Page 77 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 77

34        BİYOLOJİ 12                                     Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



           1.  Fotosentezin hızına etki eden dış etkenler düşünüldüğünde 1. etkinlikte su sıcaklığı artışı ile göz-
             lemlenen oksijen kabarcığı sayısının nasıl değişmesi gerektiğini açıklayınız. Cevabınıza fotosentez
             hızı ile ortam sıcaklığı arasındaki ilişkiyi gösteren bir grafik ekleyiniz.



                                                                                                                            Yönerge  Işığın dalga boyu ile fotosentez hızı arasındaki ilişki hakkında aşağıda verilen metin ve görsellerden
                                                                                                                                   yararlanarak soruları cevaplayınız.


                                                                                                                           Galvanometre, elektrik akımındaki değişimin manyetik alan oluşturması prensibiyle çalışan bir tür test
           2.  Biyoloji öğretmeninin 1. etkinliğini inceleyen öğrenciler arasında şöyle bir konuşma geçmektedir:           cihazıdır. Fotosentezin hangi dalga boyunda daha iyi gerçekleştiğini anlamak için fotoelektrik tüp ve
             — Ali: Elodea bitkisinin yaprak sayısı fazla olsaydı gözlemlenen oksijen kabarcığı sayısı artardı.            galvanometre kullanılır. Bu sistemin çalışma prensibi şöyledir:
             — Mehmet: Elodea bitkisinin yaprakları birbirini ne kadar az gölgelerse gözlemlenen oksijen ka-               Beyaz ışık prizma yardımı ile renklerine ayrıldıktan sonra içinde klorofil çözeltisi bulunduran bir deney
                barcığı sayısı artar.                                                                                      tüpü içinden geçirilir. Klorofil çözeltisinden geçebilen ışık, bir fotoelektrik tüp üzerine düşürülür. Foto-
             Öğrencilerin konuşması dikkate alındığında öğrenci görüşlerini nasıl yorumlarsınız? Cevabınızı ve-            elektrik tüp ışığı yakalayarak elektrik enerjisine dönüştürür.
             rirken biyoloji öğretmeninin etkinliği yapma amacını göz önünde bulundurunuz.                                 Fotoelektrik tüpte üretilen elektrik akımı miktarı, bir galvanometreye gönderilerek ölçülür.
                                                                                                                                                                   Klorof l
                                                                                                                                                                   çözelt s
                                                                                                                                                                            Fotoelektr k
                                                                                                                                   Beyaz ı ık   Pr zma                         tüp          Galvanometre




           3.  1. etkinlikte suyun sıcaklığı sürekli artırılsaydı gözlemlenen oksijen gazı çıkışı değişimi nasıl olurdu?



                                                                                                                                                                Görsel 1: Deney düzeneği





           4.  Biyoloji öğretmeninin 2. etkinlikteki düzenekte cam fanusu hava almayacak şekilde kapatması ve
             deney düzeneğine KOH eklemesindeki amacı ne olabilir? Cevabınızı fotosentez hızına etki eden dış                                                                     0         100
             etmenleri göz önünde bulundurarak veriniz.                                                                                                                                ?



                                                                                                                                              Ye  l   Klorof l  Fotoelektr k     Galvanometre
                                                                                                                                               ı ık   çözelt s     tüp


                                                                                                                                                                A Deney

           5.  Biyoloji öğretmeni 2. etkinlikteki düzenekte kullandığı ışığın uzaklığını, düzeneğe 15 cm, 25 cm
             ve 45 cm olacak şekilde ayarlayıp her seferinde deneyi tekrar etseydi fanus içerisindeki yaprakların
             sararma hızlarında nasıl bir değişim olurdu?

                                                                                                                                                                                  0         100
                                                                                                                                                                                       ?



                                                                                                                                              Mor     Klorof l  Fotoelektr k     Galvanometre
                                                                                                                                               ı ık   çözelt s     tüp

                                                                                                                                                                 B Deney




          76
                                                                                      Hazırlayan: Ali EROĞLU
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82