Page 76 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 76

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           BİYOLOJİ 12      34

             2. ÜNİTE > Canlılarda Enerji Dönüşümleri  Kazanım 12.2.2.3. Fotosentez hızını etkileyen faktörleri değerlendirir.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Çıkarım Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi                 FOTOSENTEZ HIZINA ETKİLER - I                         30 dk.

             Amacı      Fotosentez hızını etkileyen faktörler hakkında çıkarımda bulunabilme.    Bireysel
              Yönerge  Fotosentez hızını etkileyen faktörler ile ilgili aşağıda verilen metin ve deney düzeneklerinden yararla-
                     narak soruları cevaplayınız.
            Yeryüzündeki yaşamın devamı güneşten gelen enerjiye bağlıdır. Canlılar, bu enerjiyi metabolizmaların-
            da doğrudan kullanamaz. Başka bir forma dönüştürür. Bitkiler, algler, bazı fotosentetik prokaryotlar ve
            bazı protisler güneşten gelen ışık enerjisini kullanarak inorganik maddelerden organik madde üretirler.
            Fotosentez olarak adlandırılan bu olayın gerçekleşme hızı birçok dış etkenin etkisi altındadır.
            Fotosentez hızına etki eden dış etkenleri öğrencilerine kavratmak isteyen bir biyoloji öğretmeni iki farklı
            düzenek hazırlayarak aşağıdaki etkinlikleri yapıyor.
            1. Etkinlik:








                                                                        Isıtıcı


                                                                     Elodea

                                                                  Cam çubuk

                               Görsel 1: Deney düzeneği 1
            Biyoloji öğretmeni bir akvaryum canlısı olan elodea bitkisini su ile dolu beher içerisine yerleştirerek
            üzerini cam huni ile kapatıyor. Cam huninin yukarıdaki dar ucuna su dolu bir deney tüpünü ters çevire-
            rek yerleştiriyor. Beherdeki ışık kaynağını 15 cm uzaklığa sabitliyor ve suyun sıcaklığını buz kullanarak
            önce 5 °C’ye ayarlıyor. Daha sonra suyun sıcaklığını ısıtıcı yardımı ile sırasıyla 15 °C, 25 °C ve 35 °C’ye
            yükseltiyor. Biyoloji öğretmeni bitkiyi, her sıcaklıkta 5-10 dakika tutuyor ve bitkiden çıkan oksijen ka-
            barcıklarını her aşamada gözlemliyor.
            2. Etkinlik:


                                                                   Ye  l
                                       I ık                        yapraklar






                                                                   Sararmı
                                                                   yapraklar

                                          KOH                     Nemlend r lm
                                                                  toprak
                                  Görsel 2: Deney düzeneği 2
            Biyoloji öğretmeni, 2. etkinliğinde bir saksı bitkisini nemli bir toprağa dikiyor ve bitkinin bazı yaprakla-
            rını hava almayacak şekilde bir fanus ile kapatarak yukarıdaki gibi bir düzenek hazırlıyor. Belli bir süre
            sonra fanus içerisinde kalan yaprakların sararıp öldüğü, fanus dışında kalan yaprakların yeşil kalarak
            canlılığını koruduğunu gözlemliyor.


                                                                                                    75
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81