Page 76 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 76

33       FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



             bir genel gücü kurmanın tek yolu; bütün kudret   kendisine egemenliğin devredildiği kişi veya heye-
             ve güçlerini, tek bir kişiye veya hepsinin iradesini   tin bütün hakları ve yetkileri doğar.
             oyların çokluğu ile tek bir iradeye indirgeyecek bir   1. Uyruklar hükümet şeklini değiştiremezler.
             heyete devretmeleridir. Yani, kendi kişiliklerini ta-
             şıyacak tek bir kişi veya bir heyet tayin etmeleri ve   2. Egemen güçten vazgeçilemez.
             herkesin bu kişi veya heyetin, ortak barış ve güven-  3. Hiç kimse çoğunluk tarafından belirlenen ege-
             likle ilgili işlerde yapacağı veya yaptıracağı şeylerin   menin kuruluşuna adaletsizlik etmeden karşı
             amili olmayı kabul etmesi ve kendi iradesini o kişi   gelemez.
             veya heyetin iradesine ve muhakemesini de onun   4. Egemenin eylemleri uyruk tarafından eleştiri-
             muhakemesine tabi kılmasıdır. (…) Bu yapıldığın-  lemez.
             da tek bir kişilik hâlinde birleşmiş olan topluluk, bir   5. Egemenin yaptığı hiçbir şey, uyruk tarafından
             devlet, Latince civitas, olarak adlandırılır. İşte o EJ-  cezalandırılamaz.
             DERHA’nın veya daha saygılı konuşursak ölümsüz
             tanrının altında barış ve savunmamızı borçlu oldu-  6. Uyruklarının barışı ve savunulması için neyin
             ğumuz, o ölümlü tanrının doğuşu böyle olur. (…)   gerekli olduğuna egemen karar verir.
             İşte devletin özü o kişide toplanmıştır; tanımlamak   7. Uyruklardan her birinin, başka hiçbir uyru-
             gerekirse bu öz, büyük bir topluluğun üyelerinin   ğun adaletsizlik etmeden ondan alamayacağı
             birbirleriyle yaptıkları ahitlerle her birinin huzur   hangi şeylerin kendisine ait olduğunu bilebile-
             ve sükûnu ve ortak savunmaları için içlerinden bi-  ceği kurallar yapmak hakkı vardır.
             rinin, onun uygun bulacağı şekilde hepsinin birden   8. Yargılama ve anlaşmazlıkları çözme hakkı da
             gücünü ve imkânlarını kullanabilmesidir.         ona aittir.
             (…)                                             9. Uygun gördüğü şekilde savaş ve barış yapma
             Egemenlik iki yoldan elde edilir. Birincisi bir kim-  hakkı da ona aittir.
             senin kabul etmezlerse onları yok etmek kudretiyle,   10. Bütün barış ve savaş danışmanlarını ve ba-
             çocuklarını veya onların çocuklarını kendi yöneti-  kanlarını seçmek hakkı da ona aittir.
             mine boyun eğdirmesinde veya düşmanlarını savaş   11.  Ödül  ve  ceza  vermek  ve  (önceki  bir  yasa,
             yoluyla  kendi  iradesine tabi kılması  ve  ancak  bu   ölçüsünü belirlememiş ise) bunu dilediği gibi
             şartla hayatlarını bağışlamasında olduğu gibi doğal   yapmak hakkına da sahiptir.
             zor iledir. İkincisi ise bir kişiye veya bir kurula onun
             kendilerini başkalarına karşı koruyacağı inancıy-  12. Şeref ve paye vermek hakkı da ona aittir.
             la tabi olmak için insanların gönüllü olarak kendi
             aralarında anlaşmalarıdır. Bu ikincisi, siyasal bir   Bu haklar bölünemez. Egemenliğin esasını oluş-
             devlet veya sözleşme ile kurulmuş bir devlet olarak;   turan ve egemen gücün hangi kişide veya heyette
             birincisi ise edinilmiş devlet olarak adlandırılabilir.   olduğunun anlaşılmasına yarayan işaretler işte bun-
             İlk önce sözleşme ile kurulmuş devletten bahsede-  lardır. Çünkü bunlar devredilemez ve bölünemez.
             ceğim.
             (…)                                               Hobbes, “Leviathan” adlı eserinden alıntılanmıştır.
             Devletin  kurulmasının  sonuçları  şunlardır:  Bir
             devletin bu şekilde kurulmasından halkın rızası ile

                                                                         Hobbes, Tevrat'ta geçen
                                                                          bir yaratık isminden
                                                                           esinlenerek kitabına
                                                                           “Leviathan” ismini
                                                                         koymuştur. “Leviathan”
                                                                         isminin anlamı ejderha
                                                                         (canavar) demektir. Re-
                                                                         simde bir elinde kılıç di-
                                                                        ğer elinde piskopos asası
                                                                         ile başında taç olan dev,
                                                                          Hobbes’un kitabında
                                                                          bahsettiği ejderhadır.
                                       Görsel 3.10: Hobbes (Leviathan kitap kapağı)



          74
                                                     Hazırlayan:   Yeliz KARAÇAY
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81