Page 42 - 12. Sınıf Matematik Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 42
31 MATEMATİK 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Toplam-Fark ve İki kat Açı Formülleri Kazanım: 12.3.1.1. İki açının ölçüleri toplamının ve farkının trigonometrik değerlerine ait formülleri
oluşturarak işlemler yapar.
Alan Becerileri: İlişkilendirme, görselleştirme Genel Beceriler: Problem çözme
Etkinlik İsmi PARALAKS ETKİSİ 20 dk.
Amacı İki açının ölçüleri toplamının ve farkının trigonometrik değerlerine ait formülleri oluşturarak işlemleri yapabilme. Bireysel
Paralaks, uzaydaki gök cisimlerinin Dünya'dan uzaklıklarını belirlemek amacıyla üçgenlerin düzlem geometri-
sinde bilinen bazı özelliklerini kullanan matematiksel bir yöntemdir. Bu yönteme göre, bazen nesnelerin size göre
daha hızlı veya daha yavaş hareket ettiğini farketmemizin nedeni nesnelere olan uzaklığınızın bir fonksiyonu
olarak onlara göre farklı oranlarda gerçekleşen açısal yer değiştirmenizden kaynaklanır. Bu açısal yer değiş-
tirmeyi fırsata dönüştüren film sektörü, arka planın ön plandan daha yavaş bir hızda hareket etmesi durumu-
nu kullanarak paralaks efekti adı verilen görüntüde bir derinlik yanılsaması oluşturmayı ve içeriğe üç boyutlu
efekt vermeyi sağlamaktadır. Bu amaçla bir film setinde paralaks efekti elde etmek isteyen yönetmen Ahmet Bey
aşağıda verilen görseldeki gibi bir bölümü doğrusal, bir bölümü yarım çember olan ray sistemi kurarak yarım
çemberin uç noktaları arasındaki çapın üzerine bir A oyuncusu ve A daki oyuncu ile aynı doğrultuda olan B
noktasına da bir oyuncu yerleştiriyor.
Bu sistemde kameranın raylar üzerinde bulunacağı noktalar T, T , T , T , T ve T noktaları olmak üzere durum-
5
4
1
3
2
larına ait bilgiler aşağıda verilmiştir:
T: B noktasından T noktasına çizilen doğru, doğrusal rayla 90 °C lik açı oluşturmaktadır.
T : T noktasından |BT| uzunluğu kadar sağ tarafa ilerleyen kamera B noktasındaki oyuncu Buket'e odaklan-
1
mıştır.
%
T : T noktasından sağ tarafa 20 m ilerleyen kamera mT BT 2 = 30c C olacak şekilde Buket'e odaklanmıştır.
i
_
1
1
2
T : T noktasından sol tarafa ilerleyen kamera çemberin 3. bölgesindeki bir noktadan A noktasındaki oyuncu
3
2
Ali'ye odaklanmıştır.
T : T noktasından sol tarafa bir miktar daha ilerleyen kamera çemberin merkezinden geçmek şartıyla B nokta-
4
3
sındaki Buket'e odaklanarak bu kameranın T noktasından Ali'ye odaklanan kamera ile kesiştiği noktaya bir C
3
nesnesi yerleştirilmiştir.
T : T noktasından sağ tarafa ilerleyen kamera, Ali'ye ve çemberin merkezi ile aynı doğrultudaki H nesnesine
4
5
odaklanmıştır.
40