Page 80 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 80

TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                    TÜRKİYE CUMHURİYETİ
 38  İNKILAP TARİHİ 12   Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  Ortaöğretim Genel Müdürlüğü  İNKILAP TARİHİ 12   39
 ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                                        ve ATATÜRÇÜLÜK
             4.ÜNİTE > İki Savaş Arasındaki Dönemde Türkiye ve Dünya  Kazanım: 12.4.1. Atatürk Dönemin’de Türkiye Cumhuriyeti’nin iç politika-
 2.  Mustafa Kemal Atatürk’ün “Almanya mutlaka yenilecek ve Osmanlı Devleti’ni de peşinden sürükle-  sında yaşanan önemli gelişmeleri açıklar.
 yecektir.” öngörüsünden ve “Türk ordusuna komuta eden Almanları hazmedemediği” bilgisinden ha-  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
 reketle bir asker olarak ne hissettiğini ve bu durumun hangi anlayışa karşı bağlılığını güçlendirdiğini   Etkinlik İsmi  DEMOKRATİKLEŞME YOLUNDA ADIMLAR  20 dk.
 söyleyebilirsiniz?
             Amacı      Atatürk Dönemi’nde demokratikleşme yolundaki adımları değerlendirebilme  Bireysel

              Yönerge  Aşağıda verilen metinlerden yola çıkarak soruları cevaplayınız.

              ÇOK PARTİLİ HAYATA GEÇİŞ DENEMELERİ VE KARŞILAŞILAN BAZI TEPKİLER
              Cumhuriyet Halk Fırkası: Mustafa Kemal, tasarladığı inkılâpları gerçekleştirmek amacıyla, birlik-
 Atatürk’ün birçok nutkunda aile hayatına, kadın haklarına, ruh gücüne ve sağlam karaktere önem   te uyum içinde çalışabileceği insanlardan oluşan Halk Fırkası’nı kurdu. 1923-1950 yılları arasında
 verdiği bilinmektedir. Ayrıca milleti için savaşlarda yaptığı fedakarlıklar ve gerçekleştirdiği in-  iktidarda kalan Halk Fırkası, ekonomide devletçilik sistemini benimsedi.
 kılaplarla hizmet etmiştir. Bu inkılapların korunmasını gençliğe emanet etmiştir. Bunun için de   Serbest Cumhuriyet Halk Fırkası: Atatürk, çok partili sisteme geçmek istiyordu. Fethi Okyar ‘ı ikna
 fikrî, ilmî, fennî ve bedenî olarak kuvvetli olmayı öğütlemiştir. “Muhtaç olduğun kudret, damar-  ederek SCHF’nın kurulmasını sağladı. (1930) Ekonomide liberalizmi benimseyen SCHF kurul-
 larındaki asil kanda mevcuttur!” diyerek güven vermiştir. “Yurtta barış, cihanda barış!” ilkesiyle   duktan kısa bir süre sonra rejim karşıtlarının odağı haline gelince, aynı yıl Fethi Okyar tarafından
 insana verdiği değeri vurgulamıştır. Ancak vatana göz dikenlere karşı daima uyanık olmayı ve   kapatıldı.
 vatan savunmasının kutsallığını hatırlatmıştır. Kendisi milletini düşman zulmünden kurtarmak   Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası: Kazım Karabekir, Rauf (Orbay), Dr. Adnan (Adıvar), Refet
 için çetin mücadeleler vermiş, başarıya ulaşmış ve barışı sağlamıştır.
              (Bele) ve Ali Fuat (Cebesoy) tarafından 1924 yılında Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası kuruldu.
 Konuşmalarında din konusuna çok değinmiştir. Hz. Muhammed’i daima saygıyla anmıştır. İslam   Devletçilik ve inkılâpçılık ilkelerinin uygulanmasına muhalefet eden TCF, ekonomide liberal sistemi
 Tarihi’ni çok iyi incelemiş ve konu üzerinde düşünmüştür. Yanlış dinî yorumlardan ve hurafeler-  benimsedi. Parti kısa bir süre sonra rejim karşıtlarının toplandığı bir mekez haline geldi. Doğuda
 den millete yarar gelmeyeceğini takdir etmiştir. Dinin özündeki akılcı, bilimci ve çağdaş ruhun   çıkan karışıklıklarda rolü olduğu için 3 Haziran 1925’de kapatıldı.
 ortaya konmasını istemiştir. Dünya işi ile ilgili kanunların TBMM tarafından çıkarılmasını sağ-
 lamıştır.
 Çubukçu, İ.A. ve diğerleri. (1986). Laiklik ve Din. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II. s. 279-280 (Alınmıştır.)


 3.  Verilen metnin içinden alınan pasajları Atatürkçülüğün temelini oluşturan hangi ilke ve inkılaplarla
 bağdaştırabilirsiniz?



 1  Muhtaç olduğun kudret, damarlarındaki asil kan-  .......................................................................
 .......................................................................
 da mevcuttur!
 2  Yurtta barış, cihanda barış!  .......................................................................
 .......................................................................

 3  Yanlış dinî yorumlardan ve hurafelerden millete   .......................................................................
 .......................................................................
 yarar gelmeyeceğini takdir etmiştir.
 4  Dinin özündeki akılcı, bilimci ve çağdaş ruhun   .......................................................................
 ortaya konmasını istemiştir.  .......................................................................

 5  Dünya işi ile ilgili kanunların TBMM tarafından   .......................................................................
 çıkarılmasını sağlamıştır.   .......................................................................
 6  Vatana göz dikenlere karşı daima uyanık olmayı ve   .......................................................................  Görsel: Türkiye Büyük Millet Meclisi Binası
 .......................................................................
 vatan savunmasının kutsallığını hatırlatmıştır.
 7  Aile hayatına, kadın haklarına önem verdiği bilin-  .......................................................................  1.  Atatürk neden çok partili hayata geçmek istemiştir? Demokrasi ile çok partili hayat arasında nasıl
 mektedir.  .......................................................................  bir ilişki kurarsınız?









 78                                                                                                 79
 Hazırlayan: Selma MUSLU
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85