Page 465 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 465

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                         Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARICEVAP ANAHTARLARI

          2.  Olası cevaplar:                            Etkinlik No.: 189
             Avantajları: İnternet ortamında uzaktan eğitim sürecindeki gibi
             iletişim devam eder, gönderici mesajları alıcıya ulaştırır. Meyda-  1.  Özellikle savaş dönemlerinde bir milletin birlik ve beraberliği
             na gitmek yerinde konuşmayı evde masanın başında dinlemek   önemli bir husustur. Millet düşmana karşı birlik olursa onun
             zahmetsizdir; aynı anda başka işlerle de ilgilenebiliriz. Daha   azim ve kararlılığını yıkacak bir güç yoktur. Ancak millet ayrılı-
             kolay, konforlu ve zaman kaybı yaşamadan olması bu iletişimin   ğa düşerse düşmanları karşısında yenilmeye mahkûm olur. Zira
             avantajlarıdır.                                Türk milleti Millî Mücadele yıllarında düşmana karşı tek yürek
             Dezavantajları: Konuşmacı, sözlü yolla kitlelere ulaşırken insanla-  olmuş ve vatan toprağının parçalanmasına hatta yok olmasına
             rın bir bütün olarak aynı atmosfer içinde güçlü bir duygusal pay-  izin vermemiştir.
             laşımı söz konusudur. Dinleyenler çok yönlü bir ilişkiler ağı orta-  2.  Olası cevaplar: Bu vaazın Anadolu halkı üzerinde etkili olduğu
             sında mesajı aldıklarında duygusal etki çok daha yoğun olur, mesaj   düşünülebilir. Çünkü bu metin seçilmiş kelimelerden oluşması,
             daha güçlü şekilde yerine ulaşır. Evde bu etkiden mahrum kalınır.  halkın millî ve dinî duygularına hitap etmesi bakımından etkile-
          3.  Olası Cevaplar: Evet, her ikisi de hem faydaya hem estetiğe önem   yici bir metindir. Yine bu metin birçok cephede bulunan asker-
             veriyor. Bu yönüyle ikisi arasında benzerlikten söz edilebilir.   lere gönderilmiştir. Halkın bilinçlenmesi, işgal kuvvetlerine karşı
                                                            birlikte olunması ve dolayısıyla düşmanların yurttan atılmasında
             Hayır, söylev estetiği ihmal edip mesaja odaklanabilir.  etkili olmuştur.
           Etkinlik No.: 187                            3.  Olası cevaplar: Böyle durumlarda milletimizin bağımsızlığını
                                                            korumak için hemen öne atılmamız ve bu uğurda gazi ya da şehit
          1.  Olası Cevap: Yol arkadaşlarım, değerli dinleyiciler, aziz milletim   olmayı göze almamız gerekir. Böylelikle ecdadımıza layık insan-
             vb.                                            lar olmaya çalışırız. Aksi takdirde düşmanlar tarafından vatanı-
          2.  a) Hatip, bu tür ifadelerle dinleyiciyi/okuyucuyu daha kolay yön-  mızın işgal edilmesini önleyemeyiz. Bu yüzden vatanın her ferdi
               lendirir, ikna eder, ona birtakım fikirleri aşılar. Diyalog tarzında,   mücadeleye atılmak için kimseden emir beklememeli, istiklal
               etkileşimli ifadeler, iletişime hedef kitleyi dahil ederek daha sağ-  için canı pahasına vatanını korumalıdır.
               lıklı, güçlü ve ikna edici bir konuşmaya katkıda bulunur.   4.  Bu cümlelerde geçen  paçavra kelimesiyle Mehmet Akif, Sevr
             b) Konuşmacının kendisiyle iletişime geçtiğini duymak; dinleyi-  Antlaşması’nı anlatmaya çalışmaktadır. Bu antlaşma ülkemizi
               cinin konuyu, fikri, yorumu daha iyi anlamasını, aktarılmak   parçalamayı hatta Türk ülkesini ve milletini yok etmeyi amaç-
               istenen duyguya daha hızlı katılmasını sağlar. İletişime muha-  layan bir antlaşmadır. Bu bakımdan Akif, bu antlaşmayı paçavra
               tabı dahil etmek tekdüzeliği kırarak dinleyicinin konuşmayı   olarak isimlendirmekte ve milletimize düşmanları ülkemizden
               takibini de kolaylaştırır.                   kovarak bu paçavrayı parçalamaları gerektiğini ifade etmektedir.
          3.  Olası Cevap: Evet, sayabiliriz. Üslup, yazarın dili kendine özgü   Etkinlik No.: 190
             kullanımıdır; ona özgü kelime ve söz sanatı tercihleri de üslubun
             yansıdığı noktalardır.                     1.  a) Değer; bir milletin sahip olduğu sosyal, kültürel, ekonomik
          4.  Olası cevaplar:                                 ve bilimsel değerlerini kapsayan maddi ve manevi ögelerinin
                                                              bütünüdür. Metindeki konuşmada vatan sevgisi, vatan topra-
             Yorumlanabilir. İfadeler yoğun bir kırgınlık ve üzüntü hâlini   ğının kutsallığı, fedakârlık, dayanışma, iş birliği, kahraman-
             yansıtıyor. Yazar, derin bir keder içinde. Ancak hassas bir insan   lık, yiğitlik, Allah inancı, sorumluluk alma, yardımseverlik
             böyle duygular yaşayabilir. Dolayısıyla yazarın duygusal olduğu   gibi millî ve manevi değerlere yer verilmiştir.
             düşünülebilir.
             Yorumlanamaz. Vatanını seven, o kötü günleri yaşayan herkes   b) Mehmet Emin Yurdakul, konuşmasında bu değerlere bilinç-
                                                             li olarak yer vermiştir. Bu değerler aracılığı ile dinleyicilerde
             böyle cümleler sarf eder. Duygusallık değil gerçekçilik olarak yo-
             rumlanmalı.                                     millî bilinci uyandırmak, halkı işgallere karşı koymaya ve
                                                             Millî Mücadele’ye destek olmaya teşvik etmek istemiş olabilir.
           Etkinlik No.: 188                                 Dinleyicileri heyecanlandırmayı ve etkilemeyi de amaçlamış
                                                             olabilir. Sorunun cevabı yoruma açıktır.
          1.  Her ikisine de aittir. Alıcıyı harekete geçiren ifadeler söylev üs-  c) Olası cevap: Millî ve manevi değerlerimiz sanat eserlerinde iş-
             lubunda gördüğümüz bir özelliktir. Ancak Osman Gazi de hi-  lenmelidir. Çünkü sanat, ahlaki değerleri ve tarihî olayları in-
             yerarşinin en üstünde yer aldığı için yöneticilik konumu gereği   san merkezli olarak ele alır. Ayrıca, millî ve evrensel değerlerin
             çevresindekilere seslenişlerinde böyle bir üslubu benimsemiş ol-  öğretilmesinde, aktarılmasında sanat eserleri etkili bir araçtır.
             malıdır. Yani bu özellik hem söylev hem Osman Gazi üslubunun
             yansımasıdır.                              2.  Olası cevap: Millî Mücadele yılları Türk milletinin varoluş müca-
                                                            delesi verdiği yıllardır. Bu dönemde yapılan mitingler ve konuş-
          2.  a) Hedef kitleyi/muhatabı devreye sokan ifadeler, coşkunluk,   maların Kurtuluş Savaşı’nın hazırlık aşaması olduğu söylenebilir.
               açıklık, akıcılık vb.                        Bu konuşmalar, millî birliğin sağlanmasına ve direniş için ka-
             b) Olası cevap: Söylev de şarkı gibidir. Bizi bir heyecana, bir duy-  muoyu oluşturulmasına aracı olmuştur. Halkın, devletin içinde
               guya taşır. Şarkıda nakarat nasıl coşkuyu, akıcılığı arttırıyor,   bulunduğu durumu fark etmesini ve Millî Mücadele’yi destekle-
               duyguyu  pekiştirmeye  yardım  ediyorsa  söylevdeki  anlamlı   mesini sağlamıştır.
               tekrarlar da aynı amaçlara hizmet eder.
                                                         Etkinlik No.: 191
          3.  Olası cevap: Üslup kişiye özgü anlatımdır. O hâlde söylevi görüp
             metnin kime ait olduğunu tahmin etmek mümkündür. Gereken,   1.  İlgili cümlede milletlerin yükselmesi ve düşmesine gerekçe olarak
             o hatibin üslup özelliklerini tanıyacak kadar metinleriyle karşılaş-  milletin ekonomisi olduğu görüşü ortaya konmuştur. Başka bir kişi
             mış olmaktır. Eğer eserin sahibini tanımıyorsak elbette kime ait   bu yükseliş ve düşüşü başka bir olguya (din, bilim ve teknik vs.) bağ-
             olduğunu da belirleyemeyiz. Bir başka gereken nokta da hatibin   layabilir. Dolayısıyla bu cümlelerde ortaya konan görüşlerin geçerli-
             kendine has anlatım tavrı olup olmamasıdır. Eğer diğer hatipler   liği ve doğruluğu kişiden kişiye değişebilir niteliktedir.
             gibi sesleniyor, kişisel bir tavır sergilemiyorsa herkes gibi konu-  2.  Olası cevap: Bir milletin yükselişinde bilimsel düşünce ve buna
             şuyor/yazıyorsa metin ayırıcı özellik göstermez dolayısıyla bir   bağlı olarak bilim ve teknik en önemli etkendir. Bir ülkenin kal-
             üsluptan bahsedilemez.                         kınması ve refaha kavuşması bilime verdiği değer ölçüsünde ger-


          464
   460   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470