Page 75 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 75
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FELSEFE 11 33
3. ÜNİTE > 15. YÜZYIL-17. YÜZYIL FELSEFESİ Kazanım: 11.3.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle 15. yüzyıl-17. yüzyıl filozofları-
Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık nın felsefi görüşlerini analiz eder. c) T. Hobbes’un “Leviathan” adlı eserin-
den alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun siyaset görüşle-
Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi rinin irdelenmesi sağlanır.
Etkinlik İsmi İNSAN İNSANIN KURDUDUR 120 dk.
Amacı T. Hobbes'un "Leviathan" adlı eserinden derlenen bir metinden hareketle filozofun siyaset görüşlerini Bireysel
analiz edebilme.
Yönerge Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.
! Etkinliği gerçekleştirmek için
“Ekler” bölümünde verilen
“Metin İnceleme” başlıklı
yönergeyi takip ediniz.
İNSAN İNSANIN KURDUDUR
Doğal durumda herkes herkesle çatışma ve savaş içindedir. İnsanlar, haklarını
korumak için mecburen doğal durumu terk edip devleti kurmak zorunda kalmıştır.
nsanlar doğuştan eşittir. Doğa, insanları beden- verilmelidir. Hepsini korkutmaya yeterli bir güç ol-
sel ve zihinsel yetenekler bakımından öyle eşit madığı vakit insanlar arkadaşlıktan zevk almazlar,
İyaratmıştır ki bazen bir başkasına göre bedence tersine bir hayli üzüntü duyarlar.
çok daha güçlü veya daha çabuk düşünebilen birisi (…)
bulunsa bile her şey göz önüne alındığında iki insan Bu durumda insan doğasında üç temel kavga nede-
arasındaki fark, bunlardan birinin diğerinde bulun- ni buluyoruz. Birincisi rekabet, ikincisi güvensizlik,
mayan bir üstünlüğe sahip olduğunu iddia etmesi- üçüncüsü de şan ve şeref. (…) Devlet olmadıkça
ne yetecek kadar fazla değildir. Çünkü bedensel güç herkes herkese karşı daima savaş hâlindedir. Bu-
bakımından en zayıf olan kişi ya gizli bir düzenle ya radan şu açıkça görülür ki insanlar hepsini birden
da kendisi ile aynı tehlike altında olan başkalarıyla korku altında tutacak genel bir güç olmadan yaşa-
birleşerek en güçlü kişiyi öldürmeye yetecek kadar dıkları vakit, savaş denilen o durumun içindedirler
güçlüdür. ve bu savaş herkesin herkese karşı savaşıdır.
(…) (…)
Eşitlikten güvensizlik doğar. Bu yetenek eşitliğin-
den amaçlarımıza erişme umudunun eşitliği doğar. Devletin amacı, bireysel güvenliktir. (…) Bu gü-
Bundan ötürü iki kişi aynı anda sahip olamayacak- venlik doğal hukukla sağlanamaz. Çünkü adalet,
ları bir şeyi arzu ederse birbirlerine düşman olurlar hakkaniyet, tevazu, merhamet ve özet olarak bize ne
ve esas olarak varlığını korumak ve bazen de sadece yapılmasını istiyorsak başkalarına da onu yapmak
zevk almak olan amaçları uğruna birbirlerini yok gibi doğa yasaları, bunlara uyulmasını sağlayacak
etmeye veya egemenlik altına almaya çalışırlar. bir gücün korkusu olmaksızın, bizi taraf tutmaya,
kibre, öç almaya ve benzer şeylere sürükleyen do-
(…) ğal duygularımıza aykırıdır. Kılıcın zoru olmadıkça
Güvensizlikten savaş doğar. Herhangi bir kimsenin ahitler sözlerden ibarettir ve insanı güvence altına
başkalarına olan güvensizliğinden kurtulması için almaya yetmez.
kendisi için tehlikeli olabilecek kadar büyük baş- (…)
ka bir kuvvet kalmadığını görünceye kadar cebren
veya hileyle olabildiği kadar çok insanı hâkimiyeti Bir devletin oluşumu. Tanımı. İnsanları yabancıların
almasından başka akla yatkın bir yol yoktur. (…) saldırısından ve birbirlerinin zararlarından koruya-
Dolayısıyla bir insanın kendi varlığını korumak bilecek ve böylece kendi emekleriyle ve yeryüzünün
için başka insanlar üzerindeki egemenliğini bu şe- meyveleriyle kendilerini besleyebilmelerini ve mut-
kilde artırması gerekli olduğundan, buna da cevaz luluk içinde yaşayabilmelerini sağlayacak böylesi
73