Page 466 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 466
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12
CEVAP ANAHTARLARICEVAP ANAHTARLARI
çekleşir. Bir millet ekonomik olarak güçlü olmak istiyorsa bilime Etkinlik No.: 194
yatırım yapmalıdır. Bilimden uzaklaştıkça milletlerin düşüşü
başlar. 1. Olası cevap: III. Selim coşkulu ifadeleriyle askerlerine karşı yol
3. “tarihin ve tecrübenin belirlediği bu gerçek”, “tarih araştırılırsa” gösterici ve cesaretlendirici bir yaklaşım sergilemiştir. Geçmişte
gibi ifadelerle tarih biliminin verilerine başvurularak cümlelerde yaşananları ve ayetleri örnek göstererek yurt savunmasının yüce
ortaya konan görüşlerin doğruluğu pekiştirilmektedir. Bir cüm- bir görev olduğunu kendi bakış açısıyla kişisel görüş ve yorum-
lede ifade edilen görüşlerin doğruluğu çeşitli bilim alanlarındaki larını katarak askerlerine aktarmıştır. Askerlerinin moralini yük-
verilere başvurularak güçlendirilebilir. sek tutmak ve onları yüreklendirmek için ifadelerini dinî temel-
lere dayandırmıştır. Askerleri; birlik ve beraberliğe davet etmede
Etkinlik No.: 192 dinin etkili bir yol olması, aynı düşünce ve hedef etrafında top-
lama arzusu konuşmacının, böyle bir tavır sergilemesine neden
1. Yorum ifade etmektedir. olmuş olabilir.
Olası cevap: Muhteşem Halterci 2. Olası cevap: Konuşmacının toplum içinde ya da meslek hayat-
2. Bilgi aktarırdı. Çünkü konferans türünde heyecandan çok derin- larında insanlara yol gösterme, onları bilinçlendirme gibi rolleri
likli bilgi verme, merak ve öğrenme isteğine seslenme söz konu- olabilir. Konuşmacı yaşadığı zamanı gerçekçi ve nesnel bir biçim-
sudur. de aktarmayı amaçlar. Ancak söylev metinleri yer yer duygu ve
coşku uyandıran ifadeleri barındırdığı için konuşmacının, tama-
3. Olası cevap: Müsabakadaki detayları daha fazla anlatırdım. Kaç kg men tarafsız davranması mümkün değildir. Metinde de III. Selim
ağırlık kaldırdığını söylerdim. Rakipler karşısındaki gücünü, yarış- askerlerinin güven duygusunu artırmak ve morallerini yükselt-
ma sürecindeki detayları aktararak daha da vurgulardım. mek için öznel ifadelere yer vererek bunu göstermiştir.
4. Gerekçelendiriyor. Sporcunun müsabakayı büyük bir farkla kazan- 3. Yazma etkinliği öğrencinin hayal gücüne ve birikimine göre şe-
ması; Türk bayrağının göndere çekilmesine, İstiklal Marşımızın killenecektir. Bakış açısı, içten, coşkulu ve yönlendirici ifadelere
okunmasına vesile olması; dünyanın hayranlığını kazanması gibi yer verilmesi paragrafta belirleyici ölçütler olacaktır.
gerekçeler yeterlidir.
Olası cevap: Arkadaşlar hepinize merhaba! Salgından dolayı
5. Olası cevaplar: Evet değerlendirmeli. Kamuoyu oluşturmak, geniş evlere kapandığımız bu dönemde yeniden gezip görüp eğlene-
kitlelere seslenmek için bu tür ortamlar elbette değerlendirilmelidir. bileceğimiz günleri iple çekiyorum. Evet, hepimiz korkunç bir
Hayır, bu tutumu yanlış buluyorum. O zeminlerde sadece yapılan işe bilimkurgu filminin içinde gibiyiz. Görülmeyen bir düşmanla
odaklanılmalı ve ona uygun mesajlar verilmelidir. savaşıyoruz âdeta. Yaşadıklarımızın gerçek olup olmadığını
eminim ki hepimiz sorguluyor ve kötü bir rüyadan uyanmayı
Etkinlik No.: 193 bekliyoruz. Arkadaşlar! Bu süreçteki birlikteliğimiz, kurallara
uymamız, duyarlı olmamız çok önemli. Biz gençler olarak üze-
1. Doğrudur. Hatip tarafsız olmak zorunda değildir. Öznel bakış rimize düşeni yapmalı, bir araya gelmemeye özen göstermeli ve
açısını, kişisel tavırlarını söylevinde sergileyebilir, kitleleri kendi maske kullanımıyla ilgili herkese örnek olmalıyız.
görüşleri doğrultusunda etkileyebilir, ikna edebilir. Taraflı ya da
tarafsız olmak hatibin kendi seçimidir. Etkinlik No.: 195
2. Olası cevaplar: Katılıyorum. Amaç üretmenin zevkini yaşamak- 1. Söylevin İslam dinine ait unsurlar içerdiğini, Müslümanların
tır. Ben yarışmayı kaybetsem de eseri ortaya çıkarmış olmam ve toplandığı bir camide verildiğini ve metnin din ağırlıklı bir söy-
üretim sürecinde edindiğim tecrübe benim için teselli edicidir lev olduğunu düşünüyorum.
hatta gerçek ödüldür.
Katılmıyorum. Eserin üretim sürecinde ödül kazanma arzusu 2. a) Seyirci, Osmanlı'nın yıkılma sürecinde İslamcılık anlayışı ile
beni güdüler. Bu amaç için gayret ediyorsam bunun dışındaki Müslümanların birlik ve beraberliğinin istendiğini, vatanın
süreç mutluluk verse de benim için esas ödül olamaz. bölünmezliğinin de bu kaynaşmaya bağlandığını anlar. Ayrı-
ca Müslümanların küslükten, geçimsizlikten, bölünmelerden
3. a) Olası cevap: uzak, hep birlikte çalışmaları gerektiği vurgusunu da fark eder.
Değerli Misafirlerimiz, b) Millî Mücadele Ruhu. Anlatılan dönem, vatanın tehlikede
Sergimize hepiniz hoş geldiniz! olduğu Millî Mücadele Dönemi. Birtakım fikrî bölünmeler-
Öğrencilerim bana planlarını anlattıkları gün, bu sıra dışı le farklı kurtuluş çarelerinin arandığı; Müslümanların Batı
sergiyi gözümde tam canlandıramamıştım ama onlara gü- karşısında bilim ve teknolojide geride kaldığı; dünya ve din
vendim ve zamanla gördüm ki onlar ne yapmak istediklerini işlerinde istenilen düzeyi yakalayamadığı ancak birlik içinde
gerçekten çok iyi biliyorlar. Ben onlara sadece ihtiyaç duy- kurtuluş mücadelesine yönlendirildikleri bir dönem.
duklarında destek oldum. Bıkmadan usanmadan aylarca bu
özel etkinlik için hazırlandılar. Önce sanat akımlarını araş- 3. Olası cevaplar: Yaşadığı dönemin şartlarına bağlarım. Millî Mü-
tırdılar ardından sanat tarihinin en özel portrelerini seçtiler. cadele Dönemi’nin en zor günleri. Vatan tehlikede. Yazar, hem
Çeşitli malzemelerle o tabloları yeniden yorumladılar; tasa- milletin gücünü birleştirmesini engelleyen birtakım fikirlerin
rılarını kâğıtlar, mukavvalar, yağlı boylarla görünür kıldılar. hem tembelliğin varlığından mustarip. Ona göre Müslümanların
Ama bitmedi elbette. Bu kez de canlandırma için rol dağılı- birliği ve azmi, içinde bulunulan zor şartlardan çıkmak için akla
mı yaptıktan sonra kostüm arayışına girdiler. Bu noktada ne gelebilecek temel çarelerdir.
kadar girişimci öğrencilere sahip olduğumuza bir defa daha Yazarın inanmışlığına, idealizmine ve tutarlılığına bağlarım.
şahit oldum. Gördüğünüz gibi makyajla, peruk ve diğer ak- Âkif, İslamiyet’in değerlerine sıkı sıkı bağlı bir şair. Dolayısıyla
sesuarlarla tabloların canlı birer parçası olmayı başardılar. inancından hareketle ısrarla önerilerde bulunuyor.
Karşınızda İnci Küpeli Kız, Mona Lisa, Köylü Kadın, Frida
Kahlo… Sanata karşı ilgi ve yeteneklerinden gurur duydu- Etkinlik No.: 196
ğum öğrencilerime emeklerinden dolayı tek tek teşekkür 1. Olası cevap: Söylenebilir. Milliyetçilik, bağımsızlık fikri üzerine
ediyorum. temellendirilen, bir milletin devamlılığını, çıkarlarını, kendine
b) Olası cevap: Bizimle heyecanımızı paylaştığınız, yanımızda oldu- has üstün değerlerini savunan bir hareket. Milletlerin varoluş
ğunuz için hepinize çok teşekkür ediyorum. mücadelesi verdiği savaş dönemlerinde yazarlar da mitinglerle,
465