Page 402 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 402

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12          199

              7.ÜNİTE> Söylev (Nutuk)    Kazanım A.4.13: Yazar ve metin arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi                Kürsüde Bir İstanbul Hanımefendisi                         20 dk.
                                                                                                     Bireysel
             Amacı      Yazar ve metin arasındaki ilişkiyi açıklayabilme.

              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                 Kubbealtı Akademi Seminerlerinin Açılış Konuşması
             Aziz ve değerli misafirlerimiz,

             Sözümüze başlamadan evvel, Kubbealtı Akademi Seminerleri’nin
             açılış merasimine teşrifinizden dolayı arkadaşlarım ve şahsım nâ-
             mına teşekkürlerimizle beraber hürmetlerimizi bildirerek hoş gel-
             diniz derim.
             (…)
             Temennimiz şudur ki: Akl-ı selimine ve millî şuuruna kastedilen,
             böylece de irfan hayatı ve içtimaî hassasiyeti zâiflemiş olan mille-
             timiz, üstüne serpilen ölü toprağının rehâvetinden silkinip uyan-
             sın. Ve derinlerinde gizlenmiş olarak bekleyen millî cevheriyle yüz
             yüze gelip, bir bâ’s-ı-bâ’del-mevt hamlesiyle, yeniden dünya niza-
             mının içinde bir muvazene unsuru olmak imtiyazını elde edebil-  Görsel: Sâmiha Ayverdi
             sin.

             (…)
             İşte, âdeta bir kaos içinde, yönünü ve gayesini göremeden, el yordamıyla yürümekte olan gençliğe,
             mimarisi samimiyet, ihlas, ilim gerekçeleri ve sanat değerleri olan mütevazı ve iddiasız bir müesseseye
             sahip olmayı ve böylece de, bir müşterek hafıza ve ideale ihtiyaç duyan bu genç vatan evlatlarına kasıt-
             sız ve katışıksız sohbet imkânları hazırlamayı, millî ve içtimaî bir icbâr olarak hisseden cemiyetimiz,
             bize yardımlarını vaad eden muhterem ve değerli profesörlerimizin de müzaheretleri ile (…) çatısını
             kurmuş bulunuyor.

             (…)
             Her müessese gibi, bu da içtimaî bünyenin bir talebi ve zorlaması neticesi olarak, memleketin kuca-
             ğında hayata gözlerini açmıştır. Kubbealtı Seminerleri bu sene Edebiyat, Tarih, İktisat ve İktisat Tarihi
             mevzularında haftada iki gün faaliyette bulunacaktır. Ancak bir üçüncü serbest günde, Kubbealtı’na
             davetli olarak uğrayacak zevâtın; gençlerle, musîki, san’at ve san’at tarihi sohbetleri yapacakları keyfi-
             yetidir.
             (…)
             Siz değerli vatanperver Türk aydınlarının alâka ve desteğini beklediğimizi beyân eylerken cümleyi
             hürmetle selâmlarım efendim.
                                                       Sâmiha Ayverdi, Millî Kültür Mes’eleleri ve Maârif Dâvâmız


             Kelime Dağarcığı:
             aklıselim: Sağduyu. basübadelmevt: Diriliş. beyan: Bildirme. icbar: Zorlama, zorunda bırakma. irfan: Kültür.
             keyfiyet: Durum. muvazene: Denge. müessese: Kurum. müzaheret: Yardım etme, arkalama, destekleme, arka çıkma.
             zevat: Kişiler, zatlar.





                                                                                                   401
   397   398   399   400   401   402   403   404   405   406   407