Page 81 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 81
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11 36
4. ÜNİTE >18. YÜZYIL-19. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.4.1. 18. yüzyıl-19. yüzyıl felsefesini hazırlayan düşünce ortamını açıklar.
Alan Becerileri: Sorgulama 15. yüzyıl-17. yüzyıl felsefesinin 18. yüzyıl -19. yüzyıl felsefesi üzerindeki
etkilerine değinilir.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi AKIL ÇAĞI 40 dk.
Amacı 15. yüzyıl-17.yüzyıl felsefesinin 18. yüzyıl-19. yüzyıl felsefesine etkisini açıklayabilme. Grup
1. Yönerge Aşağıda 15-17 yüzyıl felsefesine etki eden gelişmeler görselleriyle birlikte verilmiştir. Bunları incele-
yip ilgili soruyu cevaplayınız
Görsel 4.1: Floransa (Platon Akademisi) Görsel 4.2: Francis Bacon Görsel 4.3: Galileo Galilei
Hümanizm ilk olarak bugünkü Francis Bacon, doğanın bilgisine Galileo Galilei, “eylemsizlik ilkesi”
İtalya’da (Floransa, “Platon Aka- ulaşmanın en güvenilir yolunun ve “serbest düşme yasası” üzerine
demisi”) ortaya çıkmıştır. Hüma- bilim olduğunu ve tümevarıma eğilmiş ve uzun bir süre otorite
nizm, insanı merkeze alan ve aklı dayalı yöntemin bu bilgiyi sağla- olarak kabul edilen Aristoteles’in
ön plana çıkaran bakış açısıdır. yabileceğini savunmuştur. fizik görüşlerini derinden sarsmış-
Platon ve Aristoteles, temelinde tır. Kopernik’in güneş merkezli ev-
Antik Yunan felsefesi üzerine dü- ren sitemini savunmuştur.
şünülmesiyle şekillenmiştir. İnsan
ve evren, tekrar yorumlanmıştır.
Görsel 4.4: Isaac Newton Görsel 4.5: Thomas Hobbes Görsel 4.6. Rene Descartes
Isaac Newton, Galilei’nin eylem- Thomas Hobbes’a göre doğal du- Rene Descartes, deneyim yoluyla
sizlik ilkesine “kütle” kavramını rumda menfaatler üzerinden in- edinilen bilgilerde yanılgılar ola-
eklemiştir. Kütleçekim ve hareket sanlar arası çatışma vardır, güven- bileceğini kabul ederek her bilgi-
yasalarını ortaya koymuştur. lik sorunu oluşmuştur ve adalet den şüphe duymuştur. Ancak son
sağlanamamaktadır. Bu nedenle noktada kendinden şüphe duyu-
doğal durumdan devlet düzenine lamayacağını belirtmiştir. “Düşü-
zorunlu olarak geçilmiştir. nüyorum o hâlde varım.” yargısına
ulaşır. Akılsal (doğuştan gelen, de-
neyimden türetilmeyen) bilgilerin
kesin olduğunu ileri sürmüştür.
79