Page 468 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 468

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12


                                                CEVAP ANAHTARLARICEVAP ANAHTARLARI

             Etkinlik No.: 201                              Etkinlik No.: 204
             1.  Olası cevap: En çok ilgi duyduğum alan sanat olduğu için bu alan-  1.  Metinde soru işareti yanıt gerektirmeyen, herhangi bir konuda bil-
                da söylev vererek anılmak isterdim. Sanat konusunda söylev ver-  gi almaktan çok onaylama ve bir duyguyu verme amacıyla kullanıl-
                mek beni çok mutlu eder. Duygu ve düşüncelerimi söylev yoluyla   mıştır. Bu kullanım, anlatıma akıcılık sağlarken konuşmacının da
                karşımdaki kitleye aktarmak diğer alanlara göre daha çok ilgimi   kendi fikrinin doğruluğunu onaylatmasına ve dinleyenleri yönlen-
                çekmektedir.                                  dirmesine katkı sağlamıştır.
             2.  Meşrutiyet Dönemi'nde önceki dönemlere göre daha özgür bir   2.  Olası cevap: Noktalama işaretleri olmaksızın bir yazının anlaşıl-
                ortam olduğu için söylev türündeki eserlerin sayısında bir artış   ması mümkün değildir. Cümlenin ne zaman bittiği, duygunun
                olmuş, pek çok sanatçı bu türde eserler vermiştir. Meşrutiyet'in   nerede verilmesi gerektiği, hatibin jest, mimik, hareket ve tutumla-
                yarattığı bu özgürlükle sanatçılar toplumsal, kültürel ve sanatsal   rının nasıl olduğu noktalama işaretleri ile anlaşılır. Hatibin konuş-
                konularda söylev türünde pek çok eser verebilmiştir.  masında belirttiği anlam, noktalama işaretleri kullanılarak ortaya
             3.  Olası cevap: Ben yazar olsaydım destan türünde söylev türünün   konulmaktadır.
                sağlamış olduğu kolaylıklardan ve imkânlardan yararlanmak is-  3.  Olası cevap:  Eğitim hayatının tamamlanmasıyla öğrenmenin
                terdim. Çünkü destan türü söylev türünü içinde barındırmaya   sona erdiğini düşünülür. Oysa diploma, sadece bir anahtardır. Bu
                uygun bir türdür. Kahramanlık duygusuyla seslenmeyi, tarihî ve   anahtarı kullanarak meslek hayatında araştıran, keşfeden, hep ile-
                sosyal olayları diğer türlere daha fazla içerdiği için destan türü   riye yönelik hedefler koyan bireyler için aslında her şey daha yeni
                içinde söylev türünü kullanmayı düşünür ve bunu yazacağım   başlamaktadır. Eğitim çağı boyunca kazanılan değer ve bilgilerin
                eserde uygulardım.                            geliştirilmesiyle bir gelecek oluşturulur.
             Etkinlik No.: 202
             1.  Olası cevap: Geçmişteki kimi söylevler, kaydedilme noktasında
                titizlik gösterilmediği için, teknoloji kayıt imkânı tanımadığı için
                günümüze gelememiştir. Türk edebiyatında da söyleve mutlaka
                çok başvurulmuştur ama insanların sadece dinlemekle yetinmeleri,
                sözleri kalıcı kılmaya çaba sarf etmemeleri, teknolojinin bu nokta-
                da yardıma yetişememesi, bugünkü gibi hayatın her anını kayde-
                den iletişim imkânlarından mahrum oluş, çoğu söylevin ömrünün
                insan ömrüyle sınırlı kalmasına yol açmıştır. Bugüne ulaşanlar ise
                çok önemli şahsiyetlerin kimi söylevleridir. Ortamdaki dinleyici-
                lerden birinin kayıt konusunda görevli olması ya da özel ilgisiyle/
                tercihiyle dinlediklerini notlara, anılara dökme hassasiyeti taşıması
                bazı söylevleri günümüze ulaştırmıştır. Bu durum hem imkânlarla
                hem zihniyetle açıklanabilir.
             2.  Olası Cevap:  Evet, düşünüyorum. Toplumla iletişimin olduğu
                her zeminde söylev türüne ihtiyaç duyulabilir. Sözlü ya da yazılı,
                kendini  topluma anlatmak,  onları  etkilemek, fikirleri değiştir-
                mek isteyen herkes söyleve yönelebilir. Özellikle sosyal bilimle-
                rin her kolu, bir noktada söylev türüyle alışveriş durumundadır.
             3.  Olası cevap: Katlıyorum. İnsanların konuşma hürriyeti, düşünce-
                lerini topluma aktarma özgürlüğü olduğu zaman hitabet de vardır.
                Gelişmesi de yine özgürlük ortamında mümkün olacaktır. Özgür-
                lük yoksa içeriği boşalmış cümlelerle sadece hâkim fikirleri tekrar-
                layan bireyler, iyi söylevler veremez ve türün gelişmesine de gerçek
                anlamda katkı sağlayamazlar.
             4.  Olası cevap: Yazar Nazan Bekiroğlu’ndan bir akademik söylev
                dinlemek isterdim.

             Etkinlik No.: 203
             1.  Noktalı virgül, ögeleri arasında virgül bulunan sıralı cümleleri bir-
                birinden ayırmak, virgüller ise birbiri ardınca sıralanan eş görevli
                kelime ve kelime gruplarının ayırmak için kullanılmıştır.
             2.  Birinci cümledeki “ahlâk” kelimesi bugünkü imlada “ahlak” şek-
                linde yazılır. Yazarların önerilen kurallara uymayarak kendi imla
                anlayışını yazısında uygulamak istemesi, çeşitli dil kurumlarının
                imla ilgili farklı önerilerde bulunması ve Türk Dil Kurumunun
                (TDK) zaman içinde kurallarda değişikliğe gitmesi imladaki farklı
                tutumlara sebep olarak gösterilebilir.
             3.  Paragrafta; yaşananların, gözlemlerin olduğu gibi, ayrıntısıyla, gü-
                zel ve çirkin yönleri ayırt edilmeden romanda anlatılmasının esas
                alındığı roman anlayışı dile getirilmektedir.



                                                                                                   467
   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473