Page 317 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 317

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          156

             6.ÜNİTE > Roman  Kazanım A.2.3: Metnin tema ve konusunu belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                         En Büyük Miras                                20 dk.
             Amacı      Metnin konusuyla ilgili tespit ve çıkarımlarda bulunabilmek.             Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                Gün Olur Asra Bedel
              (…)

              — Eskiden insanlar çocukları için miras bırakırlardı. Bazen iyi, bazen kötü olurdu bu. Duruma göre
              değişirdi. Ne kadar çok kitap yazılmış, ne kadar çok masal anlatılmış, ne kadar da çok piyes oynan-
              mıştır bu konuda! Niçin? Çünkü bu miraslar çok defa haksız kazançlardan, başkalarının sırtından
              sağlanan mal-mülk olurdu. Onun için mirasla birlikte birçok günah, haksızlık, kötülük meydana
              gelirdi. Ama Allah’a şükürler olsun ki, şimdi miras meselesi diye bir şey yok. Benim bırakacağım
              mirasın ise kimseye bir zararı olmayacak. Benim mirasım, benim ruhumdan, benliğimden, yazıla-
              rımdan ibaret olacak. Savaş yıllarında görüp yaşadığım olayları anlatan yazılardan ibaret. Çocukları-
              ma bırakacağım başka zenginliğim yok. Burada, bu Sarı-Özek bozkırında karar verdim buna. Hayat
              beni, yok olayım, yitip gideyim diye, yavaş yavaş buralara kadar itti. Ben de bütün yaşadıklarımı,
              gözlemlerimi, ak kâğıda kara yazılarla dökeceğim ve miras olarak bunları bırakacağım çocuklarıma.
              Yarınlara, bütün arzularıma, belki onlarla ve onlarda ulaşırım. Benim yapamadıklarımı belki bir gün
              onlar gerçekleştirirler. Onların çağında hayat bizimkinden bile daha güç olacak. Onun için daha kü-
              çük yaşta bazı şeyleri öğrensin, akıllarını başlarına toplasınlar.

              Bir süre sessizce, her biri kendi düşüncelerine dalarak yürüdüler. Arkadaşının söyledikleri Yedigey’e
              biraz tuhaf geldi. İnsan yeryüzünde varoluşunu böyle de yorumlayabilirmiş demek? diye düşündü.
              Yine de şaştığı şeye bir açıklık kazandırmak istedi:
              — Ama herkes çocuklarımızın bizden daha iyi, daha rahat ve mutlu yaşayacağına inanıyor. Radyo-
              dan da söylüyorlar bunu. Sen ise tam aksini söylüyorsun. Atom savaşından mı söz etmek istiyorsun?
              — Yalnız ondan değil. Yeni bir savaş olacağına pek inanmıyorum. Olsa bile çok sonra olur. Mesele
              ekmek meselesi de değil. Tarihin çarkı gittikçe daha hızlı dönüyor. Çocuklarımız her şeyi kendileri
              anlayıp öğrenmek, kendi akıllarıyla yapmak, bizim işlerimizi üstlenmek zorunda kalacaklar. Oysa
              düşünmek, her zaman acı veren ağır bir iştir. Onun için onların hayatı bizimkine göre daha zor ola-
              caktır.

              (…)
                                                                      Cengiz Aytmatov, Gün Olur Asra Bedel


             1.  Bu metne içeriğe uygun, farklı bir başlık yazınız.




             2.  Metinde bir insanın çocuklarına bırakacağı miras konusu üzerinde durulmuştur.
                a)  Roman kahramanının çocuklarına bırakmak istediği miras nedir?











                                                                                                   315
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322