Page 466 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 466

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12


                                                CEVAP ANAHTARLARICEVAP ANAHTARLARI
                çekleşir. Bir millet ekonomik olarak güçlü olmak istiyorsa bilime   Etkinlik No.: 194
                yatırım yapmalıdır. Bilimden uzaklaştıkça milletlerin düşüşü
                başlar.                                    1.  Olası cevap: III. Selim coşkulu ifadeleriyle askerlerine karşı yol
             3.  “tarihin ve tecrübenin belirlediği bu gerçek”, “tarih araştırılırsa”   gösterici ve cesaretlendirici bir yaklaşım sergilemiştir. Geçmişte
                gibi ifadelerle tarih biliminin verilerine başvurularak cümlelerde   yaşananları ve ayetleri örnek göstererek yurt savunmasının yüce
                ortaya konan görüşlerin doğruluğu pekiştirilmektedir. Bir cüm-  bir görev olduğunu kendi bakış açısıyla kişisel görüş ve yorum-
                lede ifade edilen görüşlerin doğruluğu çeşitli bilim alanlarındaki   larını katarak askerlerine aktarmıştır. Askerlerinin moralini yük-
                verilere başvurularak güçlendirilebilir.      sek tutmak ve onları yüreklendirmek için ifadelerini dinî temel-
                                                              lere dayandırmıştır. Askerleri; birlik ve beraberliğe davet etmede
             Etkinlik No.: 192                                dinin etkili bir yol olması, aynı düşünce ve hedef etrafında top-
                                                              lama arzusu konuşmacının, böyle bir tavır sergilemesine neden
             1.  Yorum ifade etmektedir.                      olmuş olabilir.
                Olası cevap: Muhteşem Halterci             2.  Olası cevap: Konuşmacının toplum içinde ya da meslek hayat-
             2.  Bilgi aktarırdı. Çünkü konferans türünde heyecandan çok derin-  larında insanlara yol gösterme, onları bilinçlendirme gibi rolleri
                likli bilgi verme, merak ve öğrenme isteğine seslenme söz konu-  olabilir. Konuşmacı yaşadığı zamanı gerçekçi ve nesnel bir biçim-
                sudur.                                        de aktarmayı amaçlar. Ancak söylev metinleri yer yer duygu ve
                                                              coşku uyandıran ifadeleri barındırdığı için konuşmacının, tama-
             3.  Olası cevap: Müsabakadaki detayları daha fazla anlatırdım. Kaç kg   men tarafsız davranması mümkün değildir. Metinde de III. Selim
                ağırlık kaldırdığını söylerdim. Rakipler karşısındaki gücünü, yarış-  askerlerinin güven duygusunu artırmak ve morallerini yükselt-
                ma sürecindeki detayları aktararak daha da vurgulardım.  mek için öznel ifadelere yer vererek bunu göstermiştir.
             4.  Gerekçelendiriyor. Sporcunun müsabakayı büyük bir farkla kazan-  3.  Yazma etkinliği öğrencinin hayal gücüne ve birikimine göre şe-
                ması; Türk bayrağının göndere çekilmesine, İstiklal Marşımızın   killenecektir. Bakış açısı, içten, coşkulu ve yönlendirici ifadelere
                okunmasına vesile olması; dünyanın hayranlığını kazanması gibi   yer verilmesi paragrafta belirleyici ölçütler olacaktır.
                gerekçeler yeterlidir.
                                                              Olası  cevap:  Arkadaşlar  hepinize merhaba!  Salgından  dolayı
             5.  Olası cevaplar: Evet değerlendirmeli. Kamuoyu oluşturmak, geniş   evlere kapandığımız bu dönemde yeniden gezip görüp eğlene-
                kitlelere seslenmek için bu tür ortamlar elbette değerlendirilmelidir.   bileceğimiz günleri iple çekiyorum. Evet, hepimiz korkunç bir
                Hayır, bu tutumu yanlış buluyorum. O zeminlerde sadece yapılan işe   bilimkurgu filminin içinde gibiyiz. Görülmeyen bir düşmanla
                odaklanılmalı ve ona uygun mesajlar verilmelidir.  savaşıyoruz âdeta. Yaşadıklarımızın gerçek olup olmadığını
                                                              eminim ki hepimiz sorguluyor ve kötü bir rüyadan uyanmayı
             Etkinlik No.: 193                                bekliyoruz. Arkadaşlar! Bu süreçteki birlikteliğimiz, kurallara
                                                              uymamız, duyarlı olmamız çok önemli. Biz gençler olarak üze-
            1.  Doğrudur.  Hatip  tarafsız  olmak  zorunda  değildir.  Öznel  bakış   rimize düşeni yapmalı, bir araya gelmemeye özen göstermeli ve
               açısını, kişisel tavırlarını söylevinde sergileyebilir, kitleleri kendi   maske kullanımıyla ilgili herkese örnek olmalıyız.
               görüşleri doğrultusunda etkileyebilir, ikna edebilir. Taraflı ya da
               tarafsız olmak hatibin kendi seçimidir.      Etkinlik No.: 195
            2.  Olası cevaplar: Katılıyorum. Amaç üretmenin zevkini yaşamak-  1.  Söylevin İslam dinine  ait unsurlar  içerdiğini, Müslümanların
               tır. Ben yarışmayı kaybetsem de eseri ortaya çıkarmış olmam ve   toplandığı bir camide verildiğini ve metnin din ağırlıklı bir söy-
               üretim sürecinde edindiğim tecrübe benim için teselli edicidir   lev olduğunu düşünüyorum.
               hatta gerçek ödüldür.
               Katılmıyorum. Eserin üretim sürecinde ödül kazanma arzusu   2.  a) Seyirci, Osmanlı'nın yıkılma sürecinde İslamcılık anlayışı ile
               beni güdüler. Bu amaç için gayret ediyorsam bunun dışındaki   Müslümanların birlik ve beraberliğinin istendiğini, vatanın
               süreç mutluluk verse de benim için esas ödül olamaz.  bölünmezliğinin de bu kaynaşmaya bağlandığını anlar. Ayrı-
                                                                ca Müslümanların küslükten, geçimsizlikten, bölünmelerden
            3.  a) Olası cevap:                                 uzak, hep birlikte çalışmaları gerektiği vurgusunu da fark eder.
                  Değerli Misafirlerimiz,                     b)  Millî  Mücadele  Ruhu.  Anlatılan  dönem,  vatanın  tehlikede
                  Sergimize hepiniz hoş geldiniz!               olduğu Millî Mücadele Dönemi. Birtakım fikrî bölünmeler-
                  Öğrencilerim bana planlarını anlattıkları gün, bu sıra dışı   le farklı kurtuluş çarelerinin arandığı; Müslümanların Batı
                  sergiyi gözümde  tam canlandıramamıştım ama onlara gü-  karşısında bilim ve teknolojide geride kaldığı; dünya ve din
                  vendim ve zamanla gördüm ki onlar ne yapmak istediklerini   işlerinde istenilen düzeyi yakalayamadığı ancak birlik içinde
                  gerçekten çok iyi biliyorlar. Ben onlara sadece ihtiyaç duy-  kurtuluş mücadelesine yönlendirildikleri bir dönem.
                  duklarında destek oldum. Bıkmadan usanmadan aylarca bu
                  özel etkinlik için hazırlandılar. Önce sanat akımlarını araş-  3.  Olası cevaplar: Yaşadığı dönemin şartlarına bağlarım. Millî Mü-
                  tırdılar ardından sanat tarihinin en özel portrelerini seçtiler.   cadele Dönemi’nin en zor günleri. Vatan tehlikede. Yazar, hem
                  Çeşitli malzemelerle o tabloları yeniden yorumladılar; tasa-  milletin gücünü birleştirmesini engelleyen birtakım fikirlerin
                  rılarını kâğıtlar, mukavvalar, yağlı boylarla görünür kıldılar.   hem tembelliğin varlığından mustarip. Ona göre Müslümanların
                  Ama bitmedi elbette. Bu kez de canlandırma için rol dağılı-  birliği ve azmi, içinde bulunulan zor şartlardan çıkmak için akla
                  mı yaptıktan sonra kostüm arayışına girdiler. Bu noktada ne   gelebilecek temel çarelerdir.
                  kadar girişimci öğrencilere sahip olduğumuza bir defa daha   Yazarın inanmışlığına, idealizmine ve tutarlılığına bağlarım.
                  şahit oldum.  Gördüğünüz gibi makyajla, peruk ve diğer ak-  Âkif, İslamiyet’in değerlerine sıkı sıkı bağlı bir şair. Dolayısıyla
                  sesuarlarla tabloların canlı birer parçası olmayı başardılar.   inancından hareketle ısrarla önerilerde bulunuyor.
                  Karşınızda İnci Küpeli Kız, Mona Lisa, Köylü Kadın, Frida
                  Kahlo… Sanata karşı ilgi ve yeteneklerinden gurur duydu-  Etkinlik No.: 196
                  ğum  öğrencilerime  emeklerinden  dolayı  tek  tek  teşekkür   1.  Olası cevap: Söylenebilir. Milliyetçilik, bağımsızlık fikri üzerine
                  ediyorum.                                   temellendirilen, bir milletin devamlılığını, çıkarlarını, kendine
                b) Olası cevap: Bizimle heyecanımızı paylaştığınız, yanımızda oldu-  has üstün değerlerini savunan bir hareket. Milletlerin varoluş
                  ğunuz için hepinize çok teşekkür ediyorum.  mücadelesi verdiği savaş dönemlerinde yazarlar da mitinglerle,


                                                                                                   465
   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471