Page 462 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 462

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12


                                             CEVAP ANAHTARLARIAP ANAHTARLARI
                                             CEV
                                                              b) Muhtemel cevap şu şekilde olabilir
             Etkinlik No.: 172
                                                                 Noktalama    Cümleniz    Noktalama İşaretini
             1.  Olası Cevap: Toplumların evrensel bir nitelik kazanmış düşün-  İşareti  Kullanım Gerekçeniz
                celeri olmasına rağmen hâlen ulusal nitelikte düşünceleri de             Bilinmeyen, kesin
                vardır. Deneme türünde daha çok yazarın kişisel düşünceleri   Ankara’dan Antalya’ya   olmayan veya şüpheyle
                ön plandadır. Dolayısıyla farklı ulusların herhangi bir konudaki   Soru işareti  arabayla üç saatte (?)   karşılanan yer, tarih vb.
                düşüncelerini öğrenmenin bir yolu da o toplumun deneme ya-  gitmiş.      durumlar için kullanılır.
                zarlarını okumaktan geçer. Bu metinleri okuyarak herhangi bir   Efendiler, bilirsiniz
                konuda başka bir ulusun neler düşündüğünü gözlemleyebiliriz.   ki hayat demek,   Hitap için kullanılan
                Bu durum bize başka bir bakış açısı kazandırdığı gibi düşünme   Virgül  mücadele, müsademe   kelimelerden sonra
                                                                                         konur.
                yöntemimizi geliştirmemizi de sağlayabilir.                demektir.
                                                                           … derken şehrin   Alıntılarda başta, ortada
             2.  Olası Cevap: Melih Cevdet Anday deneme türü dışında asıl   öte başından boğuk   ve sonda alınmayan
                ününü şiirleriyle kazanmıştır. Yeni bir şiir akımı (Garip Akı-  Üç nokta  boğuk sesler gelmeye   kelime veya bölümlerin
                mı) geliştirmiş ve kendinden sonra gelen nesilleri etkilemiştir.   başladı…  yerine konur.
                Dolayısıyla Melih Cevdet Anday’ın denemelerinde şiir ve sanat
                konusunu işlemesi olabildiğince doğaldır.   Etkinlik No.: 174
             3.  Olası Cevap: 1940’lı yıllara kadar denemenin yeterince gelişme-  1.  a) Kelimeler arasında “-den…-a, ve, ile, ila, arasında” anlamlarını
                mesinin nedeni olarak bireyselleşme olgusunun toplumda yeteri
                kadar gelişmemesi gösterilebilir. Deneme türü yazarın kişisel ve   vermek için kullanılır:
                orijinal görüşleri üzerine kurulan edebî bir türdür. Dolayısıyla   Türkçe-İngilizce sözlüklerin tamamını yutsa bu kadar bilgi edi-
                bireysel derinliğin ve kişisel üslubun oluşmadığı bir toplumda   nemezdi.
                deneme türünün gelişmesi de                    b) Cümle içinde ara sözleri veya ara cümleleri ayırmak için ara söz-
                pek kolay değildir. Kırklı yıllardan sonra modernleşmenin de   lerin veya ara cümlelerin başına ve sonuna konur:
                etkisiyle bireyselleşmenin artması bu türdeki gelişimi de hızlan-  Âşık Veysel -tıpkı Karacaoğlan gibi- ayrılık, yoksulluk ve ölümü
                dırmıştır.
                                                                şiirleriyle ölümsüzleştirmiştir.
             Etkinlik No.: 173                             2.  a) Olası  Cevap: Sabır isteyen şeyler genellikle güzel sonuçlanır.
                                                                Atalarımız “Sabır ile koruk helva olur.” demişler. Sınava hazırla-
             1.  Metinde vurgulanmak istenen düşünce: İnsanın bulunduğu du-  nan bir öğrenciyi düşünelim. O süreç; yorucu, zor bir süreçtir.
                rumun  ve  mekânın  bunaltıcılığından,  yoğunluğundan,  gürül-  Eğlenmek, gezmek, müzik dinlemek, televizyon izlemek gibi
                tüsünden ve keşmekeşinden dolayı sürekli bir arayış içerisinde   şeylere ayırdığı vakti sınırlaması gerekir. Ama sınavın sonucunda
                olduğudur. İnsan böyle durumlarda sığınacak bir liman, çalacak   bütün bu sıkıntıları unutur. Emek vermeden sahip olsa kıymetini
                bir kapı arar. Bazen bir kitaba sığınır bazen kitaptaki bir kahra-  bilecek miydi? Ne kadar emek verdiyse sonucu o kadar değerli
                man olur ancak insan gerçek mutluluğu doğaya sığınarak elde   olmaz mı?
                edebilir. Çünkü bizi her şeye rağmen kucaklayan en iyi dostu-  b) Olası Cevap: Kıymet Bilmek
                muz doğadır.
                                                           3.  Olası Cevap: Daha çok bir fincan kahve elde edebilmek adına
             2.  a) Olası Cevap: İnsan hep başka’nın peşindedir. Elindekinin değeri-  sarf edilen emek üzerinde durulmuş. Önümüze gelen bir tas
                  ni, yanındakinin kıymetini bilmez bazen. Elinde varken, yanında   çorba veya bir çayda bile ne kadar emek olduğunu düşündüm.
                  bulunurken, bir şeye sahipken, kıymet bilmek yerine değer ver-
                  memek gafletine düşer. Var olanları hiçbir zaman kaybetmeyece-  4.  Olası Cevap: İyi bir girişimci herkesi dinler, herkesin fikirlerine
                  ğine inanır.  Oysaki zaman geçer, gençlik biter, sağlık yiter. Hayat   değer verir; en sonunda kendi düşünceleri ile hayatına yön verir.
                  yolunda koşar adım ilerleyen insan, bu değerler hep onunla ka-  “Rüyaları gerçekleştirmek için önce uyanmak gerekir.” sözünü
                  lacakmış gibi başkanın peşinden gider. Yetinmez, mutlu olmaz   duymuştum. Bence de önce gerçekleşebilecek rüyalar görmek
                  elindeki ile. Arar durur gerçek mutluluk nerededir, diye. Gerçek   gerekir.
                  mutluluk ciğerlerine dolu dolu aldığı nefestedir, başını huzurla   5.  Olası Cevap: Örneğin toplu iğne. Kendisi küçük ama birçok yer-
                  koyduğu yastıktadır, saçlarını okşadığı çocuğun gözlerindedir,   de hayat kurtarır. Bir toplu iğne meydana getirebilmek de tek-
                  dostun uzattığı eldedir oysa. Bu sebeple bize ait olan ne varsa geç   nolojik bir alt yapı ve insan gücü olmadan olmaz. Aynı şekilde
                  olmadan kıymetini bilmek çok önemlidir.     hiçbir meslek ve en önemlisi kişi asla küçük görülmemelidir ve
                b) Olası Cevap: Paragrafa verilebilecek en uygun başlık “Başkayı   görülemez de. Herkesin ve her şeyin hayatın içinde zannettiği-
                  Arayan İnsan” olabilir.                     mizden daha büyük ve önemli yerleri vardır.
             3.  a)                                         Etkinlik No.: 175

                     Noktalama İşareti   Cümledeki Görevi  1.  Olası cevap: Öğrenme konusundaki yorulmayan açlığımı karşı-
                                                               layan bir okuldaydım. (Bu cümlede “açlık” kelimesi “aşırı istek
                 Niçin böyledir, niçin başka   Soru eki veya sözü içeren cümle   içinde bulunma” anlamında kullanılmıştır.)
                 olmasın?            veya sözlerin sonuna konur.
                                                           2.  a)   Kelimeler    Güncel Kullanımları
                 Romanlarda, öykülerde yer almış   Birbiri ardınca sıralanan eş
                 denizleri hep bir ferahlık duygu-  görevli kelime ve kelime grupları-  mükâfat  ödül
                 suyla okudum.       nın arasına konur.           teyyare    uçak
                                                                  harp       savaş
                 Dilin başkası, sesin başkası,   Anlatım olarak tamamlanmamış
                 toprağın başkası...  cümlelerin sonuna konur.    cihan      dünya
                                                                  bahtiyar   mutlu


                                                                                                   461
   457   458   459   460   461   462   463   464   465   466   467