Page 125 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 125

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11



                                                  CEVAP ANAHTARI
               ideal bir dünyada var olacağı tasarlanan bir devlet ve toplum   36. Etkinlik
               düzeni tasarlamıştır. Toplumdaki dengesizliğin ve mutsuzluğun
               kaynağını özel mülkiyet olarak gören More, düşlediği ideal dev-  1. Yönerge
               lette özel mülkiyeti ve parayı yasaklar. More’un düşlediği ada   1.  15-17. yy. bilimsel ve felsefi gelişmelerini dört ana başlık altın-
               devleti, elli dört kentten oluşur.             da toplayabiliriz: hümanizm, bilimsel yöntem, kartezyen felsefe
             2. Yönerge                                       ve hukuk felsefesi. Hümanizm, 2-15. yy. felsefesinin dogmatik
                                                              anlayışından uzaklaşarak aklı ön plana çıkaran, insanı ve evreni
               Din, ahlâk ve görgü kuralları ile örf ve âdet (gelenek-görenek).   yeniden yorumlama çabasıdır. Hümanizme dair ilk çalışmalar
               Toplumsal düzen emir ve yasaklardan oluşan çeşitli davranış   Platon Akademisi’nde görülmüştür. Platon’un eserleri çevrile-
               normları ile sağlanmasından zorluklarla karşılaşılabilir. Yazılı   rek bütün Avrupa’ya yayılmıştır. 15-17. yüzyılın en büyük ba-
               olmayan kurallardır. Toplumsal yaşayış çerçevesinde oluşurlar.  şarısı bilim alanında olmuştur. Rönesans düşüncesi ile gözlem,
             3. Yönerge                                       deney ve hesaplanabilir bilimsel çalışmalara yönelim olmuştur.
                                                              Kartezyen felsefe, Descartes felsefesi olarak bilinir. Descartes,
               Orta Çağ’da devletin ve egemenliğin kaynağı Tanrı iken Yeni   bilimsel bilgiye olan güvenden yola çıkarak bilgide şüphe duyu-
               Çağ düşünürleri devletin ve egemenliğin kaynağını devleti, ege-  lamayacak bir temel arar.  15-17. yy. devlet ve hukuk felsefesin-
               menliği ve toplumu kuran toplumun kendisi olarak ortaya ko-  de ulus kimlik bilinci, yönetim şekli, doğal hukuk ve egemenlik
               yarlar. Orta Çağ’da kilise devletin üstündeydi. Kilise Tanrı’nın,   gibi konularda görüşler öne çıkmıştır.
               devlet ise insanın meydana getirdiği kurumdu. Rönesans’ta top-
               luluklar, ulus bilincini kazanmaya başlayınca kilisenin kendini   2. Yönerge
               herkesten, her şeyden üstün gören Tanrı yüzünden kiliseye kar-
               şı ayaklandılar. Bu gelişme Orta Çağ devletinin birlikli yapısını   1.  18 ve 19. yy. felsefesi, bireysel ve toplumsal olarak Batı’da ay-
               yıkıp yerine ulus devletinin çokluğunu koymuştur. Rönesans’ta   dınlanmanın yaşandığı dönem olmuştur. Bu dönem düşünür-
               reform hareketleri devlet ve hukuk üzerine düşüncelerin artma-  leri aklı ön planda tutarak toplumu aydınlatmaya çalışmıştır.
                                                              Fransız İhtilali ve Sanayi Devrimi ile geleneksel düşünceye
               sını sağlamıştır. Machiavelli ve Hobbes’un devlet ve hukuk üze-
               rinde önemli görüşleri olmuştur. Machiavelli iktidar kavramını   karşı akıl özgürleştirilmeye çalışılmıştır. 18. yüzyılda bilginin
               Tanrı’dan alıp insana vermiştir. Kendisinden önce meşruiyetin   kaynağı konusunda aklın aydınlattığı doğru bilgiler aranmıştır.
               kaynağı dinsel iken kendisi bu kaynağı Tanrı’dan almıştır. An-  Bilgi üzerine yapılan tartışmalar felsefenin iki ana akımı olan
               cak şu var ki Machiavelli bu iktidarın kaynağını topluma, halka   rasyonalizm ve empirizm üzerinden temellendirilmiştir. Birey
                                                              ve devlet üzerine görüşler daha sistemli hâle getirilmiş, güçler
               vb. vermemiştir. Bu da onu ilk modernden ziyade moderniz-
               min sıfır noktası yapar. Yani Tanrı’dan alır meşruiyetin kayna-  ayrılığı ilkesi savunulmuştur. Devlet biçimleri tanımlanmıştır.
               ğını ancak topluma vermediği için tam anlamıyla da modern   2.  Hümanizmin etkisiyle sanat ve felsefede yeni ekoller doğmuş,
               sayılamaz. Onun iktidarı sadece vardır ve meşruiyetinin kayna-  bilimde evrene yönelik yeni keşifler yapılmıştır. Sanat alanın-
               ğı sadece iktidarın kendisidir. Dolayısıyla iktidarı elinde tutan   da yenileşmeyle başlayan 15. yy. bilim ve felsefenin önünün
               meşruiyeti de elinde tutar.                    açıldığı bir dönemdir. Rönesans ve reform hareketleri, 17. yy.
               Hobbes’a göre mutlak iktidar, kralın Tanrı’dan aldıkları yetkiye   düşünce ortamını hazırlamıştır. Bu dönemde gerçekleşen bilim
               değil bireylerin çıkarlarına dayandırılmalıdır..   ve teknikteki gelişmelerle özellikle coğrafi keşifler akıl çağının
                                                              oluşmasını sağlamıştır. 15-17. yüzyılda yaşanan tüm bu geliş-
             29. Etkinlik                                     meler 18-19. yüzyılda bilim ve sanayinin gelişmesine zemin
                                                              hazırlamış ve insanın doğaya bakışı değişerek yeni yaşam kül-
             Yönerge
                                                              türleri oluşmuştur.
             1.  Aristoteles’in evren modeli duyuların ona yansıttığı şekildedir.
               Evreni ay altı ve ay üstü diye ikiye ayırmıştır. Dünya sabit ve ay   3.  Hümanizm, insanı merkeze alan ve aklı ön plana çıkaran bakış
               üstü gezegenler iç içe geçmiş kürelere çakılı hâlde bulunuyordu.   açısıdır.  Bu  bakış  açısı  aydınlanma  çağının  temelini  oluştur-
               Bu bölümde döngüsel ve dairesel bir yer değiştirme hareketi   muştur. İnsanı ve doğayı sadece akıl temelinde anlamak ay-
               vardır.  En üstte ise değişimin mümkün olmadığı sabit yıldızlar   dınlanmanın amacı olmuştur. Bu dönemde yaşayan aydınlan-
               bulunmaktadır. Batlamyus, büyük ölçüde Aristoteles’ten etki-  macı filozof Kant, aydınlanmayı insanın kendi suçu nedeniyle
               lenmiştir. Yerin döndüğü fikrine “Eğer yer dönseydi üzerindeki   düşmüş olduğu ergin olmayış durumundan kurtulma olarak
               varlıklar sabit duramaz, düşerlerdi.” diyerek karşı çıkmıştır.  tanımlar. İnsanın aklını kendi başına kullanamayışına işaret
             2.  Bacon, yöntem sorgulaması yaparak tümevarım yöntemini or-  ederek “Aklını kullanma cesaretini göster.” demiştir.
               taya koymuştur. Bu yöntem gözlem ve deneyime dayalıdır. Ba-  42. Etkinlik
               con, bilgi anlayışına eleştiri getirerek uygulamalı bilimsel bilgi
               üzerine çalışmıştır. Bilimlerin sınıflandırılması üzerine yenilik-  Yönerge
               çi çalışmalar yapmıştır.                    1.  • Hobbes’a göre insan topluluklarının bir arada yaşayabilmesi
             3.  Bacon’a göre bilimsel bilginin önündeki en büyük engel otorite-  tek bir karar vericinin olması ile mümkündür. Mutlak bir güç
               yi sorgulamaksızın ona boyun eğmektir.          olmadan istediği kadar çok insan bir araya gelsin önünde so-
             4.  Newton bilimsel yöntemi, daha kapsamlı ve evrende var olan   nunda bir karmaşaya sebep olacaktır.
               her şeyin nedenlerini açıklamaya yöneliktir.   • J. J. Rousseu’ya göre doğal durumundan kopmuş olan insan-
             5.  Sorgulamaları sınırlandıran skolastik düşünceye karşın ortaya   ların bir arada mutlu bir toplum olarak yaşayabilmesi ortak
               konmuş tüm bilgileri sorgulayan yeni bir düşünsel bakış açısı   iradenin oluşması ile mümkündür.
               bu döneme hâkim olmuştur. Bilgiye ulaşmanın yeni yöntemleri
               tartışılmış, bu yöntemlerle elde edilen bilimsel bilgiler doğa ya-  44. Etkinlik
               salarını yalın bir şekilde kavranılır hâle getirmiştir. Beraberinde   1. Yönerge
               bilime olan merak artmış ve bu düşünsel ortam, birçok bilim
               dalının doğuşuna ortam hazırlamıştır.  Bilimsel gelişmeler filo-  1.  Bilginin doğasına ilişkin sorgulamalar çerçevesinde gerçekli-
                                                              ğin ne olduğu ve nasıl bilinebileceği ile insanın doğa ve toplum
               zofların bilgi, varlık, siyaset ve değer alanında yeni sorgulama-
               lar yapmalarına neden olmuştur. İnsanı ve evreni yeniden anla-  içindeki konumu konularına yoğunlaşmışlardır.
               ma ve anlamlandırma felsefede yeni bakış açılarının doğuşunu
               beraberinde getirmiştir.

                                                                                                   123
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130