Page 524 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 524
258 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Daha sonra karar vererek çok kitap okumaya başladım, öyle zamanlar oluyordu ki bazen hiç yerim-
den kalkmadan yedi sekiz saat kitap okuyordum ve kelime dünyamın zenginleştiğini gördüm. Bunun
yanı sıra iyi konuşan hatipleri örnek alarak onların hitabetlerine dikkat ettim. Şimdi ben bir topluluk
karşısında beş saat hiç durmadan ve “şey” kelimesini kullanmadan konuşabilirim. Bunu ben tamamen
okumayla olduğuna inanıyorum.
(…)
İbrahim Tüzer, Türk Yurdu Dergisi
Kelime Dağarcığı:
defaatle: Defalarca. marazi: Hastalık derecesinde olan. kökboyası: Bir bitkinin köklerinden elde edilen, solmayan ve bozulmayan kırmızım-
sı sarı renkteki boya. müsebbip: Bir şeyin olmasına, yapılmasına sebep olan, yol açan (kimse veya şey). tasnif: Sınıflara ayırma, sınıflandır-
ma, sıralama. tefrika etmek: Yazı dizisi, roman vb.ni gazete ve dergilerde bölümler hâlinde yayımlamak.
1. Şair, edebiyata ve şiire nasıl ilgi duymaya başladığını özellikle çocukluk yıllarında yaşadıkları üze-
rinden anlatarak açıklamaya çalışmıştır. Bu açıklamalardan hareketle şairlerin edebî şahsiyetleri ile
hayatları arasında nasıl bir bağ vardır? Yorumlayınız.
2. Metinden hareketle “kültürel dönüşüm” ve “kökboyası ile boyanmak” ifadesi arasında nasıl bir bağ
kurulabilir? Düşüncelerinizi açıklayınız.
3. Şairin kuvvetli bir hatip olmanın yolunun okumaktan geçtiğine dair düşüncesine katılıyor musu-
nuz? Düşüncelerinizi gerekçeleriyle açıklayınız.
4. Şairin, Dil ve din bir milleti meydana getiren en büyük iki önemli unsurdur ama “Bunun ikisi ara-
sında bir tercih yapmak isterseniz hangisini birinci planda tutarsınız?” derseniz, ben size “Önce dili
tutarım, Türkçeyi tutarım.” derim. sözünü yorumlayınız.
5. Metinden hareketle masallar ve türkülerin çocukların kişilik gelişimi üzerindeki etkileri açıklayan
bir paragraf yazınız.
522
Hazırlayan: Ahmet YALÇİN