Page 20 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 20

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12            8

             1.ÜNİTE> Giriş  Kazanım A.4.5: Metindeki anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını ve bunların işlevlerini belirler.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Okuma Becerisi

             Etkinlik İsmi                      Edebiyatta Psikoloji                                 20 dk.
             Amacı      Metindeki anlatım biçimlerini ve düşünceyi geliştirme yollarını ayırt edebilme.            Bireysel


             Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                   Eser ve Psikoloji

               Sanatçının psikolojisini, bilinçaltı dünyasını ortaya çıkarmak, davranışlarını açıklamak aynı zaman-
               da eserlerini yorumlamak, eserlerindeki kişilerin psikolojisini açıklamak için psikanalizden yarar-
               lanılır.  Freud sanatçının yaratma eylemi ile psikanaliz arasında sıkı bir ilişki bulur ve bilinçaltının
               yaratmadaki rolünü belirlemeye çalışır.

               Sanatçının kişiliği ile eserleri arasında sıkı bir bağ vardır. Yazarın hayatında yer alan olaylar, içinde
               yaşadığı koşullar, aile ortamı, okuduğu kitaplar, başından geçen aşklar vb. bütün bunlar yazarın ki-
               şiliğinin ve dolayısıyla eserlerinin iyi anlaşılması için gerekli bilgiler sayılır. Denir ki bu bilgiler sa-
               yesinde yazarın inançları, dünya görüşü, psikolojik durumu saptanırsa eserlerini bu bilgiler ışığında
               inceleyerek sağlam yorumlara ve değerlendirmelere varabiliriz. Böyle düşünenler şuna inanmakta-
               dır: Eserin gerçek anlamı, yazarın kafasında düşündüğü, tasarladığı, dile getirmek istediği anlamdır.
               Bunun için yazarın ruhuna ve kafasına sızabilir ve eseri meydana getiren duyguları, fikirleri keşfe-
               debilirsek eserin gerçek anlamını kavrar, yorumlar ve yazarın yapmak istediğini yapıp yapamadığına
               bakarak eserin başarı derecesini ölçebiliriz. Yazarlar eserlerinde kendi kişiliklerini yansıttıklarına
               göre, bu eserlerden yazarın kişiliğini çıkarabiliriz.

               (…)
               Eserin gerçek anlamı yazarın düşündüğü anlamdır. Bu iddianın doğru olduğunu sanmıyoruz. Ya-
               zarın anlatmak istediği ile anlattığı şey her zaman aynı olmaz. Eğer yazarın kendi yorumunu yazı
               desteklemiyorsa yazar kendi yorumu için ayrıcalık iddia edemez. Yorumun metne dayanması şart-
               tır; metnin desteklemediği bir yorum kabul ettiremez kendini. Yazarın amacı olan anlamla eserin
               anlamı aynı olmayabilir. Bundan ötürü eserin yorumlanmasında son söz, eseri yaratan sanatçının
               değildir. Yazar da eseri karşısında bizim gibi okurdur. Eserin bir tek yorumu yoktur. Her çağ, hatta
               her eleştirici yeni yorumlar getirebilir. Ancak bazı hallerde sanatçıya başvurduğumuzda esere hangi
               açıdan bakacağımızı anlar ve bundan yararlanarak eseri daha doğru yorumlayabiliriz. O halde eseri
               değerlendirirken yazarın amacına başvurmak işe yaramaz mı? Bazen de yarar.

                                                                   Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri



             1.   Yazar, bir eserin veya yazarın iyi anlaşılabilmesi için bazı bilgilerin gerekli olduğunu ifade etmiştir.
                  Yazar bu bilgileri aktarırken hangi düşünceyi geliştirme yollarından yararlanmıştır?




















                                                                                                    19
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25