Page 42 - 12. Sınıf Matematik Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 42

31        MATEMATİK 12                                      Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          Toplam-Fark ve İki kat Açı Formülleri  Kazanım: 12.3.1.1. İki açının ölçüleri toplamının ve farkının trigonometrik değerlerine ait formülleri
                                     oluşturarak işlemler yapar.
          Alan Becerileri: İlişkilendirme, görselleştirme  Genel Beceriler: Problem çözme
          Etkinlik İsmi                        PARALAKS ETKİSİ                               20 dk.
          Amacı      İki açının ölçüleri toplamının ve farkının trigonometrik değerlerine ait formülleri oluşturarak işlemleri yapabilme.  Bireysel


          Paralaks, uzaydaki gök cisimlerinin Dünya'dan uzaklıklarını belirlemek amacıyla üçgenlerin düzlem geometri-
          sinde bilinen bazı özelliklerini kullanan matematiksel bir yöntemdir. Bu yönteme göre, bazen nesnelerin size göre
          daha hızlı veya daha yavaş hareket ettiğini farketmemizin nedeni nesnelere olan uzaklığınızın bir fonksiyonu
          olarak onlara göre farklı oranlarda gerçekleşen açısal yer değiştirmenizden kaynaklanır. Bu açısal yer değiş-
          tirmeyi fırsata dönüştüren film sektörü, arka planın ön plandan daha yavaş bir hızda hareket etmesi durumu-
          nu kullanarak paralaks efekti adı verilen görüntüde bir derinlik yanılsaması oluşturmayı ve içeriğe üç boyutlu
          efekt vermeyi sağlamaktadır. Bu amaçla bir film setinde paralaks efekti elde etmek isteyen yönetmen Ahmet Bey
          aşağıda verilen görseldeki gibi bir bölümü doğrusal, bir bölümü yarım çember olan ray sistemi kurarak yarım
          çemberin uç noktaları arasındaki çapın üzerine bir A oyuncusu ve A daki oyuncu ile aynı doğrultuda olan B
          noktasına da bir oyuncu yerleştiriyor.
































          Bu sistemde kameranın raylar üzerinde bulunacağı noktalar T, T , T , T , T  ve T  noktaları  olmak üzere durum-
                                                                          5
                                                                      4
                                                              1
                                                                   3
                                                                 2
          larına ait bilgiler aşağıda verilmiştir:
          T: B noktasından T noktasına çizilen doğru, doğrusal rayla 90 °C  lik açı oluşturmaktadır.
          T : T noktasından |BT| uzunluğu kadar sağ tarafa ilerleyen kamera B noktasındaki oyuncu Buket'e odaklan-
           1
          mıştır.
                                                        %
          T : T  noktasından sağ tarafa 20 m ilerleyen kamera  mT BT 2 =  30c C olacak şekilde Buket'e odaklanmıştır.
                                                             i
                                                      _
                                                         1
              1
           2
          T : T  noktasından sol tarafa ilerleyen kamera çemberin 3. bölgesindeki bir noktadan A noktasındaki oyuncu
           3
              2
          Ali'ye odaklanmıştır.
          T : T  noktasından sol tarafa bir miktar daha ilerleyen kamera çemberin merkezinden geçmek şartıyla B nokta-
           4
              3
          sındaki Buket'e odaklanarak bu kameranın T  noktasından Ali'ye odaklanan kamera ile kesiştiği noktaya bir C
                                               3
          nesnesi yerleştirilmiştir.
          T : T  noktasından sağ tarafa ilerleyen kamera, Ali'ye ve çemberin merkezi ile aynı doğrultudaki H nesnesine
              4
           5
          odaklanmıştır.
          40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47