Page 77 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 77

TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                                                                                                                TÜRKİYE CUMHURİYETİ
         37         İNKILAP TARİHİ 12                                 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                 İNKILAP TARİHİ 12          38
                                                                                                                                                                                       ve ATATÜRÇÜLÜK
                    ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                                                                                           3. ÜNİTE > Atatürkçülük ve Türk İnkılabı  Kazanım 12.3.8: Atatürk ilke ve inkılaplarını oluşturan temel esasları Atatürkçü düşünce
                                                                                                                                                         sistemi açısından analiz eder.
            Her sistemin, her değişim modelinin bir amacı vardır. Atatürkçü model de bir amaca yönelik                     Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
            olarak oluşturulmuştur. Modelin birinci amacı çağdaşlaşmak, ikinci amacı da kalkınmak, böylece                  Etkinlik İsmi                         BÜYÜK DEHA                                   20 dk.
            “çağdaş uygarlık” düzeyine çıkmaktır.
                                                                                                                            Amacı      Atatürkçü düşünce sistemini  inkılaplar bağlamında değerlendirebilme.   Bireysel
            Atatürkçü modelde “birlik”, “otorite” ve “eşitlik” kavramları, özellikle altı ilkede düşünsel yönünü            Yönerge  Metinlerden ve görsellerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
            bulmuştur. Ulusal kimlik sorununun çözümü ülkede “birlik” sağlanması için zorunluydu. “Oto-
            rite” sorununun çözümü devletin varlığı ve güçlülüğü için gerekliydi. “Eşitlik” ise çağdaşlaşma ve
            yurttaşlık durumunun sağlam ve sağlıklı bir temele oturması için çok önemli bir koşuldu.

                                                           Suna Kili, Atatürk Devrimi (Düzenlenerek alınmıştır.)


          3.  Atatürkçü modelde birinci amacının “çağdaşlaşmak” olarak belirtilmesi hakkında düşünceniz
              nedir?









          4.  “Birlik”, “otorite” ve “eşitlik” kavramları ile Atatürk ilkeleri arasındaki bağlantıyı (hangi ilkenin hangi
              kavram doğrultusunda kullanıldığını) aşağıdaki tablo üzerinde belirleyiniz.                                   Görsel 1: Mustafa Kemal Atatürk Çankaya           Görsel 2: Atatürk’ün kütüphanesi-Çankaya
                                                                                                                            Köşkü’ndeki çalışma masasında
                                                                                                                                                                              Atatürk Müze Köşkü
                         Birlik                       Otorite                     Eşitlik

                                            ...................................................  ...................................................  Mustafa Kemal’in I. Dünya Savaşı’nda çok büyük bir asker olarak mesleğinin en üst temsilcilerin-
                ...................................................  ...................................................  ...................................................  den biri hâline gelmesi ile düşüncelerinin olgunlaşması paralellik içindedir. Ona göre “Osmanlı
                ...................................................  ...................................................  ...................................................  Devleti’nin savaşa girmesi büyük bir hata idi. Almanya mutlaka yenilecek ve Osmanlı Devleti’ni
                ...................................................  ...................................................  ...................................................  de peşinden sürükleyecektir.” Birkaç kez sorumluları bir an önce savaştan çekilmek için uyarır.
                ...................................................  ...................................................  ...................................................  Dikkate alınmaz. Türk ordusuna komuta eden Almanları hazmetmez. Akılcı bir çözüm yolu arar.
                ...................................................  ...................................................  ...................................................  Ziya Gökalp’in görüşlerini büyük ölçüde beğenir.
                ...................................................
                                                                                                                              Ağır yenilgi, ülkenin parçalanması bu çerçeveyi pekiştirir. İstanbul’daki hükûmet âcizdir. Bu
                                                                                                                              hükûmet ile hiçbir iş yapılamaz. En iyisi her şeye baştan başlamaktır. Millî egemenliğe vurgun-
                                                                                                                              dur. Millî egemenlik, milliyetçilik ruhunu uyandıracaktır. Böylece zafer kazanılır. 1923’te kurulan
                                                                                                                              cumhuriyet rejimini yaşatmak için geriye dönülemez. Akılcılık ve bilim yolu ile ilerlenecektir. Ya-
                                                                                                                              radılışındaki dehasıyla o, yeni kurulan devletin yok olmaması için yüzlerce yıl denenen ama artık
                                                                                                                              işleme gücünü tümden yitirmiş kurumlara dönülmemesi gereğini anlamıştı. Ayrıca 1911’den beri
                                                                                                                              çarpıştığı emperyalizmin, tekrar oyununa gelmemek için bağımsızlıktan hiçbir ödün verilmeme-
                                                                                                                              liydi. Bu olayları dönemin bütün aydınları yaşamışlardı. Bu olaylar o aydınları belki çok üzdü fa-
                                                                                                                              kat Atatürk gibi düşünmeye sürükleyemedi. Demek ki ortam elverişli olsa da dâhilerin belirmesi
                                                                                                                              tesadüfe bağlıdır. Böyle bir tesadüfün Türk milletine rastlaması tarihin büyük bir olayıdır.

                                                                                                                                                            Ahmet Mumcu, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II (Düzenlenerek  alınmıştır.)



                                                                                                                            1.  Atatürkçü düşünce sisteminin oluşmasını sağlayan etkenlerle ilgili nasıl bir çıkarımda bulunabilirsi-
                                                                                                                               niz?








          76                                                                                                                                                                                                      77
                                                                                      Hazırlayan: Selma MUSLU
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82