Page 49 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 49

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          22

             1. ÜNİTE > Giriş  Kazanım A.4.11: Metinde fikrî, felsefi veya siyasi akım, gelenek veya anlayışların yansımalarını değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                            Millî Birlik                               25 dk.

             Amacı     Bir milletin marşının o milletin karakteri ve birleştiricisi olduğunu fark edebilmek.  Bireysel

             Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                 Türk İstiklâl Marşı
             Ziya Gökalp, büyük mefkûrelerin cemiyetlerin buhranlı devirlerinde doğduğunu ve onlara yol göster-
             diğini söyler. İstiklal marşları da böyledir. Onlar da milletçe yaşanan derin manalı, trajik anların ifade-
             leridir. O anlarda kuvvetle yaşanan ve idrak olunan duygu ve değerleri dile getirirler.
             Birçok milletlerde istiklal marşlarını yazanlar fazla kültürlü olmayan, fakat anın heyecanını kuvvetle
             hisseden insanlardır. Türk “İstiklal Marşı”nın üstün taraflarından biri, yazarının derin kültürlü, milleti-
             nin ıstırapları ile beraber ortak değerlerini de samimi olarak yaşayan büyük bir şair olmasıdır.
             Şunu da ilave etmek gerekir: “İstiklal Marşı”nı kabul eden Türkiye Büyük Millet Meclisi de kültür ve
             heyecan bakımından aynı yüksek seviyede idi. Denilebilir ki, bu Meclis o devir Türkiye’sinin en aydın,
             en değerli, en milletsever şahsiyetlerini bir arada toplamıştı.
             (…)
             “İstiklal Marşı”nın en büyük değeri hiç şüphesiz “tarihî” oluşundadır. Yukarıda da belirttiğim gibi, o
             “büyük tarihi bir an”ın eseridir. O anın ruhunu ve havasını ifade eder. Fakat bu an, taşıdığı mana ile
             “ebedi” bir andır. Kimse o anı tekrar yaşayamaz ve yaşatamaz. Bu “tarihîlik” kavramına aykırı olur.
             “İstiklal Marşı”, Türkiye’de, elli yıldan beri hemen hemen her gün söylenilmektedir. Bu bakımdan o,
             elli yıldan beri hür ve müstakil yaşayan Türkiye Cumhuriyeti’nde yetişmiş nesillerin en mühim sosyal
             bağlarından birini teşkil eder. Okulda, kışlada, meydanda, herkesin bir ağızdan saygı ve heyecanla söy-
             lediği veya dinlediği bir marştır. O, artık bizim için milli birliğin elli yıldan beri yaşanan sembolü hâline
             gelmiştir.
             (…)

                                                                      Mehmet Kaplan,  Edebiyatımızın İçinden 


             Kelime dağarcığı:
             buhran: Bunalım, bunluk, kriz. idrak: Anlama yeteneği, anlayış, akıl erdirme. mefkûre: Ülkü, ideal. müstakil: Bağımsız.
             teşkil etmek: Oluşturmak, ortaya çıkarmak.


             1.  Metinde yazar ilk üç paragrafta karşılaştırmalar yaparak İstiklal Marşı için çıkarımlarda bulun-
                muştur. Bir Türk vatandaşı, birey ve öğrenci olarak İstiklal Marşımız için bir çıkarım da siz yapınız.
























                                                                                                    47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54