Page 126 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 126
FELSEFE 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARI
2. Fransız İhtilali’nin mutlak monarşilerin yıkılması, cumhuriyet
rejiminin dünya üzerinde yaygınlaşması, insan hakları ala- 3. Sembolik mantık çalışma-
larının yoğunlaştığı dö-
nındaki gelişmeler gibi tüm insanlığı olumlu yönde etkileyen X
sonuçları olmuştur. Ancak zamanla devrimi isteyenler tara- nemdir.
fından öne sürülen adalet ve eşitliğe dayalı toplum düzenine Akılla dinin temellendiril-
ulaşılamadığına yönelik görüşler ağır basmaya başlamış, yeni mesi yapılmaya çalışılmış;
düzen arayışları ortaya çıkmıştır. Sanayi Devrimi, hızlı üre- 4. felsefe, dini temellendir- X
tim yapan fabrikaların kurulmasını ve ulaşımın kolaylaşarak mede araç olarak kullanıl-
kültürel ve ekonomik etkileşimin artmasını sağlamıştır. Bu, mıştır.
bazı insanların yaşam kalitesini artırmış ancak devletler arası Dilsel analizlerin yapıldığı,
rekabete neden olup savaş gibi kötü sonuçlara da yol açmıştır. dil ve düşünme arası iliş-
Ham madde ve yeni pazar arayışları sömürgeciliği hızlandırmış 5. kilerin incelendiği ve dil
ve güçlü devletlerin rekabeti nedeniyle 1. Dünya Savaşı yaşan- kuramlarının geliştirildiği X
mıştır. Felsefe, yaşamdan kopuk bir etkinlik değil her zaman dönemdir.
hayatın içinde olan ve bulunduğu çağı hem etkileyen hem de
ondan etkilenen bir faaliyettir. Buna göre Fransız İhtilali, Sanayi Felsefe, dinin etkisinden
Devrimi, I. ve II. Dünya Savaşları ile dönemin felsefesinin çift 6. çıkıp insanı, doğayı ve ev- X
yönlü bir etkileşim içinde olduğu söylenebilir. Fransız İhtilali reni anlamaya yönelmiştir.
ve Sanayi Devrimi’nin ortaya çıkışında dönemin filozoflarının Bilim üzerine yapılan çalış-
akla duyduğu güven etkili olmuştur. Fransız ihtilali ve Sanayi malar sonucunda bilim fel-
Devrimi’nin olumlu sonuçları “akılcılık”, “ilerlemecilik”, “iyim- 7. sefesi alanının kurulduğu X
serlik” ve “evrenselcilik” gibi dönemin temel eğilimlerini güç- dönemdir.
lendirirken olumsuz sonuçları filozofların bu değerleri sorgu-
lamasına, insan ve toplum odaklı yeni fikirler geliştirmelerine 8. Akla güven duyulmuş ve X
neden olmuştur. İnsanlığın akla duyduğu güven sonucu gelişen akılcı düşünce artmıştır.
sanayi ile üretilen silahlar, iki dünya savaşında da büyük acılar Felsefenin üniversiteler
yaratmış; bu da dönemin filozoflarının yöneldikleri konuları ve aracılığıyla dünyanın her
bakış açılarını etkilemiştir. 9. yerinde yapıldığı dönem- X
dir.
2. Yönerge
1. Felsefeye katkı yapmış olan filozof ve bu filozofları bir araya 46. Etkinlik
getiren okul sayısının hiç olmadığı kadar çok olması ve filo-
zofların düşüncelerine vücut veren sosyal ve politik koşulların Yönerge
farklılığı, çeşitliliği ve yoğunluğu felsefenin 20. yüzyıldaki geli- 1. Gözler ve ağız bölgelerinde karmaşık ifadeler verilmiş. İlk gör-
şimini izleyebilmenin zor ve zahmetli bir iş olarak görülmesine selde yüzün sağ tarafındaki ifadenin sola nispetle daha öne
neden olmuştur. çıktığı, sağ tarafın baskın şekilde ciddiyet, dikkat ve kişisel di-
2. Felsefenin içinde bulunduğu çağın koşullarından ve kendinden renci anlattığı; ikinci görselde yüz ifadelerinin bölünerek arttığı
önceki dönemlerin bilgi, birikim ve deneyimlerinden etkilen- sırada ifadenin anlaşılmaz olduğu; üçüncü görselde bezginlik,
mesi anlamına gelmektedir. yorulmuşluk ve ruhsal çürümeyi ifade ettiği söylenebilir.
3. 20. yüzyıl; büyük dünya savaşlarıyla, komünist, faşist ve totali- a. Yaşamdan kopuş ve içeriden çürüme ifadelerini çağrıştır-
ter devletlerin doğuşu ve yıkılışlarıyla, sayılamayacak kadar çok dığı için üçüncü resim olabilir. Travmatik olması, bölünmüş
bölgesel savaşla, nükleer silahlara ek olarak başkaca kitle imha yüz bölgeleri, içsel dengenin bozulduğunu hissettiren hu-
silahlarının icadıyla, soykırımlarla, sömürgeciliğe karşı verilen zursuz ifadeleri taşıması bakımından birinci ve ikinci resim
kurtuluş savaşlarıyla, küreselleşmeyle, teknolojinin olağanüstü Roquentin karakterinin savaş hakkındaki duygularını temsil
büyük gelişimiyle ve büyük kitlelerin kentlerde gerçekleştirdiği edebilir.
eşi benzeri görülmemiş istilalarıyla karakterize olur.
4. Her çağın kendinden önceki dönemlerin bilgi, birikim ve dene- 2. Nobel Ödülü’nü Fransa’nın Cezayir’deki işgali sırasında kendine
yimlerini üzerinde taşıdığı düşünüldüğünde tarih şeridindeki teklif edilmiş olsaydı ödülü kabul edebileceğini söyledi.
Fransa’ya döndüğünde savaş karşıtı faaliyetlerde bulundu. Gö-
filozofların görüşlerinin çağımızın düşünce dünyasını yön-
lendirdiği söylenebilir. Sanayi Devrimi ve Fransız İhtilali’nin rüşlerinde bireysel özgürlüğü, insan onurunu ve sosyal sorum-
luluğu vurgulayarak özgürlüğün insan mücadelesi ve sosyal
olumlu ve olumsuz sonuçları çağımızda tüm insanlığı etkileyen
olayların gelişimine sebep olurken günümüz filozoflarının ilgi- sorumluluk için bir araç olduğunu savundu.
lerini bu problem alanlarına çekmiştir. 2. Sartre’ın varoluşçu anlayışı, “bireyin başka insanın özgürlüğün-
den sorumlu olması” bakımından bireysel özgürlüğün ötekinin
45. Etkinlik özgürlüğüyle yakından ilişkili olduğuyla bu yüzden de özgür-
lüğün toplumsal anlamda algılanması gerektiği yönündedir.
2. Yönerge
Birinin özgürlüğünün baskılanması ve tutsak düşürülmesi gibi
20. yüzyıl Diğer felsefe adaletsiz durumlarda ötekilerinin özgürlüğü için de bu tehlikeli
Felsefe dönemleriyle ilgili bilgi felsefesiyle dönemleri- durumun gerçekleşme ihtimalinin olduğuna dikkat çekmekte-
içerikleri dir.
ilgilidir. ne aittir.
Bu dönem filozofları ilk 47. Etkinlik
1. neden, varlık, bilgi, ahlak X Yönerge
gibi konularla ilgilenmiştir. Hans Reicheanbach, Nusret Hızır, Aydın Sayılı, Hüseyin Batu-
Felsefede uzmanlaşmanın 1.
2. han, Teo Grünberg, Cemal Yıldırım, Macit Gökberk, Takiyettin
olduğu dönemdir. X Mengüşoğlu, İsmail Tunalı, Nermi Uygur, Bedia Akarsu, M.
124