Page 71 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 71

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     31

             3. ÜNİTE > 15. YÜZYIL-17. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.3.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle 15. yüzyıl-17. yüzyıl filozofları-
            Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık      nın felsefi görüşlerini analiz eder. a) R. Descartes’ın “Felsefenin İlkeleri” adlı
                                                       eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun bilgi ve
            Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  varlık görüşlerinin irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                          ŞÜPHESİZ                                        120 dk.
             Amacı      R. Descartes’ın “Felsefenin İlkeleri” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun            Bireysel
                        bilgi ve varlık görüşlerini analiz edebilme.



             Yönerge  Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.


                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                             yönergeyi takip ediniz.







                      DÜŞÜNÜYORUM, O HÂLDE VARIM


               Kesin bilgi, açık-seçik bilgidir ve insan ona akıl yoluyla sahip olur. Matematik ve
                     geometri bilgileri aklın doğru kullanımına dayanan gerçek bilgilerdir.




                    erçeği arayanın yaşamında bir kez tüm nes-  nular üzerinde usavurma yaparken aldanmış oldukla-
                    nelerden gücü yettiği ölçüde kuşku duyması   rı için onlardan yine kuşkulanacağız.
             Ggerekir.                                     (…)
              Çocuklukta, yani adam olmadan önce, henüz tüm   Kendilerinden en ufak bir biçimde kuşkulandığımız
              usumuzu  kullanmadığımız  bu  yaşta  duyularımıza   her şeyi bu şekilde yanlış göreceğimiz gibi aynı za-
              çarpan nesnelere ilişkin bazen iyi bazen kötü yargı-  manda geri de çevirebileceğimizi varsayarken ne Tan-
              larda bulunurduk. Bu nedenle, böyle aceleyle verilen   rı ne gök ne de yerin var olmadığını ve bir bedenimi-
              birçok yargı gerçeğin bilgisine ulaşmamızın önüne taş   zin de olmadığını kolayca kabul ediyoruz; ancak aynı
              koyuyor. Bu da bize şunu öğretiyor ki, kendilerinden   biçimde tüm bu şeylerin gerçeğinden kuşkulanırken
              en küçük bir kuşku kırıntısı bulacağımız nesnelerden   var olmadığımızı varsayamayız.
              yaşamımızda bir kez bile kuşku duymadıkça, onlar-  (…)
              dan ayrılabileceğimizi gösteren hiçbir belirti yoktur.
              (…)                                          Ama öyle ise ben neyim? Düşünen bir nesne. Düşü-
                                                           nen bir nesne nedir? Düşünen bir nesne: Kuşkulanan,
              İlk önce bu ana değin duyduğumuz ya da tasarladığı-  anlayan, kavrayan, onaylayan, yadsıyan, isteyen, iste-
              mız nesnelerden bazılarının gerçekten dünyada olup   meyen, tasarlayan ve duyan bir nesnedir. (…)
              olmadığından kuşku duyacağız, çünkü ilkin, duyula-
              rımızın birçok kez bizi yanılttığını deneyimlerle gör-  (…)
              düğümüz için onlara, isterse tek bir kez bile yanıltmış   Düşünen nesnelerin, düşünürken gerçekten var ol-
              olsalar da fazla inanmak toyluk olur.        madığını kavramak bize o denli aykırı geliyor ki, en
              Sonra hemen her gün düş görüyor ve bu sırada baş-  şaşılası varsayımlara karşın şu “Düşünüyorum, o
              ka yerde olmayan bir sürü şeyi kuvvetle duyumsadı-  Hâlde Varım" sonucunun doğru olduğuna ve bunun,
              ğımızı ve onları açıkça kafamızda canlandırdığımızı   düşüncelerini bir sıra içinde yönlendiren ve yöneten
              sanıyoruz.                                   bir kimseye görünen ilk doğru sonuç olduğuna inan-
                                                           maktan kendimizi alıkoyamıyoruz. (…)
              Eskiden bize doğru görünen tüm şeylerden, hatta
              kendiliklerinden oldukça açık olmalarına karşın, ma-  Var olmasaydık kuşku duyamazdık, bu da edinebile-
              tematiğin kanıt ve ilkelerinden bile, çoğu kişi bu ko-  ceğimiz ilk doğru bilgidir. (…)


                                                                                                    69
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76