Page 408 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 408

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12          202

              7.ÜNİTE> Söylev (Nutuk)    Kazanım A.4.14: Türün ve dönemin/akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sıralar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi

             Etkinlik İsmi                       Tekerlek Dönüyor                                    20 dk.
                                                                                                     Bireysel
             Amacı      Türün devamlılığını, yaygınlığını ifade ederken yazarlarını tanıyabilme.

              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)

                                               Ömer Naci’nin Hatipliği

             (…)
             Bütün Osmanlı milletini temsil eden bu Meclisler hakikati söyleyecek, ölecek ve hakikati ilan etmek-
             ten bir dakika geri durmayacaktır (alkışlar).
             (…)

             Eğer onlarda mertlik, namus varsa, hak varsa, hakikat varsa bizde de ölmeğe hazır bir sîne, bir sîne-i
             hamiyyet vardır (alkışlar). Ve sonra size hakiki ordudan, bugün kan ağlayan vatanın şarkı, garbı teh-
             likede iken hakikaten bu vatanı tutmak için azmeylemiş olan Osmanlı Ordusu’ndan bahsedeceğim.
             O da bizimle beraberdir. Ölünceye kadar ve öldürünceye kadar. (Alkışlar) (Müzâkere kâfi sadâları).

             (...)
                                                                                Fethi Tevetoğlu, Ömer Naci
             Kelime Dağarcığı:
             hamiyet: Bir insanın kendi yurdunu, ulusunu ve ailesini koruma çabası. müzakere: Bir konuyla ilgili fikir alışverişinde
             bulunma.


             1. Meşrutiyet Dönemi’nin en coşkulu, en heyecanlı “açık hava hatibi” olarak anılan Ömer Naci’ye ait
                elimizde birkaç metin dışında söylev bulunmamaktadır.  Geçmişteki bazı söylevlerin günümüze
                ulaşırken bazılarının ulaşamamasını nasıl açıklarsınız?


















             2.  (…) özellikle batı toplumu, söylevi toplumla iletişimin baş aracı saymıştır. Bu nedenle söylevin
                 çeşitli türleri gelişmiştir. (…) İlk söylev örneklerine siyasa alanında rastlıyoruz. Daha sonra ba-
                 tıda bilimsel söylev, hukuksal söylev, dinsel söylev büyük gelişmeler göstermiştir. Bilim adamı,
                 bilimini yaptığı ölçüde toplulukları buna inandırmak zorundadır da. Gerçekten de bilimin var
                 oluş nedeni de budur. Onu topluluklara aktarmak, başka bir deyişle bilimi toplulukların yararına
                 sunmak, yararcı düşüncenin baş amacıdır. Bir bilim adamının, derinleştiği bilim dalında inandı-
                 rıcı konuşmalar yapmasını söylevle bağdaştırabiliriz ancak.
                 (…)

                                                                   Adnan Binyazar, Türk Dili Söylev Özel Sayısı



                                                                                                   407
   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413