Page 254 - Fizik 12 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 254

FİZİK 12                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEV
                                             CEVAP ANAHTARLARIAP ANAHTARLARI
            Spin Manyetik Kuantum Sayısı (m ): Elektron, çekirdek çev-  3 Balon çocuk tarafından şişirildikçe genişleyecek ve balonun
                                   s
            resinde dönerken kendi ekseni etrafında da döner. Elektronun   yüzeyindeki noktaların arasındaki uzaklıklar artacaktır. Her-
            kendi ekseni etrafındaki dönme hareketine spin hareketi de-  hangi bir nokta üzerinde bulunduğu varsayılan ve gözlem-
            nir. Spin hareketi, elektrona bir açısal momentum kazandırır.   ci olarak kabul edilen bir uğur böceği de başka bir noktaya
            Bu durumda dış manyetik alan ile etkileşim, açısal momentu-  baktığında bu noktanın kendisinden hızla uzaklaştığını dü-
            mun bu dış manyetik alan doğrultusunda ve iki yönde bileşeni   şünecektir. İşte bu benzetmeden yola çıkarak uğur böceğini
            olacak şekildedir. Bunlardan biri alanla aynı yönlü, diğeri zıt   Dünya’daki herhangi bir gözlemci, uzaklaşan noktayı da bir
            yönlüdür. Bu durum, elektronun iki zıt yöndeki spin hareke-  galaksi olarak düşünebilir ve balon örneğini büyük patma te-
            ti yapmasından kaynaklanır. Böylece spin manyetik kuantum   orisi ve evrenin genişlemesi ile ilişkilendirebiliriz.
                      1
            sayısı (m )  "  2   değerlerini alabilir. Spin manyetik kuantum   4 Maddenin davranışı nedeniyle evrenin genişlemesinin ya-
                  s
            sayısının sadece iki değer alması bir orbitalde en fazla iki elekt-  vaşlaması gerektiğini savunan bilimsel düşünceler, bu öngö-
            ronun bulunabileceğini gösterir.                 rü ile daha farklı anlayış, gözlem ve deneylere sürüklenmiştir.
          2 Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.   Büyük patlama, evrenin başlangıcını ve zamanla gelişimini
            Muhtemel cevap şöyledir: Türk bilim insanlarının modern   açıklayan kozmolojik modeldir. Kozmik fon ışıması, evre-
            atom teorisine katkıları azımsanamayacak kadar fazladır. Bu   nin büyük ölçekteki yapısı, Hubble Yasası ve evrende hafif
            çalışmalar neticesinde ismi geçen Türk bilim insanlarından   elementlerin bolluğu da dâhil olmak üzere pek çok fiziksel
            bazıları uluslararası ödüller almıştır. Bundan dolayı her bilim   olguyu başarıyla açıklar.
            dalında olduğu gibi fizik biliminde de Türk bilim insanları-  Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders
            nın başarılı oldukları söylenebilir.          Kitabı, Sayfa: 164-165.
          3 Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
            Muhtemel cevap  şöyledir: Nanoteknoloji,  süper  iletkenlik,   Etkinlik No.: 79
            elektron mikroskopları, kristal yapılar, nükleer fizik, elektro-  2. Yönerge
            nik devre elemanları vb.
          Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders   Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. Muhtemel
          Kitabı, Sayfa: 160-162.                         cevap şöyledir:
                                                           Newton, evrenin durağan bir yapıda olduğunu, başlangıcı ve
                                                           sonu olmayan sonsuz bir evrende yaşadığımızı ileri sürmüştür.
          Etkinlik No.: 78
                                                           Evrenin durağan ve başlangıcının sonsuz kabul edilmesine karşı
          2. Yönerge                                       bilim insanları, geceleri gökyüzünün karanlık olmasını açıkla-
                                                           yamıyorlardı. Bu duruma Olbers paradoksu denmektedir. Buna
          1 Büyük patlama teorisi, evrenin genişlediğini ve başlangıcının   göre evren sonsuzdan beri var ise gökyüzünde sonsuz sayıda yıl-
            nasıl olduğunu teorik olarak açıklamıştır. Buna göre zaman   dız bulunmalıydı. Sonsuz sayıdaki yıldızlar, geceleyin gökyüzün-
            ilerledikçe evren genişliyorsa zamanı geriye doğru işlettiğimiz-  de hiç karanlık nokta bırakmayacak şekilde parlamalı, karanlık
            de evrenin büzülmesi gerekir. Yani evren bir önceki gün, bu-  oluşmamalıydı. 1800’lü yıllarda dillendirilen bu paradoks, 20.
            günden daha küçük bir yapıdadır. Bu durum, zamanda geriye   yüzyılda cevaplanmıştır.  Evrenin  bir  başlangıcı  olması,  yıldız-
            doğru gidildiğinde evrenin başlangıçta nokta boyutundaki çok   ların sonsuz sayıda olmaması ve genişleyen evrende yıldızların
            yoğun bir yapı olduğunu ve daha sonra bu çok yoğun yapı-  bize ulaşan ışıklarının kırmızıya kayması, dolayısıyla enerjisinin
            nın patlaması ile oluşabileceğini gösterir. Hubble, teleskobu ile   azalması karanlık oluşmasına neden olmaktadır.
            uzak galaksilerden gelen ışınları incelediğinde galaksilerden
            gelen ışığın renk tayfının kırmızıya kaydığını ölçmüştür. Işığın   Evrenin  oluşumunu  açıklamak  amacıyla  geliştirilen  bir  başka
            renk tayfının kırmızıya kayması, Doppler olayından kaynak-  teori  de  durağan  hâl  teorisidir. Büyük  patlama  teorisine  karşı
            lanmaktadır. Buna göre evrendeki tüm galaksiler birbirinden   geliştirilen bu teoriye göre evren sonsuz bir yapıdadır ve baş-
            uzaklaşmaktadır.                               langıcı olamaz. Büyük patlama teorisinin yanlış hesaplamadan
          2 Baba oğlundan uzaklaşırken saniyede bir top atmaya devam   kaynaklanan bazı sonuçlarına karşı tezler geliştirmiştir. Bilim
            ettiğinde bu  toplar oğluna bir  saniyeden  daha uzun  süre   insanı Fred Hoyle (Fred Hoyl) tarafından ortaya atılan durağan
            aralıklarıyla ulaşır. Işık kaynağı gözlemciden uzaklaştığında   hâl teorisine göre evrenin yaşı ile bir gök cisminin yaşı arasında
            gözlemci tarafında ışık dalgalarının boyu büyür ve algılanan   bir çelişki olamazdı. Ancak bir süre sonra Hoyle, bu teorisinden
            ışığın rengi elektromanyetik dalga spektrumunda kırmızıya   vazgeçmiştir.
            yaklaşır. Bu olaya kırmızıya kayma denir. Babanın uzaklaşır-
            ken attığı topların oğluna ulaşma süresindeki artış, ışık dalga-  Evrenin oluşumunu anlatan diğer bir teori de plazma evren
            larında kırmızıya kayma olayına karşılık gelir. Edwin Hubble,   modelidir. Hannes Alfven (Hannıs Alfın) tarafından ortaya
            galaksilerden gelen ışığı incelemiş ve ışıktaki kayma ile ga-  atılmıştır. Bu modele göre  evrenin  başı ve  sonu yoktur,  evren
            laksilerin Dünya’ya olan uzaklıkları arasındaki ilişkiyi bul-  durağandır. Uzay boşluğu, sonsuzdan beri sıcak bir plazma ile
            muştur. Hubble Yasası olarak bilinen bu fikre göre galaksiler   doludur. Uzay boşluğunda bizim evrenimiz gibi sayısız evrenler
            konumumuza oranla bir görünür hıza sahiptirler. Bunlardan   bulunabilir. Aradaki uzaklıktan dolayı başka evrenlerin ışığı bize
            en  yüksek  görünür  hıza  sahip  olanlar,  en  uzak  olanlarıdır.   ulaşmayabilir. Işığın Doppler olayına plazmanın ışığı soğurması
            Sonuç olarak galaksiler arasındaki uzaklık artmakta (evrenin   neden olabilir. Plazma evren modeli, büyük patlama teorisinden
            genişlemesi) olduğuna göre bunların hepsinin geçmişte bir   daha iyi cevaplar oluşturamadığı için bilim insanlarının çok azı
            arada olmaları gerektiği düşüncesi ileri sürülmüştür.  tarafından savunulmaktadır.











          252
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259