Page 74 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 74

32       FELSEFE 11                                        Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



             aynı zamanda hem iyi hem kötü hem de ne iyi ne de   hiçbir değişime uğramaması imkânsızdır.
             kötü olabilir. Öyleyse bundan böyle iyiden kastım,   Kanıtlama:  Tekil  şeylerin  dolayısıyla  insanın  da
             önümüze koyduğumuz insan doğası modeline bizi   varlığını  sürdürmesini sağlayan kudret  Tanrı’nın
             adım adım yaklaştıracak bir araç olduğundan emin   yani doğanın kendi kudretidir.
             olduğumuz her şey; kötüden kastım ise o modele
             yaklaşmamızı engelleyeceğinden emin olduğumuz   (…) Bu yüzden insanın kudreti de kendi fiili özüyle
             her şey. Dahası, insanları o modele daha çok ya da   açıklandığı sürece Tanrı’nın, yani doğanın sonsuz
             daha az yaklaşmış olmalarına göre mükemmel ya   kudretinin, başka deyişle doğanın özünün bir par-
             da eksik olarak nitelendireceğim. Kısaca dediğim   çasıdır. Bu birinci kanıtımızdır. İkincisine gelince
             gibi  mükemmelden genel anlamda  gerçekliği an-  insanın sadece doğasıyla anlaşılabilecek değişim-
             lıyorum, yani şu ya da bu şekilde var olan ve etki   ler dışında hiçbir değişime uğramaması mümkün
             eden herhangi bir varlığın özünü ve onun mükem-  olsaydı o zaman ölmesi mümkün olmazdı, yani
             melliğinin yaşam süresiyle hiçbir bağlantısının ol-  zorunlu olarak hep var olurdu. O zaman da bu
             madığını. Çünkü hiçbir bireye varoluşunu daha   durum ya sınırlı ya da sınırsız kudrete sahip bir
             uzun sürdürdü diye daha mükemmel diyemezsiniz,   nedenden kaynaklanmış olacaktı; yani ya insanı
             şeylerin özü sabit ve belirli bir varoluş zamanı içer-  dış nedenlerden gelebilecek bütün değişimlere karşı
             mediğinden süreleri de özleri tarafından belirlene-  koruyabilen  kendi gücünden  kaynaklanmış ola-
             mez. İster daha yetkin isterse daha az yetkin olsun,   caktı ya da bütün tekilleri, insanın varlığını koru-
             her şey daima var olmaya başladığı andaki gücüne   maya yardım eden değişimler dışında hiçbir değişi-
             eşit bir güçle var oluşunu sürdürebilir; işte bu ba-  me uğratmamaya yöneltecek olan doğanın sonsuz
             kımdan her şey eşittir.                        kudretinden. Ama ilk varsayım saçmadır. Öyleyse
                                                            bir insanın sadece kendi doğasıyla anlaşılabilecek
             (…)                                            değişimler dışında hiçbir değişime uğramaması
             I. Önerme                                      mümkün olsaydı ve dolayısıyla insan hep var ol-
              Yanlış bir fikrin sahip olduğu hiçbir olumlu nitelik   mak zorunda olsaydı bu durum sadece Tanrı’nın
              mevcut olan doğru bir fikrin doğruluğuyla ortadan   sonsuz kudretinden kaynaklanacaktı ve doğanın
              kalkmaz.                                      bütün düzeni yer kaplama ve düşünce sıfatları al-
              Kanıtlama: Yanlışlık bire bir olmayan fikirlerdeki   tında kavrandığı sürece bu insanın fikrine sahip
                                                            olarak düşünülen tanrısal bir doğanın zorunlulu-
              bilgi  eksikliğidir  ve böyle fikirlere yanlış  denmesi   ğunun bir eseri olacaktı. Böylece insan da sonsuz
              hiçbir olumluluk taşımamalarından kaynaklan-  olacaktı ki bu da saçmadır. Demek ki bir insanın
              maz, (…) Bu yüzden eğer yanlış bir fikrin sahip ol-  bire bir nedeni olduğu değişimler dışında hiçbir de-
              duğu olumlu bir nitelik, mevcut olan doğru bir fik-  ğişime uğramaması imkânsızdır.
              rin doğruluğuyla ortadan kalkmış olsaydı o zaman
              doğru fikir de kendi kendini ortadan kaldırırdı ki   Önerme Sonucu
              bu saçmadır. Bu yüzden yanlış bir fikrin taşıdığı   Buradan çıkan sonuca göre insan her zaman edil-
              hiçbir olumlu nitelik mevcut olan doğru bir fikrin   gin olacağı durumlarla karşılaşmak, doğanın ortak
              doğruluğuyla ortadan kalkmaz.                 düzenini izlemek ve ona uymak zorundadır ayrıca
              (…)                                           şeylerin doğasının gerektirdiği kadarıyla kendisini
             IV. Önerme                                     bu düzene uydurmak durumundadır.
                                                                                             Spinoza,
              İnsanın  doğanın  bir parçası  olmaması  ve  sadece          “Ethica” eserinden alıntılanmıştır.
              kendi doğasıyla anlaşılabilecek değişimler dışında




                                                     TANRI
              TANRI            EVREN                      =                Spinoza yorumcula-
                                                    EVREN                 rından bazılarına göre
                                                                            Tanrı'nın varlığına
                                                                           yönelik görüşlerden
                       DEİZM                     PANTEİZM                 Spinoza'nın panteizmi
                                                                           savunduğu belirtilir.




                                                    Şekil 3.6: Tanrı Görüşleri



          72
                                                   Hazırlayan:   Sarper Serkan AVCI
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79