Page 70 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 70
30 FELSEFE 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
3. ÜNİTE > 15. YÜZYIL-17. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.3.2. 15. yüzyıl-17. yüzyıl felsefesinin karakteristik özelliklerini açıklar.
Alan Becerileri: Sorgulama c) N. Kopernik, G. Galileo, F. Bacon ve I. Newton’un bilimsel çalışmalarının
15. yüzyıl-17.yüzyıl felsefesi üzerindeki etkilerine değinilir.
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi BİLGİ GAZETESİ 40 dk.
Amacı N. Kopernik, G. Galileo, F. Bacon ve I. Newton’un bilimsel çalışmalarının 15. yüzyıl-17. yüzyıl felsefesi Grup
üzerindeki etkilerini değerlendirebilme.
Yönerge Öğrencilere 15. yüzyıl ve 17. yüzyılda bilim ve felsefede yaşanan büyük değişim ve gelişmeleri vur-
gulayan bir duvar gazetesi hazırlayacaklarını duyurunuz. Bunun için aşağıdaki aşamaları takip
ediniz.
Gazetenin Kapsamı:
» Öğrencileri dörder veya altışar kişilik gruplara ayırınız.
» Gazetelerinde kullanabilecekleri yazı ve görselleri toplamaları ge-
rektiğini belirtiniz. Bu aşamada bilim ve felsefe tarihi kitaplarını
ve ilgili makaleleri kullanabileceklerini hatırlatınız.
» Toplanan verilerden hareketle gazetenin ana ve alt başlıklarını be-
lirlemelerini sağlayınız.
» Gazetelerin son hâline getirilmesi ve sınıfta sunulmasını gerçek-
leştiriniz. Görsel 3.8: Gazete
» Gazetelerdeki haberlerden hareketle 15. yüzyıl ve 17. yüzyılda gerçekleşen bilimsel ve felsefi
değişimleri değerlendiriniz.
Değerlendirmeyi yönlendirmek için aşağıdaki aşamaları takip edebilirsiniz.
» Aristoteles fiziği ve Batlamyus’un yer merkezli evren modeli hakkında verilen bilgiler hatırlatılır. Bu
bilgilerin sorgulanmasına neden olan bilimsel ve düşünsel değişimlerin nasıl bir dirençle karşılaştı-
ğını öğrencilere sorunuz.
» Sınıfın dikkati yeni fizik anlayışına geçişi sağlayan etkenler ve bilimsel yöntemin gelişimine çekilebi-
lir, tartışma bu açıdan geliştirilebilir. Kopernik, Bacon, Galileio ve Newton’un, Aristo fiziğine hangi
noktada karşı çıktıkları ve yöntem tartışmasında öne sürdükleri karşıt fikirleri metinlerden hareketle
öğrencilere sorulur. Öğrencilere “15. yüzyıl ve 17. yüzyılda bilimsel yöntemde gerçekleşen değişimler
nelerdir?” sorusunu yönelterek bu konuda öğrencilerin bilgi vermesini sağlayınız. Öğrencilerin “Bi-
limsel yöntemde gerçekleşen değişimlerin felsefeye etkileri nelerdir?” sorusu üzerine tartışmalarını
sağlayınız.
» Newton’un Kopernikus ve Galileo’dan nasıl etkilenmiş olabileceği sorusu sınıfa yöneltilir. Bu tartışma
sırasında sınıfın dikkati önce Kopernikus’un o güne kadar kabul görmüş yer merkezli evren modeli
eleştirisine çekilir. İkinci olarak Galileo’nun teleskopuyla yaptığı gözlemler, dünya ve gezegenlerin
hareketleri konusunda yaptığı kanıtlamalar öğrencilere hatırlatılır. Galileo’nun merkez kaç kuvveti
konusundaki çalışmaları ile Newton’un yer çekimi kuvvetini bulması arasındaki ilişki sınıfa sorulur.
» Modern bilime Newton’un katkılarının ve bu değişimin felsefi düşünüşe yansımalarının sınıfça tartı-
şılması için Newton’un “Platon arkadaşım, Aristoteles arkadaşım ama en iyi arkadaşım gerçek.” sözü
tahtaya yazılır ve sözün onlara ne düşündürdüğü sorulur.
» Son olarak 15 ve 17. yüzyılda bilimsel gelişmelerin felsefi düşüncenin farklı bir bakış kazanmasını
sağladığı ifade edilir. Aristoteles ile başlayan evren modeli oluşturma kaygısı Kopernikus ile yeni
bir biçim kazanmıştır. Galileo ile hız kazanan araştırmalar sonucunda Newton’a gelindiğinde mo-
dern fiziğin ilk biçimi ortaya çıkmıştır. Bu dönemde dünya realist bir bakışla anlaşılmaya çalışılırken
değişenin sadece bilimin yöntemi olmadığı düşüncenin ilkeleri, bilginin sınırları, bilginin kaynağı,
varlığın ne olduğu, ideal bir toplum mümkün müdür sorularına ve ötesine ulaşan felsefi sorgulamalar
evreninin kapısı da açılmıştır.
68
Hazırlayan: Fatma GÜNGÖR ÇAKIN