Page 45 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 45
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 20
1. ÜNİTE > Giriş Kazanım A.4.10: Metinde yazarın bakış açısını belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Yarına İnanmak 30 dk.
Amacı Metinde yer alan ifadelerden yazarın bakış açısını ve yaptığı işe karşı tutumunu belirleyebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Eleştiride Sanatsallık
(…)
“Eleştirmecimiz yok diye üzülüyorlar, çok söz söylüyorlar ya doğrusu eleştirmecilik de çekici bir uğraş
değil. Belki de umutsuzların tutacağı bir yol. Şiir, hikâye yazmayı beceremeyince başlar kişi eleştirmeci-
liğe. Şiir yazan: ‘Bugün okumasınlar beni, yarın değerimi anlar okurlar.’ diyebilir. Eleştirmeci ise bugün
okunmuyorsa yarın hiç okunmaz: Söyledikleri, yargıları ya doğrudur, yarın herkesin bildiği bir şey olur,
onun için okunmaz; ya yanlıştır, söylediklerinin, yargılarının yanlış olduğu iyice anlaşılır da onun için
okunmaz. Bundan daha yirmi yıl önce Paul Souday, (Pol Sudey) Fransa’nın en ünlü eleştirmecilerinden
biriydi, bugün kitaplarını okuyan kalmadı, birçok kimselerin ilgiyle bekleyip okuduğu yazılarını, bir
kitapta toplamak kimsenin aklına gelmiyor, adı bile anılmıyor...
Edebiyatla, sanatla uğraşmak yarına inanmak demektir. Hiçbir şair, hiçbir hikâyeci bugün için yazmaz,
ölümsüzlüğe özenir... Eleştirmeci ise böyle bir düş kuramaz, o bilir kendisinin geçici olduğunu: Başka-
larının eserlerini tanıtıp sevdirecek yahut değersizliğini gösterip yıkacak, inandığı doğruları yaydıktan
sonra kendisi de unutulup gidecek.”
(…)
Asım Bezirci, Nurullah Ataç
1. a) Yazar, eleştirmeciye karşı nasıl bir tutum içindedir? Gerekçeleri ile yazınız.
b) Siz yazarın bu tutumuna katılıyor musunuz? Niçin?
43