Page 126 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 126

FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



                                               CEVAP ANAHTARI
          2.  Fransız İhtilali’nin mutlak monarşilerin yıkılması, cumhuriyet
             rejiminin dünya üzerinde yaygınlaşması, insan hakları ala-  3.  Sembolik mantık çalışma-
                                                              larının yoğunlaştığı dö-
             nındaki gelişmeler gibi tüm insanlığı olumlu yönde etkileyen           X
             sonuçları olmuştur. Ancak zamanla devrimi isteyenler tara-  nemdir.
             fından öne sürülen adalet ve eşitliğe dayalı toplum düzenine   Akılla dinin temellendiril-
             ulaşılamadığına yönelik görüşler ağır basmaya başlamış, yeni   mesi yapılmaya çalışılmış;
             düzen arayışları ortaya çıkmıştır. Sanayi Devrimi, hızlı üre-  4.  felsefe, dini temellendir-  X
             tim yapan fabrikaların kurulmasını ve ulaşımın kolaylaşarak   mede araç olarak kullanıl-
             kültürel ve ekonomik etkileşimin artmasını sağlamıştır. Bu,   mıştır.
             bazı insanların yaşam kalitesini artırmış ancak devletler arası   Dilsel analizlerin yapıldığı,
             rekabete neden olup savaş gibi kötü sonuçlara da yol açmıştır.   dil ve düşünme arası iliş-
             Ham madde ve yeni pazar arayışları sömürgeciliği hızlandırmış   5.  kilerin incelendiği ve dil
             ve güçlü devletlerin rekabeti nedeniyle 1. Dünya Savaşı yaşan-  kuramlarının geliştirildiği   X
             mıştır. Felsefe, yaşamdan kopuk bir etkinlik değil her zaman   dönemdir.
             hayatın içinde olan ve bulunduğu çağı hem etkileyen hem de
             ondan etkilenen bir faaliyettir. Buna göre Fransız İhtilali, Sanayi   Felsefe, dinin etkisinden
             Devrimi, I. ve II. Dünya Savaşları ile dönemin felsefesinin çift   6.  çıkıp insanı, doğayı ve ev-  X
             yönlü bir etkileşim içinde olduğu söylenebilir. Fransız İhtilali   reni anlamaya yönelmiştir.
             ve Sanayi Devrimi’nin ortaya çıkışında dönemin filozoflarının   Bilim üzerine yapılan çalış-
             akla duyduğu güven etkili olmuştur. Fransız ihtilali ve Sanayi   malar sonucunda bilim fel-
             Devrimi’nin olumlu sonuçları “akılcılık”, “ilerlemecilik”, “iyim-  7.  sefesi alanının kurulduğu   X
             serlik” ve “evrenselcilik” gibi dönemin temel eğilimlerini güç-  dönemdir.
             lendirirken olumsuz sonuçları filozofların bu değerleri sorgu-
             lamasına, insan ve toplum odaklı yeni fikirler geliştirmelerine   8.  Akla güven  duyulmuş  ve   X
             neden olmuştur. İnsanlığın akla duyduğu güven sonucu gelişen   akılcı düşünce artmıştır.
             sanayi ile üretilen silahlar, iki dünya savaşında da büyük acılar   Felsefenin  üniversiteler
             yaratmış; bu da dönemin filozoflarının yöneldikleri konuları ve   aracılığıyla dünyanın her
             bakış açılarını etkilemiştir.                 9.  yerinde yapıldığı dönem-  X
                                                              dir.
           2. Yönerge
          1.  Felsefeye katkı yapmış olan filozof ve bu filozofları bir araya   46. Etkinlik
             getiren okul sayısının hiç olmadığı kadar çok olması ve filo-
             zofların düşüncelerine vücut veren sosyal ve politik koşulların   Yönerge
             farklılığı, çeşitliliği ve yoğunluğu felsefenin 20. yüzyıldaki geli-  1.  Gözler ve ağız bölgelerinde karmaşık ifadeler verilmiş. İlk gör-
             şimini izleyebilmenin zor ve zahmetli bir iş olarak görülmesine   selde  yüzün  sağ tarafındaki  ifadenin  sola nispetle daha öne
             neden olmuştur.                               çıktığı, sağ tarafın baskın şekilde ciddiyet, dikkat ve kişisel di-
          2.  Felsefenin içinde bulunduğu çağın koşullarından ve kendinden   renci anlattığı; ikinci görselde yüz ifadelerinin bölünerek arttığı
             önceki dönemlerin bilgi, birikim ve deneyimlerinden etkilen-  sırada ifadenin anlaşılmaz olduğu; üçüncü görselde bezginlik,
             mesi anlamına gelmektedir.                    yorulmuşluk ve ruhsal çürümeyi ifade ettiği söylenebilir.
          3.  20. yüzyıl; büyük dünya savaşlarıyla, komünist, faşist ve totali-  a. Yaşamdan kopuş ve içeriden çürüme ifadelerini çağrıştır-
             ter devletlerin doğuşu ve yıkılışlarıyla, sayılamayacak kadar çok   dığı için üçüncü resim olabilir. Travmatik olması, bölünmüş
             bölgesel savaşla, nükleer silahlara ek olarak başkaca kitle imha   yüz bölgeleri, içsel dengenin bozulduğunu hissettiren hu-
             silahlarının icadıyla, soykırımlarla, sömürgeciliğe karşı verilen   zursuz ifadeleri taşıması bakımından birinci ve ikinci resim
             kurtuluş savaşlarıyla, küreselleşmeyle, teknolojinin olağanüstü   Roquentin karakterinin savaş hakkındaki duygularını temsil
             büyük gelişimiyle ve büyük kitlelerin kentlerde gerçekleştirdiği   edebilir.
             eşi benzeri görülmemiş istilalarıyla karakterize olur.
          4.  Her çağın kendinden önceki dönemlerin bilgi, birikim ve dene-  2.  Nobel Ödülü’nü Fransa’nın Cezayir’deki işgali sırasında kendine
             yimlerini üzerinde taşıdığı düşünüldüğünde tarih şeridindeki   teklif edilmiş olsaydı ödülü kabul edebileceğini söyledi.
                                                           Fransa’ya döndüğünde savaş karşıtı faaliyetlerde bulundu. Gö-
             filozofların görüşlerinin çağımızın düşünce dünyasını yön-
             lendirdiği söylenebilir. Sanayi Devrimi  ve  Fransız İhtilali’nin   rüşlerinde bireysel özgürlüğü, insan onurunu ve sosyal sorum-
                                                           luluğu vurgulayarak özgürlüğün insan mücadelesi ve sosyal
             olumlu ve olumsuz sonuçları çağımızda tüm insanlığı etkileyen
             olayların gelişimine sebep olurken günümüz filozoflarının ilgi-  sorumluluk için bir araç olduğunu savundu.
             lerini bu problem alanlarına çekmiştir.     2.  Sartre’ın varoluşçu anlayışı, “bireyin başka insanın özgürlüğün-
                                                           den sorumlu olması” bakımından bireysel özgürlüğün ötekinin
          45. Etkinlik                                     özgürlüğüyle yakından ilişkili olduğuyla bu yüzden de özgür-
                                                           lüğün toplumsal anlamda algılanması gerektiği yönündedir.
           2. Yönerge
                                                           Birinin özgürlüğünün baskılanması ve tutsak düşürülmesi gibi
                                  20. yüzyıl   Diğer felsefe   adaletsiz durumlarda ötekilerinin özgürlüğü için de bu tehlikeli
           Felsefe dönemleriyle ilgili bilgi   felsefesiyle   dönemleri-  durumun gerçekleşme ihtimalinin olduğuna dikkat çekmekte-
                  içerikleri                               dir.
                                   ilgilidir.  ne aittir.
              Bu dönem filozofları ilk                   47. Etkinlik
           1.  neden, varlık, bilgi, ahlak    X          Yönerge
              gibi konularla ilgilenmiştir.                Hans Reicheanbach, Nusret Hızır, Aydın Sayılı, Hüseyin Batu-
              Felsefede uzmanlaşmanın                    1.
           2.                                              han, Teo Grünberg, Cemal Yıldırım, Macit Gökberk, Takiyettin
              olduğu dönemdir.       X                     Mengüşoğlu, İsmail Tunalı, Nermi Uygur, Bedia Akarsu, M.

          124
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131