Page 276 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 276

FİZİK 9                                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
           Etkinlik No.: 25                             4. Yönerge
              Öğrencilerin verdiği cevaplara  göre farklılık görülebilir.
              Muhtemel cevaplar:                           Olumlu sonuçlar:
                                                           Saygınlık kazanma
          1. Yönerge                                       Güvenirlik
           1.  CERN’de yapılan bu deneylerle evrenin oluşumu ile ilgili yeni   İyi bir imaja sahip olma
                                                           Problem çözümünde yardım görme
              veriler elde edilmek istenmektedir.
                                                           Toplumda kabul görme vb.
           2.  CERN’deki deneylerin yerin 100 m altında yapılmasının farklı   Bireysel olarak olumsuz sonuçlar:
              nedenleri vardır. Bunlar:
              •   Doğal faktörlerin etkilerini azaltmak    İşini kaybetme
              •   Kozmik ışınların etkisini azaltmak       Saygınlığını kaybetme
              •   Güvenli çalışma ortamı hazırlamak        Toplumdan soyutlanma
             •   Dokunmatik ekran teknolojileri            Güvenirliğini yitirme
                                                           Kişisel benliğin zarar görmesi
             •   Kanser tedavisi
             •   Tıbbi ve endüstriyel görüntüleme sistemleri  Mesleksel ve örgütsel bağlılığın zayıflaması
                                                           Öz saygının yitirilmesi
             •   Elektronik parçalar
             •   örnek olarak verilebilir.                 Çalışma arkadaşlarıyla ilişkilerin bozulması
                                                           Kişisel imajın bozulması
                                                           Toplumsal olumsuz sonuçlar:
           3.  Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.  Yozlaşmanın kurumsallaştırılması
                                                           Etik değerlerin önemini yitirmesi
           4.  Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.  Davranış bozukluklarının yaygınlaşması
                                                        Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 9 Ders Kitabı,
                                                        sayfa 48.
              Elektronun keşfinin süper iletkenliğin kapılarını aralaması gibi
           5.  Higgs parçacığının keşfi de yeni gelişmelere yol açacaktır.  Etkinlik No.: 27
                                                           Kütle: Parçacık ya da nesneyi oluşturan madde miktarının ölçü-
          2. Yönerge                                     1.  südür. Birimi kilogram (kg)’dır.
              Öğrencilerin verdiği cevaplara  göre farklılık görülebilir.   Hacim: Maddelerin uzayda kapladığı yerdir. Birimi metreküp
                                                             3
              Muhtemel cevaplar:                           (m )’tür.
                                                           Tabloda yer alan örnekler ve yöntemler öğrenci tercihine bıra-
           1.  Bilim araştırma merkezlerimizin son dönemdeki çalışmaları   2.  kılmıştır. Bununla birlikte öğrencilere;
              ülkemizin birincil kalkınma hedefleri doğrultusunda gerçek   -Kütle ölçümü için eşit kollu terazi, elektronik terazi, baskül,
              anlamda takdir edilecek bir kıvama gelmiştir. Savunma sana-  kantar gibi ölçüm aletleri kullanıldığı,
              yisinde teknolojik olarak önemli gelişmeler sağlanmıştır. Enerji    -Hacim ölçümü için düzgün geometrik şekle sahip katı cisim-
              verimliliğini artırmak için yenilenebilir enerji kaynaklarının   lerin hacminin cismin geometrik şekline bağlı olarak hesaplan-
              gelişimi ve bunlarla ilgili teknolojik gelişmeler, yenilenebilir    dığı, düzgün geometrik şekli olmayan katı bir cismin hacmini
              enerji kaynaklarında dışa bağımlılığı azaltmak için gerekli ça-  ölçmek için sıvılardan yararlanılabildiği ve taşırma kabı kullanı-
              lışmalardır.                                 labildiğine yer verilmesi için gerekli yönlendirmeler yapılmalı-
           2.  Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.   dır. Aşağıdaki tablo yalnızca bir örnektir.
                                                        Yöntemlerim
                                                                                          Elek-
                                                                         De-
                                                                                   Terazi
           3.  Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.   Ayrıt-  receli   Küre-  ile önce   tronik   Taşırma
                                                                              nin
                                                                   larını
                                                                                                kabı
                                                         Örneklerim  ölçer,    silindir  hacim   boş   terazi ile   kullanı-
           4.  Covid-19 ile dünyada birçok değişimler olmaktadır. Bilim in-  .......   .......  ....  ........   ölçerim.  rım
              sanları bunun üstesinden gelebilmek için çalışıyorlar. Bilim
              ve teknoloji alanında daha fazla ilerleme olması gereklidir. Bu   Bilgisayar kasa-  X
              araştırma ortamı için tıbbi fiziğe daha fazla ihtiyaç duyuldu-  sının hacmi
              ğundan araştırma - geliştirme çalışmalarına gerekli değer ve-  Bir bardak   X
                                                         sütün kütlesi
              rilmelidir.
             Bilim araştırma merkezlerinde yapılan çalışmalar sergilenebilir,   Ders kitabımın   X
           5.                                            hacmi
             gelen ziyaretçilerden elde edilen kaynaklarla gereken finans-
             man sağlanabilir. Bilim merkezleri geliştirilmeli, gerektiğinde   Yarıçapı 0,5 cm
             gerekli kaynak için halka arz edilmelidir.   olan bilyemin        X
                                                         hacmi
          Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 9 Ders Kitabı,   Kalemimin
          sayfa 43-48.                                   kütlesi                           X
                                                         Bir kaşık tuzun
           Etkinlik No.: 26                                                                X
                                                         kütlesi
           1. Yönerge                                    Ufak bir taş
                                                         parçasının      X                       X
           Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.   hacmi
                                                         ....
           3. Yönerge  Soruların ilişkili olduğu etik ilkeler aşağıdaki gibidir.
                   1. soru-III, 2. soru-II ve III, 3. soru-II ve III, 4. soru-I
          276
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281