Page 76 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 76

TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                    TÜRKİYE CUMHURİYETİ
 36  İNKILAP TARİHİ 12   Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  İNKILAP TARİHİ 12   37
 ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                                        ve ATATÜRÇÜLÜK
             3. ÜNİTE > Atatürkçülük ve Türk İnkılabı  Kazanım 12.3.8: Atatürk ilke ve inkılaplarını oluşturan temel esasları Atatürkçü düşünce
                                          sistemi açısından analiz eder.
 teplilere parasız gösteriliyordu. Köyler için ayrıca  mekteplere istasyonlara gümrüklere orduya, do-  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
 sabit ve kısa 150 film sıhhat merkezleri vasıta-  nanmaya bütün teşkilat ve sıhhi müesseselere
 sıyla halka gösteriliyordu. Bu filmlerin mevzusu  dağıtılmıştı. Bu afişler verem, sıtma, frengi, süt,   Etkinlik İsmi  AKIL VE BİLİM  20 dk.
 verem, frengi, sivrisinek tehlikesi, diş bakımı, te-  trahom, diş temizliği, karasinek tehlikesi konula-  Amacı  Atatürk ilke ve inkılaplarını oluşturan temel esaslar ile ilgili çıkarımda bulunabilme.  Bireysel
 mizlik, güneş banyosu, nezleden korunma yolları  rında 13 ayrı konuyu işliyordu.
 gibi konulardandı. Ayrıca halkı sağlık açısından   Ayten Altıntaş, Sıhhiye ve Muavenet-i İçtimaiye Vekaleti   Yönerge  Metinlerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
 bilgilendirmek için bulaşıcı hastalıklar hakkın-  (Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı)
 da renkli afişler bastırılmış, bütün halkevlerine,   (Düzenlenerek alınmıştır.)
               Millî Mücadele kazanıldıktan sonra Atatürk’ün “Asıl iş şimdi başlıyor.” sözleri ile Ulusal Kurtuluş
               Hareketi’nin ikinci ve belki de esas aşaması olan “çağdaşlaşma” hamlesine hız verildiğini biliyo-
 2.  Sıhhat Vekâletinin halk sağlığının korunması adına film, afiş gibi kitle iletişim araçlarından yara-  ruz. Esasen Atatürk’ün evrensel niteliklerinden birisi de bir “çağdaşlaşma lideri” olmasıdır.
 lanma yoluna gitmesi hakkındaki yorumunuz nedir?
               Gerçekten Atatürk’ün temel inanışlarından ve onun düşünce sistemi olan Atatürkçülüğün un-
               surlarından biri de ilmin ve aklın rehberliği altında sürekli çağdaşlaşmadır. Başka bir deyiş ile
               her çağın ilim ve teknolojisinin rehberliği ve getirdiği yeniliklerin ışığında toplumun “çağdaşlaş-
               ma-modernleşme”yi sürdürmesidir.

 3.  Günümüzde küresel çapta etkili olan COVID-19 salgınıyla ilgili olarak ülkemizde alınan tedbirle-  İsmet Giritli, Atatürkçülük İdeolojisi (Düzenlenerek alınmıştır.)
 ri, Cumhuriyet’in ilk yıllarına ait salgın hastalık tedbirleri ile karşılaştırdığınızda benzer noktalar
 nelerdir?
             1.  Atatürk’ün Kurtuluş Savaşı’nın kazanılması sonrasında “Asıl iş şimdi başlıyor.” sözlerinden hareketle
                çağdaşlaşma hedeflerinde, ilme ve akılcılığa dayanan bir anlayışı zorunlu görmesini ne şekilde açıkla-
                yabilirsiniz?



 Cumhuriyet Dönemi’nde, çocuk sağlığını korumak ve daha sağlıklı bir
 kuşak yetiştirmek amacıyla uygulamaya konulan önemli projelerden
 biri de Trakya’daki “Azat Obaları” idi. Azat Obaları, okulların “azat” yani
 tatil döneminde açılan bir çeşit sağlık kampıydı. Bölgedeki hastalıklı ve
 cılız köy çocuklarının seçilerek alındığı bu kamplarda düzenli ve dengeli
 bir beslenme programı uygulanıyor ve böylece bu çocukları sağlıklarına   Akılcı yaklaşım, dünyaya ve evrene akıl gözü ile bakıp anlamaya çalışmaktır; somut gerçeklere
 kavuşturmak, daha gürbüz hale gelmelerini sağlamak amaçlanıyordu.  önem vermek, gerçeğe aykırı varsayımlara saplanıp kalmamaktır. Kendi istek ve hayallerimizi
               gerçek sanmak gafletinden kurtulup, var olan gerçekleri objektif (nesnel) şekilde değerlendirmek-
 Obalardaki temiz hava, bol gıda ve düzenli sağlık kontrolleri sayesin-  tir. Tarihin derinliklerindeki köklerimizden güç almayı bilerek, geçmişi akıl ve bilimin ışığında
 de cılız, bakımsız çocukların kilo almaları sağlandığı gibi hastalıklı ço-  yorumlayıp, kuvvet kaynağı olan sağlam değerlerimize sahip çıkmak fakat kişilere ve topluma
 cukların  sağlığına  kavuşması   Görsel 3: Saray Azat Obası-Tekirdağ   zarar veren, onları geriliğe, yoksulluğa sürükleyen, akla ve mantığa aykırı kurum ve görenekleri
 da sağlandı. Örneğin 1937   cesaretle değiştirebilmektir. Atatürk’ün önderliğinde gerçekleşen Türk İnkılabında böyle bir akıl-
 yılında Kırklareli’nde açılan   cılık anlayışı vardır.
 “Sergen Azat Obası”na gelen 86 çocuktan 20’si sıtmalıy-
 dı, 4’ünün de başlarında çeşitli yaralar vardı. Obada ge-  Turhan Feyzioğlu, Atatürk ve Fikir Hayatı. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II (Düzenlenerek alınmıştır.)
 çirdikleri 1 aydan sonra ise sıtmadan eser kalmadığı gibi
 başları yaralı çocuklar da iyileşti.
             2.  Türk inkılabının akılcılık anlayışına dayanarak, sorunlara çare ararken nasıl bir düşünce biçimi geliş-
 Murat Burgaç, Cumhuriyet Döneminde Trakya’da Örnek Bir Sağlık   tirilebilir?
 Görsel 4: Karaağaç Azat Obası-Edirne  Kampı Uygulaması: Azat Obaları (Düzenlenerek alınmıştır.)



 4.  Azat Obaları projesini Atatürk ilkelerinden hangileriyle ilişkilendirebilirsiniz?








 74                                                                                                 75
 Hazırlayan: Selma MUSLU
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81