Page 78 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 78

TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                    TÜRKİYE CUMHURİYETİ
 37  İNKILAP TARİHİ 12   Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  İNKILAP TARİHİ 12   38
                                                                        ve ATATÜRÇÜLÜK
 ve ATATÜRÇÜLÜK
             3. ÜNİTE > Atatürkçülük ve Türk İnkılabı  Kazanım 12.3.8: Atatürk ilke ve inkılaplarını oluşturan temel esasları Atatürkçü düşünce
                                          sistemi açısından analiz eder.
 Her sistemin, her değişim modelinin bir amacı vardır. Atatürkçü model de bir amaca yönelik   Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
 olarak oluşturulmuştur. Modelin birinci amacı çağdaşlaşmak, ikinci amacı da kalkınmak, böylece   Etkinlik İsmi  BÜYÜK DEHA  20 dk.
 “çağdaş uygarlık” düzeyine çıkmaktır.
             Amacı       Atatürkçü düşünce sistemini  inkılaplar bağlamında değerlendirebilme.  Bireysel
 Atatürkçü modelde “birlik”, “otorite” ve “eşitlik” kavramları, özellikle altı ilkede düşünsel yönünü   Yönerge  Metinlerden ve görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
 bulmuştur. Ulusal kimlik sorununun çözümü ülkede “birlik” sağlanması için zorunluydu. “Oto-
 rite” sorununun çözümü devletin varlığı ve güçlülüğü için gerekliydi. “Eşitlik” ise çağdaşlaşma ve
 yurttaşlık durumunun sağlam ve sağlıklı bir temele oturması için çok önemli bir koşuldu.

 Suna Kili, Atatürk Devrimi (Düzenlenerek alınmıştır.)


 3.  Atatürkçü modelde birinci amacının “çağdaşlaşmak” olarak belirtilmesi hakkında düşünceniz
 nedir?









 4.  “Birlik”, “otorite” ve “eşitlik” kavramları ile Atatürk ilkeleri arasındaki bağlantıyı (hangi ilkenin hangi
 kavram doğrultusunda kullanıldığını) aşağıdaki tablo üzerinde belirleyiniz.  Görsel 1: Mustafa Kemal Atatürk Çankaya   Görsel 2: Atatürk’ün kütüphanesi-Çankaya
              Köşkü’ndeki çalışma masasında
                                                               Atatürk Müze Köşkü
 Birlik  Otorite  Eşitlik

 ...................................................  ...................................................  Mustafa Kemal’in I. Dünya Savaşı’nda çok büyük bir asker olarak mesleğinin en üst temsilcilerin-
 ...................................................  ...................................................  ...................................................  den biri hâline gelmesi ile düşüncelerinin olgunlaşması paralellik içindedir. Ona göre “Osmanlı
 ...................................................  ...................................................  ...................................................  Devleti’nin savaşa girmesi büyük bir hata idi. Almanya mutlaka yenilecek ve Osmanlı Devleti’ni
 ...................................................  ...................................................  ...................................................  de peşinden sürükleyecektir.” Birkaç kez sorumluları bir an önce savaştan çekilmek için uyarır.
 ...................................................  ...................................................  ...................................................  Dikkate alınmaz. Türk ordusuna komuta eden Almanları hazmetmez. Akılcı bir çözüm yolu arar.
 ...................................................  ...................................................  ...................................................  Ziya Gökalp’in görüşlerini büyük ölçüde beğenir.
 ...................................................
                Ağır yenilgi, ülkenin parçalanması bu çerçeveyi pekiştirir. İstanbul’daki hükûmet âcizdir. Bu
                hükûmet ile hiçbir iş yapılamaz. En iyisi her şeye baştan başlamaktır. Millî egemenliğe vurgun-
                dur. Millî egemenlik, milliyetçilik ruhunu uyandıracaktır. Böylece zafer kazanılır. 1923’te kurulan
                cumhuriyet rejimini yaşatmak için geriye dönülemez. Akılcılık ve bilim yolu ile ilerlenecektir. Ya-
                radılışındaki dehasıyla o, yeni kurulan devletin yok olmaması için yüzlerce yıl denenen ama artık
                işleme gücünü tümden yitirmiş kurumlara dönülmemesi gereğini anlamıştı. Ayrıca 1911’den beri
                çarpıştığı emperyalizmin, tekrar oyununa gelmemek için bağımsızlıktan hiçbir ödün verilmeme-
                liydi. Bu olayları dönemin bütün aydınları yaşamışlardı. Bu olaylar o aydınları belki çok üzdü fa-
                kat Atatürk gibi düşünmeye sürükleyemedi. Demek ki ortam elverişli olsa da dâhilerin belirmesi
                tesadüfe bağlıdır. Böyle bir tesadüfün Türk milletine rastlaması tarihin büyük bir olayıdır.

                                             Ahmet Mumcu, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II (Düzenlenerek  alınmıştır.)



             1.  Atatürkçü düşünce sisteminin oluşmasını sağlayan etkenlerle ilgili nasıl bir çıkarımda bulunabilirsi-
                niz?








 76                                                                                                 77
 Hazırlayan: Selma MUSLU
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83