Page 73 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 73

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     32

             3. ÜNİTE > 15. YÜZYIL-17. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.3.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle 15. yüzyıl-17. yüzyıl filozofları-
                                                       nın felsefi görüşlerini analiz eder. b) B. Spinoza’nın “Ethica” adlı eserinden
            Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık
                                                       alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun ahlak görüşünün ir-
            Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  delenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                         İYİ VE KÖTÜ                                      120 dk.
             Amacı      B. Spinoza’nın “Ethica” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun ahlak görü-           Bireysel
                        şünü analiz edebilme.


             Yönerge  Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.



                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                             yönergeyi takip ediniz.







                    TANRI’NIN EZELÎ VE SONSUZ ÖZÜ

                       HAKKINDAKİ BİLGİ, UPUYGUN VE


                                             YETKİNDİR

             İnsan ruhu, tutkularının etkisi altına giren bir yapıdadır. Esaretten kurtuluşun yolu
                akıldır. İnsan aklı ile tanrının diğer deyişle doğanın sonsuz sayıda niteliklerini
                                                     bilebilir.


                  nsanın duygularını yönetmedeki ya da denet-  tersine bunlar hakkındaki ön yargılardan yola çıkı-
                  lemedeki acizliğine esaret adını veriyorum.   yor.
               İÇünkü duygularına boyun eğen bir insan kendi   (…)
               denetimi altında değil daha çok kaderin denetimi
               altındadır; hatta kaderin hükümranlığına öyle tes-  İşte bu yüzden halk arasında doğanın zaman zaman
               lim olmuştur ki iyinin ne olduğunu gördüğü hâlde   başarısızlığa uğradığı, hatalı davrandığı ve eksik
               her fırsatta kötünün peşinden gitmeye zorlanır.   şeyler ürettiği söyleniyor ve ben bütün bu söylenti-
                                                             leri “I. Bölümün Ek”inde söz ettiğim uydurmacalar
               Biri bir eser görüyorsa (Bu eserin henüz tamamlan-  olarak görüyorum. O hâlde tamlık ve eksiklik ger-
               mamış olduğunu varsayıyorum.) ve o eseri yapanın   çekte sadece birer düşünme biçimi, yani belli bir
               amacının bir ev inşa etmek olduğunu biliyorsa evin   türün ya da cinsin bireylerini birbiriyle kıyaslaya-
               henüz eksik olduğunu söyleyecektir; eseri yapanın   rak uydurduğumuz kavramlar. Tam da bu nedenle
               kafasında belirlediği sona ulaştığını gördüğü anda   daha önce (Il. Bölümün 6. tanımında) gerçeklik ve
               da bu esere tamamlanmış gözüyle bakacaktır. Ama   mükemmelliğin aynı anlama geldiğini söylemiştim.
               biri daha önce hiç görmediği türde bir eser görü-  Çünkü bizler doğadaki bütün bireyleri en üstün
               yorsa ve bu eseri yapanın düşüncesinin ne olduğu-  cins olan tek bir cinse indirgeyerek düşünmeye yani
               nu da bilmiyorsa hiç kuşkusuz bu eserin tam mı,   doğadaki  bütün  bireyleri  mutlak  anlamda  ait  ol-
               yoksa eksik mi olduğunu bilemeyecektir.       dukları varlık kavramı altında düşünmeye alışkınız.
               (…)                                           (…)
               Bu yüzden doğal bir şeyin kafasında tasarladığı ör-  İyi ve kötüye gelince bunlar da kendi başlarına ele
               nekle örtüşmediğini gördüğünde de doğanın başa-  alındıklarında şeylerdeki olumlu bir niteliğe işaret
               rılı olamadığına ya da hatalı davrandığına ve işini   etmezler, düşünme biçimlerinden ya da şeyleri bir-
               eksik bıraktığına inanıyor. İşte gördüğümüz gibi in-  biriyle kıyaslayarak oluşturduğumuz kavramlardan
               san doğal şeyleri tam ya da eksik olarak nitelerken   başka bir şey değillerdir. Bu yüzden bir ve aynı şey
               şeylerin asıl bilgisini göz önünde bulundurmuyor,


                                                                                                    71
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78