Page 75 - T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 75

TÜRKİYE CUMHURİYETİ                                                                                                                                                TÜRKİYE CUMHURİYETİ
         36         İNKILAP TARİHİ 12                                 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                 İNKILAP TARİHİ 12          37
                    ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                                                                                                                                                       ve ATATÜRÇÜLÜK
                                                                                                                           3. ÜNİTE > Atatürkçülük ve Türk İnkılabı  Kazanım 12.3.8: Atatürk ilke ve inkılaplarını oluşturan temel esasları Atatürkçü düşünce
                                                                                                                                                         sistemi açısından analiz eder.
          teplilere parasız gösteriliyordu. Köyler için ayrıca  mekteplere istasyonlara gümrüklere orduya, do-             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Tarihsel Analiz ve Yorum Becerisi
          sabit ve kısa 150 film sıhhat merkezleri vasıta-  nanmaya bütün teşkilat ve sıhhi müesseselere
          sıyla halka gösteriliyordu. Bu filmlerin mevzusu  dağıtılmıştı. Bu afişler verem, sıtma, frengi, süt,             Etkinlik İsmi                         AKIL VE BİLİM                                20 dk.
          verem, frengi, sivrisinek tehlikesi, diş bakımı, te-  trahom, diş temizliği, karasinek tehlikesi konula-          Amacı     Atatürk ilke ve inkılaplarını oluşturan temel esaslar ile ilgili çıkarımda bulunabilme.  Bireysel
          mizlik, güneş banyosu, nezleden korunma yolları  rında 13 ayrı konuyu işliyordu.
          gibi konulardandı. Ayrıca halkı sağlık açısından   Ayten Altıntaş, Sıhhiye ve Muavenet-i İçtimaiye Vekaleti       Yönerge  Metinlerden yararlanarak soruları cevaplayınız.
          bilgilendirmek için bulaşıcı hastalıklar hakkın-                (Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı)
          da renkli afişler bastırılmış, bütün halkevlerine,                     (Düzenlenerek alınmıştır.)
                                                                                                                              Millî Mücadele kazanıldıktan sonra Atatürk’ün “Asıl iş şimdi başlıyor.” sözleri ile Ulusal Kurtuluş
                                                                                                                              Hareketi’nin ikinci ve belki de esas aşaması olan “çağdaşlaşma” hamlesine hız verildiğini biliyo-
          2.  Sıhhat Vekâletinin halk sağlığının korunması adına film, afiş gibi kitle iletişim araçlarından yara-            ruz. Esasen Atatürk’ün evrensel niteliklerinden birisi de bir “çağdaşlaşma lideri” olmasıdır.
              lanma yoluna gitmesi hakkındaki yorumunuz nedir?
                                                                                                                              Gerçekten Atatürk’ün temel inanışlarından ve onun düşünce sistemi olan Atatürkçülüğün un-
                                                                                                                              surlarından biri de ilmin ve aklın rehberliği altında sürekli çağdaşlaşmadır. Başka bir deyiş ile
                                                                                                                              her çağın ilim ve teknolojisinin rehberliği ve getirdiği yeniliklerin ışığında toplumun “çağdaşlaş-
                                                                                                                              ma-modernleşme”yi sürdürmesidir.

          3.  Günümüzde küresel çapta etkili olan COVID-19 salgınıyla ilgili olarak ülkemizde alınan tedbirle-                                                        İsmet Giritli, Atatürkçülük İdeolojisi (Düzenlenerek alınmıştır.)
              ri, Cumhuriyet’in ilk yıllarına ait salgın hastalık tedbirleri ile karşılaştırdığınızda benzer noktalar
              nelerdir?
                                                                                                                            1.  Atatürk’ün Kurtuluş Savaşı’nın kazanılması sonrasında “Asıl iş şimdi başlıyor.” sözlerinden hareketle
                                                                                                                               çağdaşlaşma hedeflerinde, ilme ve akılcılığa dayanan bir anlayışı zorunlu görmesini ne şekilde açıkla-
                                                                                                                               yabilirsiniz?



           Cumhuriyet Dönemi’nde, çocuk sağlığını korumak ve daha sağlıklı bir
           kuşak yetiştirmek amacıyla uygulamaya konulan önemli projelerden
           biri de Trakya’daki “Azat Obaları” idi. Azat Obaları, okulların “azat” yani
           tatil döneminde açılan bir çeşit sağlık kampıydı. Bölgedeki hastalıklı ve
           cılız köy çocuklarının seçilerek alındığı bu kamplarda düzenli ve dengeli
           bir beslenme programı uygulanıyor ve böylece bu çocukları sağlıklarına                                             Akılcı yaklaşım, dünyaya ve evrene akıl gözü ile bakıp anlamaya çalışmaktır; somut gerçeklere
           kavuşturmak, daha gürbüz hale gelmelerini sağlamak amaçlanıyordu.                                                  önem vermek, gerçeğe aykırı varsayımlara saplanıp kalmamaktır. Kendi istek ve hayallerimizi
                                                                                                                              gerçek sanmak gafletinden kurtulup, var olan gerçekleri objektif (nesnel) şekilde değerlendirmek-
           Obalardaki temiz hava, bol gıda ve düzenli sağlık kontrolleri sayesin-                                             tir. Tarihin derinliklerindeki köklerimizden güç almayı bilerek, geçmişi akıl ve bilimin ışığında
           de cılız, bakımsız çocukların kilo almaları sağlandığı gibi hastalıklı ço-                                         yorumlayıp, kuvvet kaynağı olan sağlam değerlerimize sahip çıkmak fakat kişilere ve topluma
                                                cukların  sağlığına  kavuşması   Görsel 3: Saray Azat Obası-Tekirdağ          zarar veren, onları geriliğe, yoksulluğa sürükleyen, akla ve mantığa aykırı kurum ve görenekleri
                                                da sağlandı. Örneğin 1937                                                     cesaretle değiştirebilmektir. Atatürk’ün önderliğinde gerçekleşen Türk İnkılabında böyle bir akıl-
                                                yılında Kırklareli’nde açılan                                                 cılık anlayışı vardır.
                                                “Sergen Azat Obası”na gelen 86 çocuktan 20’si sıtmalıy-
                                                dı, 4’ünün de başlarında çeşitli yaralar vardı. Obada ge-                                Turhan Feyzioğlu, Atatürk ve Fikir Hayatı. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II (Düzenlenerek alınmıştır.)
                                                çirdikleri 1 aydan sonra ise sıtmadan eser kalmadığı gibi
                                                başları yaralı çocuklar da iyileşti.
                                                                                                                            2.  Türk inkılabının akılcılık anlayışına dayanarak, sorunlara çare ararken nasıl bir düşünce biçimi geliş-
                                                  Murat Burgaç, Cumhuriyet Döneminde Trakya’da Örnek Bir Sağlık                tirilebilir?
           Görsel 4: Karaağaç Azat Obası-Edirne        Kampı Uygulaması: Azat Obaları (Düzenlenerek alınmıştır.)



          4.  Azat Obaları projesini Atatürk ilkelerinden hangileriyle ilişkilendirebilirsiniz?








          74                                                                                                                                                                                                      75
                                                                                      Hazırlayan: Selma MUSLU
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80