde tektir ve her şeyi
                                                           açıklamaya yeterlidir.















          120
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127