Page 140 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 140

TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                    TÜRKİYE CUMHURİYETİ
 İNKILAP TARİHİ 12                                                      İNKILAP TARİHİ 12
 ve ATATÜRÇÜLÜK    Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  ve ATATÜRÇÜLÜK

 CEVAP ANAHTARLARI                              CEVAP ANAHTARLARI
 miştir. Bulgaristan, Sırbistan, Karadağ ve Yunanistan sınırlarını
 Etkinlik No.: 1  perişan bir hâlde İstanbul ve Batı Anadolu’ya ulaştıktan sonra   su neredeyse 300 yıl aradan sonra en ağır mağlubiyetini almış-
 genişletmiştir. Arnavutluk bağımsızlığını kazanmıştır.  cami, medrese ve mescitlerde konaklamaya çalışmıştır. Göç-  tır. On binden fazla İngiliz askeri esir düşerken yaklaşık 30 bini
 1.  Osmanlı Devleti dağılma sürecine girmiştir. Balkanlar siyasi   2.  Osmanlıcılık düşüncesi din, dil, etnik farklılıkları gözetmeksi-  menlerin ihtiyaçları karşılanmaya ve barınma sorunları hükû-  ise hayatını kaybetmiştir.
 karışıklık içerisindedir.  Balkan milletleri Osmanlı Devleti’nden   zin Osmanlı Devleti sınırları içerisinde yaşayan bütün toplum-  met ve Kızılay tarafından giderilmeye çalışılmıştır.
 ayrılıp  bağımsızlığını  kazanmak  için ayaklanmışlardır.  Rusya,   ları bir arada tutma amacı taşımaktaydı. Balkan milletlerinin   3.  “Türk Kızılay” adı ile faaliyetlerine devam etmektedir.   Etkinlik No.: 7
 Avusturya-Macaristan ve İngiltere gibi büyük devletler kendi   Osmanlıdan ayrılmak istemeleri nedeniyle bu düşünce önemini
 çıkarları için bu ayaklanmalara destek vermektedirler.  giderek kaybetmeye başlamıştır. Osmanlı Devleti’nden ayrılan   4.  Osmanlı Devleti’nin başkenti olan İstanbul başta olmak üzere   1.  Osmanlı Devleti yıkılmış, Avusturya-Macaristan İmparatorluğu
 2.  Selanik’in farklı etnik yapısı ve bulunduğu coğrafi konumu ne-  son Balkan ülkesi Arnavutluk’tur. Arnavutluk’un bağımsız ol-  memleketin diğer büyük şehirlerine göç etmişlerdir. Çünkü   parçalanmış, Rus Çarlığı ise rejim değişiklikleri yaşayarak Sov-
 deniyle Mustafa Kemal, farklı kültürleri ve düşünceleri yakın-  masıyla Osmanlıcılık düşüncesi etkinliğini tamamen yitirmiş-  zulüm ve katliamlardan kaçan Türklerin anavatanları olan bu   yet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği adını almıştır. Büyük devlet-
 dan tanıma olanağı bulmuştur. İnsanların dini, dili veya etnik   tir.  topraklar daha güvenliydi.  lerin yıkılması ya da parçalanmasının ardından daha küçük yeni
 kökeni ne olursa olsun ayrım gözetmeyen bir lider olmasında   3.  devletler ortaya çıkmıştır.
 Selanik’in siyasi, sosyal ve kültürel ortamında yetişmesinin öne-  Osmanlı Devleti,   Osmanlı Devleti,   Etkinlik No.: 5  2.  Rus Çarlığı yıkılmış, yerine SSCB (Sovyet Sosyalist Cumhuri-
 mi büyüktür. Mustafa Kemal’in yeni düşüncelere ve farklı ya-  Avrupa’daki   Balkan devletleri   yetler Birliği) kurulmuştur.
 şayış tarzlarına açık, eşitliğe ve özgürlüğe önem veren bir lider   topraklarının   karşısında aldığı   1.  Almanya’ya ait Goeben ve Breslav gemilerinin Çanakkale’ye   Osmanlı Devleti yıkılmış, yerine Türkiye Cumhuriyeti kurul-
 olmasında şehrin kozmopolit yapısı etkili olmuştur.  büyük bir kısmı-  yenilgi ile itibar   sığınmaları sonrasında tarafsızlığını  ilan etmiş olan Osmanlı   muştur.
 3.  Fransız İhtilali ile yayılmaya başlayan Milliyetçilik düşüncesi,   nı kaybetmiştir.   kaybı yaşamıştır.   Devleti’nin bu savaş gemilerini silahtan arındırması ve gemi   Avusturya-Macaristan İmparatorluğu parçalanmış, Avusturya
                personelini de gözetim altına alması gerekiyordu. Ancak bunu
 Balkan Savaşları,
 Osmanlı Devleti’ni olumsuz etkilemiştir. Osmanlının Balkan-  İttihat ve Terakki   yapmayıp gemilerin daha önce satın alınmış olduklarını öne sü-  Cumhuriyeti kurulmuştur.
 lardaki topraklarını kaybetmesinde milliyetçilik düşüncesinin   Osmanlı De-  Partisi yönetime   rülerek gemilere Yavuz ve Midilli adlarını verdi. Gemilere Türk
 etkisi büyüktür. Bu düşüncesinin etkisiyle bağımsızlığını kaza-  veti’ni yıkıma   el koymuştur.   bayrağı çekildi ve gemi personeline Osmanlı askeri üniforması   Alman İmparatorluğu yıkılmış, yerine Almanya Cumhuriyeti
 götürecek olan I.
 nan Yunanistan daha sonra Selanik’i de ele geçirmiştir.  Türkçülük   kurulmuştur.
 Dünya Savaşı’na   düşüncesi önem   giydirildi. Yaşanan bu gelişmeler Osmanlı Devleti’ni savaşa sü-
 4.  Öğrencilerin bilgi birikimi doğrultusunda; “Kişilerin yetişme-  da zemin hazır-  kazanmıştır.  rükleyen olayların başlangıcı olmuştur.  3.  Türkiye, Yugoslavya, Çekoslavakya, Polonya, Estonya, Letonya,
                                                              Litvanya
 sinde yaşanılan coğrafyanın büyük bir önemi vardır. Yaşanılan   lamıştır.  2.  Almanlar, İngiltere’nin daha önce sipariş edilen iki savaş gemisi-
 şehir, o şehrin etnik yapısı ve şehirdeki yaşam tarzı kişinin dü-  ni Türklere vermediğini, buna karşın Türk kara sularına sığınan   4.  Polonya ve Çekoslavakya savaş sonrası kurulan iki yeni devlet
 şüncelerini, olaylara bakışını, yaklaşımını etkiler. Yaşanılan ça-  iki Alman savaş gemisini Osmanlılara armağan ettikleri söyle-  olarak Almanya’nın yeni komşuları olmuştur.
 ğın koşulları da kişilerin düşünceleri üzerinde önemli bir etkiye   yerek propaganda yapmışlardır.
 sahiptir. Örneğin, Orta Çağ’da yaşayan bir kişi ile Yakın Çağ’da   Balkan   Etkinlik No.: 8
 yaşayan bir kişinin özgürlük, eşitlik, milliyetçilik gibi konulara   Savaşlarının  3.  Osmanlı Devleti tarafsızlığını ilan etmiş olmasına rağmen Al-
 dair görüşleri, yaşadıkları dönemin koşullarından dolayı tama-  sonuçları  manya’nın yanında savaşa girebileceğini, bu savaş gemilerinin   1.  Sykes-Picot Anlaşması. Çünkü Osmanlı Devleti’ni parçalamaya
 men farklı olur.” şeklinde cevaplar vermesi beklenmektedir.  kendilerine karşı kullanılabileceğini düşünüp gemileri teslim   ve yıkmaya karar vermiş bu devletler, kendi emelleri doğrultu-
                etmekte sakınca görmüş olabilir. Osmanlı Devleti’nin Alman-  sunda Osmanlı Devleti’nin topraklarını önceden kendi arala-
                ya’nın yanında savaşa girmesinden çekindiği için Osmanlı
 Etkinlik No.: 2  donanmasının güçlenmesini istememiş olabilir. Çünkü İngilte-  rında paylaşmazlarsa sonradan aralarında paylaşım konusunda
 Toprak   Osmanlı Devleti,   re’ye göre Osmanlı Devleti’nin Almanya ile birlikte hareket et-  anlaşmazlıklar yaşayabilirlerdi.
 1.  Osmanlı Devleti’nde eğitimde birlik bulunmamaktaydı. Ülke   kayıplarıyla   Balkan devletleri   mesi durumunda savaşın daha geniş bölgelere yayılma ihtimali   2.  I. Dünya Savaşı’ndaki gizli antlaşmalarla Sevr Barış Antlaşma-
 genelinde medreseler, Batı tarzı okullar ve azınlık okulları gibi   beraber Osmanlı   karşısında aldığı   ortaya çıkacak ve Almanya kuşatılmışlıktan kurtulabilecekti.   sı’nın şartları büyük ölçüde örtüşmektedir. Uyuşmayan tarafları
 farklı eğitim kurumları bulunmaktaydı. Bunların hepsi de kendi   Devleti’nin nüfu-  yenilgi ile itibar   Almanya,  Osmanlı  Devleti’nin  hammaddelerinden  ve  askerî   ise Rusya’nın savaş sürecinde rejim değişikliği yaşaması ve sa-
 amaçları doğrultusunda eğitim vermekteydi.  su azalmıştır.   kaybı yaşamıştır.   gücünden yararlanabilecekti. Ayrıca Osmanlı padişahı tüm   vaştan çekilmesi nedeniyle Rusya’ya vaatte bulunulan Boğazlar
 Kaybedilen   İttihat ve Terakki
 2.  Mustafa Kemal’in öğrenim hayatı, onun kişiliğinin ve düşün-  topraklardaki   Müslümanların halifesi olduğu için İngiltere, hâkimiyeti altın-  ve Anadolu’nun kuzey bölgesindeki topraklar üzerinde yeni bir
 celerinin oluşup geleceğin Atatürk’ü olarak yetişmesinde büyük   halk Anadolu’ya   Partisi yönetime   daki bölgelerde yaşayan Müslümanların ayaklanıp karışıklıklar   düzenlemeye gidilmesidir. Ayrıca İtalya’ya verilmesi öngörülen
 el koymuştur.
 bir öneme sahiptir. İlköğrenimini tamamladığı Şemsi Efendi   göç etmeye   çıkartabileceğinden endişe duyup Osmanlı Devleti’nin güçlü bir   toprakların bir kısmı da Yunanistan’a bırakılmıştır.
 Okulunun ve daha sonra devam ettiği askerî okulların modern   başlamıştır.  Türkçülük   donanması olmasını istememiş olabilir.  3.  Osmanlı Devleti Arabistan, Irak, Suriye, Filistin ve Lübnan gibi
 düşüncesi önem
 eğitim öğretim metodları uygulaması; askerî okullardaki öğret-  4.  Şehrin düşman eline geçmesinden çekinmişler ve tedbirler al-  Orta Doğu’daki topraklarının büyük bölümünü kaybetmiştir.
 menlerinin iyi yetişmiş, başarılı, vatansever kişiler olması onun   kazanmıştır.  mışlardır. Hükûmet, acil bir duruma karşı Anadolu yakasında
 fikirlerinin gelişmesinde ve olgunlaşmasında etkili olmuştur.   bir saat içinde harekete hazır iki özel tren bekletmiş, Eskişehir’e   4.  Osmanlı Devleti Orta Doğu’daki topraklarının büyük kısmı-
                                                              nı kaybetmiştir. Savaşın galip devletlerinden Fransa, Suriye ve
 3.  4.  Öğrencilerin bilgi birikimi doğrultusunda; “Bir devletin yüz-  taşınmayı tasarlamış, Babıali arşivleriyle bankalardaki altınları
 Polonya  yıllarca hâkim olduğu topraklardan çekilmesinden sonra o   Lübnan’da; İngiltere ise Irak ve Filistin’de manda adı altında ege-
 Çekya  Ukrayna  Rusya  Eskişehir’e göndermiştir.             menlik kurmuşlardır. Bu iki devletin güdümünde Arabistan da
 Slovakya  topraklarda yapmış olduğu mimari eserlerde, konuşulan dilde,
 Avusturya  Macaristan  Moldova                               ayrı devlet olarak ortaya çıkmıştır.
 Slovenya Hırvatistan  Romanya  inançta, gelenek ve göreneklerde kültürel izlerin etkileri görü-  Etkinlik No.: 6
 Bosna  lür. ” şeklinde cevaplar vermesi beklenmektedir.   5.  Sevr Barış Antlaşması imzalanmıştır. Antlaşmanın şartları San
 Hersek  Sırbistan
 İtalya  Karadağ Kosava Bulgaristan  Karadeniz
 Gürcistan
 X
 Makedonya  Ermenistan Azerbaycan  1.  Irak, Çanakkale, Sarıkamış ve Filistin cephelerinden bahsedi-  Remo’da hazırlanmıştır.
 Arnavutluk
 X  Türkiye     lebilir.
 X
 Yunanistan  Ege Denizi  Etkinlik No.: 4
             2.  Kut Savaşı’nda hem silah hem asker sayısı bakımından İngiliz-  Etkinlik No.: 9
 Suriye  İran
 Akdeniz  1.  Osmanlı Devleti’nin balkan topraklarını kaybetmesiyle bu coğ-  lerin daha avantajlı durumda bulundukları söylenebilir. Çünkü
 rafyada yaşayan Türk-Müslüman halk Anadolu’ya göç etmeye   Osmanlı Devleti, bölgedeki askerî birliklerini Çanakkale, Sa-
 Irak                                                      1.  Kara Fatma: Millî Mücadele’de Türk askeriyle beraber omuz
 Ürdün
 başlamıştır. Böylece bir yandan Osmanlının sınırları daralırken   rıkamış ve Filistin cephelerine kaydırdığı için Irak’ta az sayıda   omuza düşmanla çarpışmış, birçok cephede başarı kazanmıştır.
 Libya  bir yandan da bu sınırlar içerisindeki Türk- Müslüman nüfus   askere bırakmıştı.
 Mısır                                                        Halide Edip: Millî Mücadele’de halkın örgütlenmesi, bilinçlen-
 oranı artmıştır. Kaybettiği Balkan coğrafyasında ise Türk Müs-  mesi, kamuoyu oluşturulması özellikle millî birlik ve beraberlik
 lüman nüfus oranı azalmıştır.  3.  İngilizlerin “kara altın” adını verdikleri ürün petroldür. 18. yüz-
                yılın sonunda motorlu araçların gelişmesi, sanayinin ihtiyaç   sağlanması konularında katkı sağlayacak çalışmalarda bulun-
 2.  Osmanlı Devleti’nin savaşı kaybetmesi ile Bulgarlar, Sırplar ve   muştur.
 4.  Öğrencinin bilgi birikimi ve düşünceleri doğrultusunda soruya   duyduğu enerji talebinin artması ve askerî teknolojinin gerek-
 cevap vermeleri beklenmektedir.  Yunanlar, Türklerin yaşadığı köy ve kasabalara saldırıp onları   sinimleri doğrultusunda petrole olan ihtiyaç çoğalmış, bu ürün   2.  Millî Mücadele’ye katkıda bulunmuş kadın kahramanlarımıza
 göç etmeye zorlamıştır. Türk halkı mezalime uğramamak için   askerî ve ekonomik açıdan önem kazanmıştır.
 asırlardır yaşadıkları topraklarını kitleler hâlinde terk etmek   örnek olarak verilebilecek olası yanıtlar şunlardır: Şerife Bacı,
 Etkinlik No.: 3  zorunda kalmıştır. Güç koşullar altında göç etmeye çalışan halk   4.  Osmanlılar büyük bir zafer kazanmıştı. Bu zafer, Türk ordusu-  Halime Çavuş, Nezahat Onbaşı, Gördesli Makbule vb.
 açlık, bulaşıcı hastalık ve yol boyunca çetelerin düzenledikleri   nun, 1. Dünya Savaşı’nda İngilizlere karşı kazandığı ikinci zafer-  3.  Türk kadınının Millî Mücadele’de hem cephede hem de cep-
 1.  Balkanların siyasi haritası değişmiştir. Osmanlı Devleti, Mid-  baskınlar yüzünden çok büyük kayıplar yaşamıştır. Muhacirler   dir. Zor şartlarda dahi Türk ordusunun neler başarabileceğinin   he gerisinde katkıları çok büyüktür. Fabrika ve atölyelerde as-
 ye-Enez hattının batısında kalan balkan topraklarını kaybet-  tarihteki önemli örnekleri arasında yer almaktadır. İngiliz ordu-  kerlerin  dikim  ve  yiyecek  ihtiyaçlarını  karşılamışlar,  bunları
 138                                                                                               139
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145