Page 75 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 75

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     33

             3. ÜNİTE > 15. YÜZYIL-17. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.3.3. Örnek felsefi metinlerden hareketle 15. yüzyıl-17. yüzyıl filozofları-
            Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık      nın felsefi görüşlerini analiz eder. c) T. Hobbes’un “Leviathan” adlı eserin-
                                                       den alınan veya derlenen bir metinden hareketle filozofun siyaset görüşle-
            Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  rinin irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                  İNSAN İNSANIN KURDUDUR                                  120 dk.
             Amacı      T. Hobbes'un "Leviathan" adlı eserinden derlenen bir metinden hareketle filozofun siyaset görüşlerini            Bireysel
                        analiz edebilme.

             Yönerge    Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.



                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı
                             yönergeyi takip ediniz.







                           İNSAN İNSANIN KURDUDUR

                Doğal durumda herkes herkesle çatışma ve savaş içindedir. İnsanlar, haklarını
              korumak için mecburen doğal durumu terk edip devleti kurmak zorunda kalmıştır.


                  nsanlar doğuştan eşittir. Doğa, insanları beden-  verilmelidir. Hepsini korkutmaya yeterli bir güç ol-
                  sel ve zihinsel yetenekler bakımından öyle eşit   madığı vakit insanlar arkadaşlıktan zevk almazlar,
               İyaratmıştır ki bazen bir başkasına göre bedence   tersine bir hayli üzüntü duyarlar.
               çok daha güçlü veya daha çabuk düşünebilen birisi   (…)
               bulunsa bile her şey göz önüne alındığında iki insan   Bu durumda insan doğasında üç temel kavga nede-
               arasındaki fark, bunlardan birinin diğerinde bulun-  ni buluyoruz. Birincisi rekabet, ikincisi güvensizlik,
               mayan bir üstünlüğe sahip olduğunu iddia etmesi-  üçüncüsü de şan ve şeref. (…) Devlet olmadıkça
               ne yetecek kadar fazla değildir. Çünkü bedensel güç   herkes herkese karşı daima savaş hâlindedir. Bu-
               bakımından en zayıf olan kişi ya gizli bir düzenle ya   radan şu açıkça görülür ki insanlar hepsini birden
               da kendisi ile aynı tehlike altında olan başkalarıyla   korku altında tutacak genel bir güç olmadan yaşa-
               birleşerek en güçlü kişiyi öldürmeye yetecek kadar   dıkları vakit, savaş denilen o durumun içindedirler
               güçlüdür.                                     ve bu savaş herkesin herkese karşı savaşıdır.
               (…)                                           (…)
               Eşitlikten güvensizlik doğar. Bu yetenek eşitliğin-
               den amaçlarımıza erişme umudunun eşitliği doğar.   Devletin amacı, bireysel güvenliktir. (…)  Bu gü-
               Bundan ötürü iki kişi aynı anda sahip olamayacak-  venlik doğal hukukla sağlanamaz. Çünkü adalet,
               ları bir şeyi arzu ederse birbirlerine düşman olurlar   hakkaniyet, tevazu, merhamet ve özet olarak bize ne
               ve esas olarak varlığını korumak ve bazen de sadece   yapılmasını istiyorsak başkalarına da onu yapmak
               zevk almak olan amaçları uğruna birbirlerini yok   gibi doğa yasaları, bunlara uyulmasını sağlayacak
               etmeye veya egemenlik altına almaya çalışırlar.  bir gücün korkusu olmaksızın, bizi taraf tutmaya,
                                                             kibre, öç almaya ve benzer şeylere sürükleyen do-
               (…)                                           ğal duygularımıza aykırıdır. Kılıcın zoru olmadıkça
               Güvensizlikten savaş doğar. Herhangi bir kimsenin   ahitler sözlerden ibarettir ve insanı güvence altına
               başkalarına olan güvensizliğinden kurtulması için   almaya yetmez.
               kendisi için tehlikeli olabilecek kadar büyük baş-  (…)
               ka bir kuvvet kalmadığını görünceye kadar cebren
               veya hileyle olabildiği kadar çok insanı hâkimiyeti   Bir devletin oluşumu. Tanımı. İnsanları yabancıların
               almasından başka akla yatkın bir yol yoktur. (…)   saldırısından ve birbirlerinin zararlarından koruya-
               Dolayısıyla bir insanın kendi varlığını korumak   bilecek ve böylece kendi emekleriyle ve yeryüzünün
               için başka insanlar üzerindeki egemenliğini bu şe-  meyveleriyle kendilerini besleyebilmelerini ve mut-
               kilde artırması gerekli olduğundan, buna da cevaz   luluk içinde yaşayabilmelerini sağlayacak böylesi


                                                                                                    73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80