Page 406 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 406

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12          201

              7.ÜNİTE> Söylev (Nutuk)    Kazanım A.4.14: Türün ve dönemin/akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sıralar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi                     Hitabetler ve Hatipler                                25 dk.
                                                                                                     Bireysel
             Amacı      Söylev türünün gelişimi ile ilgili yorumda bulunabilme. Türün önde gelen yazar ve eserlerini tanıyabilme.

              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)

                                                Spor ve Vücudumuz

             (…)
             Hareket beşikten mezara kadar her zihayat olan ferdin vasfı farikası. Doğan yavrunun gıdaya, havaya,
             ziyaya gösterdiği ihtiyaç kadar unutulmuş tabiî ve mübrem bir ihtiyaç... İçinde yaşadığımız asırda o
             kadar büyük faaliyetlere şahit oluyoruz ki buna doğrudan doğruya hareket asrı demek çok muvafık
             olur. Hareket vücudumuzun bir nevi devasıdır. Yalnız bünye ve mizaca, iklim ve muhite göre nevi ve
             miktarı tehalüf eder. Toplumuzu oluşturan tüm bireylerin sağlıklı olabilmesi için sporu hayatlarının
             bir parçası olarak kabul etmelerini teşvik ve tavsiye ederim. Benim sizlere tavsiye ettiğim şeyler ne
             hoca ister, ne alet ister, ne salon ister. Hoca kendiniz, alet vücudunuz. Vakit yok demeyiniz, biraz
             iradenize hâkim olunuz. Önceleri biraz zor gelir. Fakat alıştıktan sonra bırakmak istemeyeceksiniz.
             Onları yapmadan keyfiniz yerine gelmeyecektir. O halde genç kalmak istiyorsanız hareketi seviniz ve
             vücudunuzu muntazam her gün işletiniz.
             (…)

             Size jimnastiği tarif ederken onun bir gıda gibi doğumdan ölüme kadar herkese lazım olduğunu, ha-
             yatımızın hareketle kaim olduğunu, yalnız hareket gıdasının nevi ve miktarının bilinmesinin elzem
             olduğunu söylemiştim. Jimnastik her yaşta kadın ve erkek bütün halkın her gün yapmaya mecbur
             olduğu millî bir vazifedir.
             Her zaferin, galebenin temini için sıhhatin ve bazen ahlâkın feda edilmesi terviç edilemez. Spora heves
             eden gençler onun mahiyetini iyi anlamaları lazımdır. Spor vücudun kuvvet ve çevikliğini idame ve
             irade kuvvetini tezyit eden şuurlu bir vasıtadır. Hayat mücadelesine hazırlanacak gençlerde ilk arana-
             cak şey sıhhattir ve bu sıhhatli vücutların mensup oldukları millete faydaları dokunması için vücutları
             gibi fikirlerinin de ahlâklarının da tekâmülü şarttır. Aksi takdirde spor, mahdut bir zümrenin ihtira-
             sını tatminden ve yalnız seyrinden zevk alan atıl bir cemaatin heyecanlarını teskinden ileri gidemez.

                                                                     Selim Sırrı Tarcan, Radyo Konferanslarım
             Kelime Dağarcığı:
             farika: Bir şeyi benzerlerinden ayırt etmeye yarayan durum veya öge. galebe: Galibiyet.   mahdut: Dar, basit.
             muvafık: Uygun. mübrem: Vazgeçilmez.  tehalüf etmek: Birbirine aykırı olmak. tekâmül: Gelişim.   terviç etmek: Bir
             düşünceyi tutmak, desteklemek. tezyit: Çoğaltma. zihayat: Eskimiş.

             1. Selim Sırrı Tarcan, verdiği konferanslarda hatiplik gücünü kullanarak Cumhuriyet neslinin spor
                bilinci ve kültürünün oluşmasına büyük katkı sağlamıştır. Siz ileride sanat, spor, siyaset, bilim alan-
                larının hangisinde söylev vererek anılmak isterdiniz? Niçin?















                                                                                                   405
   401   402   403   404   405   406   407   408   409   410   411