Page 519 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 519

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          256

             9. ÜNİTE > Mülakat/Röportaj  Kazanım A.4.11:  Metinde fikrî, felsefi veya siyasi akım, gelenek veya anlayışların yansımalarını değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                      Sora Sora İnsan Bulunur                          35 dk.

             Amacı     Metindeki anlayışları değerlendirebilmek.                                 Bireysel
             Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
                              Selma Argon ile Mehmet Akif Ersoy Üzerine Kısa Bir Söyleşi
             12 Mart 1921’in İstiklâl Marşı’nın kabul tarihi olması dolayısıyla ülkemizde mart ayları Mehmet Akif
             Ersoy ve İstiklâl Marşı ile özdeşleşmiştir. Türk Dili dergisi olarak bizler de bu vesileyle Mehmet Akif ve
             İstiklâl Marşı üzerine bir özel sayı hazırlamaya karar verdik ve bu özel sayı için şairimizin torunlarından
             Selma Argon Hanımefendi ile kısa bir söyleşi gerçekleştirdik. Kendisine söyleşi isteğimizi geri çevirme-
             diği için teşekkür ediyoruz.
             Aile büyüklerinizden ve şairimizin dostları vb. diğer yakınlarından öğrendiklerinizle zihin ve gönül
             dünyanızda şekillenen Mehmet Akif Ersoy portresi hakkında bize bilgi verebilir misiniz?
             Benim gönül dünyamda dedem, dürüst, sözünden dönmeyen, vefalı, sevgi dolu bir kalbi olan, vatanına
             çok bağlı, sevdi mi gerçekten seven, inançlı, çalışkan, samimi, yaptığı her şeyi severek, bağlanarak ya-
             pan, karşılık beklemeden sevgi ve ilgi gösteren, ender rastlanan bir ahlaka ve ruh temizliğine sahip bir
             insandır.
             Akif’e dair duyduklarınız içinde size ilginç gelen, edebiyat ve fikir çevrelerinde pek de bilinmeyen bir
             özelliği veya hatırayı bizlerle paylaşabilir misiniz?
             Bana onun tüm hayatı ilginç geliyor. Yaşadığı tüm zorluklara göğüs gererek çalışması, vatanı için hiç
             aksatmadan görev yapması, yazdıklarının tümünü gerçekten yaşayıp da yazmış olması, kendini hiç öv-
             memesi ve övgüden de hoşlanmaması, sakin sessiz yaşamak istemesi, mütevazı ama zamanının çok
             ilerisinde bir insan olması, yaşadığı dönemdeki zorlukların üstesinden gelmiş olması, yani tüm hayatı
             benim için ilginçtir.
             İstiklâl Marşımızın geçmişten bugüne milletimiz için ifade ettiği anlam, değer ve bu milletin birer evla-
             dı olarak bizlere yüklediği sorumluluk hakkında neler söylemek istersiniz?
             İstiklâl Marşımız bizim ortak değerimiz ve ruhumuzdur. Yaşadığımız zorlu günleri hiç unutmamamız
             gerektiğini anlamamız bakımından önemlidir. Dikkat edecek olursak, başka milletlerin millî marşla-
             rından farklı olarak bizim marşımız sadece millî marş olarak değil “İstiklâl Marşı” olarak isimlendiril-
             miştir. Baştan sona bir destandır. O günleri, bugünleri ve yarınları anlatır. “Korkma” diye başlar. Çünkü
             cesaretin hiç korkmamak değil, korkuya rağmen devam etmek ve korkuya hükmedip, onu yenmek
             olduğunu anlatır. Bize inanç ve güven aşılar. Bizlere düşen, o günleri bir daha yaşamamak için çalışmak,
             daima ileri bakmak ve geçmişimize de sahip çıkmak olmalıdır.
             Mehmet Akif’in mısralarıyla çizerek şekil verip ve gelecek nesillere miras bıraktığı “Asım” karakteri
             hakkındaki düşüncelerinizi öğrenebilir miyiz?
             Asım bir simgedir. Genç nesilde bulunması gerektiği düşünülen özelliklere sahip bir sembol şahsiyettir.
             Çalışkandır. İlim ve fenle ilerlemenin doğru yöntem olduğuna inanmıştır. Özü sözü doğru, korkuya tes-
             lim olmayan ve ona hükmedebilen, imanı tam bir gençtir. Kendisini yetiştirmiş ve kendinden sonraki
             nesilleri de yetiştirip, vatanına, milletine faydalı insanlar hâline getirmeyi amaç edinmiştir.
             Mehmet Akif hakkında yapılan çalışmaların onun kişiliğini, fikrî ve edebî dünyasını gelecek nesillere
             aktarmada yeterli olduğunu düşünüyor musunuz? Size göre üzerinde yeterince durulmamış bir eseri
             var mı? Şairimizi tanıtmak için sizce ne gibi farklı çalışmalar yapılabilir?
             Mehmet Akif’in iyi araştırılması, gelecek nesillere iyi aktarılması, onu sadece bir şair, bir hafız ya da
             bir İstiklâl Marşı şairi olarak gören anlayış kalıbının dışına çıkılarak her yönüyle derinlemesine araştı-
             rılması gerekir. Akif için düzenlenen anma etkinlikleri elbette ki ona verilen önemin bir göstergesidir.
             Ancak bu etkinliklerde onun daha iyi anlaşılması için de ilave çaba gösterilmelidir. Mehmet Akif’in
             şiirleri bir belgesel niteliğine sahip olmalarından dolayı, her bir satırı ayrı ayrı özümsenerek okunmalı,
             o zamanın şartları dikkate alınarak incelenmelidir. O büyük bir iman kuvvetiyle vatanın ve insanının
             derdini dert edinmiş, doğru yoldan hiç sapmamış, hiçbir zorluğa boyun eğmemiş, pes etmemiş bir
             insandır. İnsanlar onu sevmiş ve gönüllerinde yer vermişlerdir. Hiçbir kuvvet onu halkın gönlündeki o
             yerden söküp atamaz.                                              Uğur Mantu, Türk Dili dergisi


                                                                                                   517
   514   515   516   517   518   519   520   521   522   523   524