Page 260 - Fizik 12 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 260

FİZİK 12                                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEV
                                             CEVAP ANAHTARLARIAP ANAHTARLARI
          3 İyonlaştırıcı olmayan radyasyon çeşitlerinden morötesi ışıkla-  2 Kaynaktan gelen ışınların bir kısmının A  aynasından A  ay-
                                                                                                 1
                                                                                       Y
            rına uzun süre ve yüksek dozda maruz kalmak deri yanıkları,   nasına yansıtılması sağlanarak özdeş iki ışın elde edilmiş olur.
            deri kanseri ve görme kaybı gibi rahatsızlıklara neden olmak-  Aynı zamanda A  aynasından yansıyarak gelen ışınların bir
                                                                        2
            tadır. Diğer iyonlaştırıcı olmayan radyasyon türleri insanlarda   kısmının detektöre yönelmesi de sağlanmış olur.
            baş ağrısı, depresyon, uykusuzluk, yorgunluk, asabiyet, hafıza   3 Deneyin yapıldığı yıllarda, ışık dalgalarının ether denilen
            kaybı gibi problemlere yol açmaktadırlar.        maddesel bir ortamda yayıldığı görüşü hâkimdi ve deneyin ya-
            İyonlaştırıcı radyasyonun canlılara etkileri, hücrelerdeki atom-  pılış amacı bu görüşün ispatlanmasıydı. Işık ışınlarının alacağı
            ların iyonlaşmasıyla başlamaktadır. Bu durumda hücre normal   yollar eşit olsa da dedektöre geliş süreleri arasında ether etki-
            işlevlerini yerine getirmeyebilir veya diğer hücrelere zarar ve-  siyle bir fark oluşacaktı.
            rebilir. Cilt yanığı, katarakt, kısırlık, kanser, genetik bozukluk   Dünya ether ortamıyla aynı doğrultuda hareket ettiğinde Dün-
            gibi sonuçlara sebep olabilir hatta genetik bozukluklar nesil-  ya’nın hareket doğrultusunda gönderilen ışığın hızı ortam do-
            den nesile aktarılabilir. Genel olarak kemik iliği, üreme organ-  layısıyla değişmeli, Dünya’nın hareketine dik olarak gönderi-
            ları hücreleri, mide-bağırsak ve derideki epitel hücreleri gibi   len ışığın hızı etherden etkilenmediğinden değişmemeli ve bu
            bölünme hızı yüksek olan hücreler radyasyondan daha fazla   iki ışık demeti ekran üzerine düşürüldüğünde ise farklı girişim
            etkilenir. Karaciğer, böbrek, kas, kemik, kıkırdak ve bağ doku-  desenleri oluşmalıydı.
            ları gibi bölünme hızı düşük olan hücreler ise daha az etkilenir.
                                                          4 1-3 veya 2-4 doğrultusunda olduğunu düşünmüş olabilirler.
          4 Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. Muh-  Deneyin başarılı olması için herhangi bir aynadan yansıyıp
            temel cevaplar:                                  dedektöre ulaşan ışının esir rüzgârının etkisiyle hızının değiş-
            Atom  bombasının  patlaması  sonucunda  çok  yoğun  şekilde   mesinin yeterli olacağını öngörmüşlerdi.
            yüksek enerjili gama ve nötron ışını yayılmaktadır. Bu ışınlar   Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders Kitabı,
            patlama sırasında canlı kayıplarına; cilt yanıkları, göz rahatsız-  Sayfa 189-191.
            lıkları, kısırlık, kanser gibi hastalıklara ve genetik bozukluklara
            sebep olabilmektedir. Bu genetik bozukluklar nesilden nesile   Etkinlik No.: 96
            aktarılmaktadır. Radyasyona maruz kalan bitkisel ve hayvansal
            gıdaları tüketen insanlarda da rahatsızlıklar görülebilmektedir.  1 Cam borudan akan su ışık hızını, kaplardaki sular ise eylemsiz
                                                             referans sistemlerini temsil etmektedir.
          5 Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. Muh-
            temel cevaplar:                               2 K kabı için V  = V
                                                                     K
            Radyasyon yanlış yerlerde veya yanlış dozda kullanıldığında   L kabı için V  = V
                                                                     L
            zararlı olacaktır. Fakat doğru yerlerde ve doğru dozda kullanıl-  M kabı için V  = V
                                                                     M
            dığında faydalı olacaktır.                       N kabı için V  = V olur.
                                                                     N
          Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders Kitabı,   3 K kabı için V  = V
                                                                     K
          Sayfa 180-181.                                     L kabı için V  = V
                                                                     L
                                                             M kabı için V  = V
                                                                     M
          Etkinlik No.: 94                                   N kabı için V  = V olur.
                                                                     N
          1 Deney ether denilen maddenin varlığının ispatı amacıyla ta-  4 Bulunan sonuçlara bakıldığında, cam borudan akan suyun
            sarlanmış ve yapılmıştır. Deney sonucunda ise “Dünya hareket  hızı, eylemsiz farklı referans noktaları için aynı olmaktadır. Bu
            etmiyor.” ya da “Dünya ether maddesi ile birlikte hareket edi-  durum,  Einstein’ın  özel  görelilik  teorisinin  temel  postülaları
            yor.” sonucuna ulaşılmıştır.                     olan “Fizik yasaları tüm eylemsiz (ivmesiz) referans sistemle-
          2 Bilim insanları, deney ve sonucundan o kadar emindiler ki de-  rinde aynıdır.” ve “Işık hızı, gözlemci ve ışık kaynağının hızın-
            neyi değişik şartlarda defalarca tekrarladılar. Bu tekrarlar sabır  dan bağımsız olup tüm eylemsiz referans sistemlerinde aynı-
                                                                                              .
                                                                                .
                                                                                  8
                                                                                                8
            ve kararlılıkla uzun yıllar sürmüş ve bu sayede ether denilen   dır. Işık boşlukta 2,99792458   10  m/s (yaklaşık 3   10  m/s)
            maddenin varlığının sorgulanmasına neden olmuştur. Ayrıca   hızla hareket eder.” ifadeleri ile örtüşmektedir.
            bu deneyin sonucu, yeni birçok gelişmeye sebep olmuştur.  Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders Kitabı,
                                                          Sayfa 191-193.
          3 Deneyler sonucunda ether maddesinin olmadığı ve ışık hızı-
            nın boşluktaki her doğrultu ve yönde aynı değere sahip olduğu  Etkinlik No.: 97
            sonucuna ulaşılmıştır. Ancak deneyler ether denilen madde-  1 Öğrencinin yorumuna bırakılmıştır. Muhtemel cevap: Eylem-
            nin varlığını ispatlamak ve ışık hızının değişken olduğunu be-  siz gözlemciye göre cisimlerin hareketleri farklı gözlenebilir.
            lirlemek için yapıldığından deney, yapıldığı yıllarda başarısız
            kabul edilmiştir.                             2 Newton’a göre, hareket eden sistemler için uzay ve zaman mut-
                                                             laktır. Einstein ise fizik yasalarının eylemsiz referans sistemle-
          4 Fizik bilimi açısından deneyin her aşaması başarıyla gerçekleş-  rinde farklılık göstermeyeceğini ifade etmiştir.
            tirilmiştir. Ancak genel kabul ve beklentiler farklı bir sonuç yö-
            nünde olduğundan deney başarısızlık olarak nitelendirilmiştir.  3 Bilimde mutlak doğru yoktur. Olsaydı yeni araştırmalara, in-
            Başarı ve başarıszlık kavramları felsefe ile ilişkilendirilebilir.  celemelere ve teorilere gerek duyulmazdı.
          Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders Kitabı,   4 Bilimde durağanlık olmaz. Geçmişte yapılan çalışmalar dik-
          Sayfa 189-191.                                     kate alınarak bunların eksiklikleri üzerinde düşünülmeli, yeni
                                                             düşünceler ileri sürülerek bunları ispatlayacak teorik ve de-
          Etkinlik No.: 95                                   neysel işlemler yapılmalıdır.
          1 Deneyde her renk ışık kaynağı ile girişim deseni gözlenebilir.   Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders Kitabı,
            Birden fazla renkte ışık yayan kaynak kullanılırsa her rengin   Sayfa 191-193.
            girişim deseni farklı olacağından dedektörde girişim desenleri  Etkinlik No.: 98
            karışır. Bu nedenle tek renk ışık kaynağı tercih edilmelidir.
            Beyaz tüm renklerin, magenta ise kırmızı ve mavi renklerin   1 Çiftçi Ali’ye göre merdivenin boyu L  değişmez. Çünkü mer-
                                                                                    M
            karışımı olduğundan deneyde verilenlerden kırmızı renk ışık   diven Çiftçi Ali’ye göre eylemsizdir.
            kaynağı tercih edilmelidir.                   2 Ahır, Çiftçi Ali’ye ışık hızına yakın bir hızla yaklaşacağı için
                                                             hareket doğrultusundaki boyu L  azalır.
                                                                                 A
          258
   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265